Škoda Kodiaq RS je zatím nejrychlejší SUV v nabídce mladoboleslavské značky. Díky motoru 2.0 biTDI o výkonu 176 kW (240 k) nabízí zrychlení 0-100 km/h za rovných sedm sekund a nejvyšší rychlost 220 km/h. Sériově bude vybavena pohonem všech kol, sedmistupňovou převodovkou DSG i adaptivními tlumiči pérování. To všechno prozradila Škoda už včera spolu se zveřejněním prvních oficiálních fotografií. Dnes ale přidala také první oficiální informaci o ceně. Proto jsme se hned podívali, co se za podobné peníze nabízí u konkurence. Jak u škodovky vidíme docela často, opět našla na trhu místečko, kde se s mnoha přímými soupeři přetlačovat nebude.
Začít nemůžeme nikde jinde než u Volkswagenu.
Doporučená prodejní cena Škody Kodiaq RS v pětimístném provedení bude začínat na 1 189 900 Kč včetně DPH. Nejbližším příbuzným nové škodovky je Volkswagen Tiguan Allspace. Ten sice nemá přídomek RS, ale vyrábí se s naprosto shodným hnacím agregátem. V nejvyšším stupni výbavy Highline stojí 1 190 900 korun. Respektive stál by, kdyby se dal objednat. Stejně jako mnoho jiných automobilek má Volkswagen aktuálně omezenou nabídku motorizací kvůli složitějším homologacím dle nového cyklu WLTP. Je však jen otázka času, než se Tiguan Allspace 2.0 biTDI do nabídky vrátí. V nejvyšším stupni výbavy má standardně digitální přístrojový štít, bezklíčové odemykání nebo statické LED světlomety.
Samozřejmě se můžete uskromnit a koupit kratší, jinak ale v podstatě stejný „normální“ Tiguan. Verze 2.0 biTDI 4Motion Highline stojí 1 151 900 Kč.
U německých prémiových značek nepochodíme vůbec. Jejich modely jsou buď mnohem menší, mnohem dražší nebo nemají v nabídce diesel o výkonu přes 200 koní. O sedmi sedadlech nemluvě. Z některého z těchto důvodů nepřipadá v úvahu ani porovnání s Nissanem X-Trail, Mazdou CX-5 nebo Mitsubishi Outlander.
Nový Hyundai Santa Fe sportovní ambice nepředstírá ani vzhledem, ani marketingovou komunikací. Je to ale velké auto a v nejvyšším stupni výbavy Premium Luxury ho lze objednat s motorem 2.2 CRDi 147 kW (200 k), osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Za takové auto byste zaplatili 1 269 990 Kč. V sedmimístné provedení pak ještě o dvacet tisíc víc. Standardní výbava však obsahuje doslova všechno možné včetně odvětrávaných předních sedadel nebo head-up displeje.
Ford Edge se aktuálně objednat z výroby nedá. Dealeři doprodávají skladové zásoby dosavadního modelu a nové se ještě neprodává. Až ale přijde na trh, nabídne velmi podobné hnací ústrojí jako Škoda Kodiaq RS: biturbodiesel 2.0 EcoBlue o výkonu 175 kW (238 k), elektronicky řízený pohon všech kol a automat, v tomto případě osmistupňový. Edge je velké, nicméně výhradně pětimístné SUV. A také drahé. Dosavadní model s motorem 2.0 TDCi bi-turbo 154 kW s pohonem všech kol a manuální převodovkou koupíte za 1 219 900 Kč. Navíc ve výbavě ST-Line Top Edition s paketem sportovního vzhledu a výbavou zahrnující adaptivní tempomat nebo adaptivní LED světlomety. Jenže oproti ceníkové ceně to je sleva 320 tisíc! Nový Edge biturbo bude určitě stát nejméně 1,5 milionu korun.
Hodně podobný případ je Jaguar F-pace 25d. Má biturbodiesel 2,0 l o výkonu 176 kW a zrychlení i maximálku jen o něco horší než Kodiaq RS (7,3 s, 217 km/h). Začíná však na 1 436 996 Kč. Stejný motor může mít také Land Rover Discovery Sport. Vyrábí se i jako sedmímístný. Ale zase ta cena. S motorizací SD4 stojí nejméně 1 347 093 Kč.Volvo XC60 lze koupit se 173kW dieselem, čtyřkolkou a automatem, ovšem za 1 420 900 korun.
Rychlé rozhlédnutí po trhu nám tedy potvrdilo, že přísně vzato je nová Škoda Kodiaq RS doslova bezkonkurenční. Na první pohled se zdá být drahá. Skutečností nicméně je, že s výjimkou příbuzného Volkswagenu nikdo jiný srovnatelné auto se srovnatelným pohonem za srovnatelné peníze nenabízí. Změnit by to mohl až další příbuzný, očekávaný Seat Tarraco.
Technické údaje | Škoda Kodiaq RS |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování dvojicí turbodmychadel |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1968 |
Vrtání x zdvih (mm): | 81,0 x 95,5 |
Kompresní poměr: | 15,5 :1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 176 / 4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 500 / 1750-2500 |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,9 (7,0 v sedmimístné verzi) |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 221 (220 v sedmimístné verzi) |
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km): | 7,4/5,8/6,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4699 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1882 |
Výška (mm): | 1685 |
Rozvor náprav (mm): | 2790 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1579 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1567 |
Poloměr otáčení (m): | 5,8 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1805 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2460 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 231/530/1945 |
Objem palivové nádrže (l): | 60 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson |
Podvozek vzadu: | víceprvková náprava |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče |
Brzdy vzadu: | kotoučové |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 235/45 R20 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 235/45 R20 |