Ministerstvo dopravy zveřejnilo výsledky průzkumu zaměřeného na to, jak tuzemští řidiči vnímají bezpečnost zdejšího provozu. Jde o třetí ročník, kdy průzkum realizuje Česká asociace pojišťoven.
Z výsledků vyplývá, že pocit bezpečí na tuzemských silnicích postupně roste. V roce 2022 uvedlo, že se v provozu cítí zcela bezpečně, nebo spíše bezpečně 46 % respondentů. O rok později to bylo 49 % a loni dokonce 54 %. Poprvé tak z průzkumu vzešlo, že skupina spokojených řidičů, kteří se u nás cítí bezpečně, je větší než těch, kteří se v provozu bezpečně necítí. Přesné rozložení odpovědí najdete pod článkem.
„Jsem přesvědčen o tom, že loňská novela zákona o silničním provozu pomohla zvýšit respekt k dopravním předpisům, což se pozitivně promítlo i do toho, jak bezpečně se řidiči na silnicích cítí. Ke zklidnění dopravy rovněž přispívá zrychlená výstavba dálnic a obchvatů, která odvádí dopravu na bezpečnější dálnice a vozidla z přeplněných městských komunikací,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Podle průzkumu mezi hlavní faktory, které negativně ovlivňují pocit bezpečí v provozu, patří agresivní chování ostatních řidičů nebo porušování dopravních pravidel. „Vadí nám především bezohledná a agresivní jízda a porušování dopravních pravidel. Stále ale narážíme na nízkou sebereflexi, kdy sice o vlastních chybách víme, ale hledáme pro ně omluvy,“ říká výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Paradoxně se ale řidiči často přiznávají k tomu, že právě takové věci dělají. Nejčastěji podle svých vlastních slov překračují maximální povolenou rychlost a nedodržují bezpečnou vzdálenost. A to i přes to, že oba přestupky považují za velmi nebezpečné.
„Páchání přestupků řidiči omlouvají tím, že mají situaci pod kontrolou. Je ale alarmující, že 7 % přiznává jízdu pod vlivem alkoholu či drog, 12 % jízdu na červenou, a dokonce třetina telefonování za jízdy. Dělají přesně to, co jim u ostatních řidičů vadí,“ doplnil Jan Matoušek.
„Zvýšení pocitu bezpečí je dobrá zpráva. Přesto je stále potřeba pracovat na kultuře silničního provozu – zejména na vzájemném respektu mezi řidiči. I malá změna v chování každého z nás může mít velký dopad na bezpečnost všech. A to si klademe za cíl v našich kampaních,“ uzavírá Matoušek.
Tak uvidíme, co s pocitem bezpečí v tuzemském provozu udělá aktuální kauza kolem expresní jízdy europoslance Turka a následné focení tachometrů jeho příznivců.
Zdroj: MDČR