Škoda se úspěšně vrátila na trať legendárního závodu Le Mans. Stalo se tak letos při Le Mans Classic, kam mladoboleslavská automobilka vyslala historický speciál Škoda Sport. Vůz nakonec dokončil závod veteránů na 43. místě ze 74 posádek účastnících se soutěže v kategorii automobilů vyrobených v letech 1949 až 1956.
Podle původních plánů se měl závod Le Mans Classic jet v roce 2020 a Škoda chtěla svou účastí tenkrát připomenout 70 let od momentu, kdy naposledy její automobil startoval v tomto slavném závodě, respektive kdy naposledy se na start postavil český vůz s českou posádkou. Jenže tento záměr zmařila pandemie koronaviru, kvůli které bylo Le Mans Classic v roce 2020 zrušeno a nakonec se vše přeložilo až na rok 2022.
Škoda Sport vycházela z modelu 1101. Pro závod v Le Mans vážila kvůli náhradním dílům a nářadí, které si vezla na palubě, zhruba 700 kg, čtyřválcová jedenáctistovka nabízela výkon 50 koní a vůz byl schopný jet rychlostí až 140 km/h.
Během prvních 13 hodin závodu v Le Mans ročníku 1950 se Škoda Sport posádky Bobek / Netušil probojovala na 2. místo v kategorii do 1100 cm3 a 5. pozici v celkovém hodnocení podle koeficientu výkonnosti. Rodící se senzaci bohužel ukončila sice drobná, ovšem v daných podmínkách neopravitelná technická závada. Ve 121. kole závodu praskla pojistka ojničního čepu. Posádka směla podle regulí použít pouze náhradní součástky a nářadí, které měla na palubě… Mladoboleslavští věřili v satisfakci, napřesrok zvažovali nasazení dvojice modernizovaných speciálů Sport. Vyhrocená politická situace období „studené války“ však další start vozů Škoda na slavné čtyřiadvacetihodinovce neumožnila.
Letos poprvé startoval ten z dvojice vyrobených kusů Škoda Sport, který před 72 lety absolvoval původní závod 24 h Le Mans (1950). Nedávno pečlivě zrenovovaný exemplář vedla po trati posádka Stanislav Kafka / Michal Velebný. Ostatně autorem návrhu karoserie byl vedoucí konstrukce karoserií Josef Velebný, dědeček současného koordinátora restaurátorské dílny a jezdce. Od pořadatelů vůz dostal symbolicky opět startovní číslo 44, stejné jako při prvním startu na slavném okruhu v roce 1950. Připomeňme, že druhý z vyrobených vozů Škoda Sport se do Le Mans poprvé podíval v roce 2006, právě na závod Classic.
Více si o historii sportovních Škodovek můžete přečíst v našem nedávném článku z rubriky Retro: