Čelní pohled nejlépe ilustruje, proč jsou vozy SUV tak oblíbené. Oproti Octavii vypadá Karoq mnohem dominantněji, asi jako zástupce maskulinního světa na procházce se svou drahou polovičkou. Uprostřed všech těch dodávek a kamionů má navíc výše posazené sedadlo schopnost dodat posádce pocit menší zranitelnosti, nehledě na to, že ukazovat svaly je pro spoustu řidičů přirozenou součástí všedního dne.
Jenže při pohledu z boku už se karta obrací. O 30 cm kratší Karoq najednou vypadá jako o třídu menší auto, podstatně vyšší stavba karoserie mu tady nijak nepomáhá. Klasický kombík působí dospěle a ladně, a to i díky o něco delšímu rozvoru náprav.
Právě tento parametr však Karoq umně vyvažuje vyšší střechou, takže na zadních sedadlech cestujícím místo na nohy nechybí, naopak jim o poznání více přebývá nad hlavou. V prostorové vzdušnosti je Karoq jasně v čele, jeho nadvláda však končí přesně za opěradlem zadního sedadla. Na kufr Octavie zkrátka nemá, i když malý také rozhodně není.
Představu o pohodlném autě pro rozvoz dětí do škol a školek plní lépe SUV, vyšší střecha je pro takový provoz lepší volbou. Poskládat na zadní sedadlo tři dětské sedačky sice lze, u obou aut je to však nezáviděníhodný úkol. Ve skutečnosti se pro tento účel nehodí ani jedno z nich.
Zatímco až dosud se dá mluvit o plichtě, na silnici Octavia dokazuje, že stará dobrá koncepce klasického kombíku má stále co nabídnout. Především o půl litru nižší spotřebu a pak také pocitově dynamičtější jízdu. Litrovému tříválci se s nižší a lehčí karoserií dýchá lépe, i když také zde velmi záleží na momentální obsazenosti vozu – při plném zatížení pocit lehkosti, který má řidič v poloprázdném autě, rychle mizí.
TIP: Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Lídr třídy
Ani o 70 kg těžší Karoq však navzdory základnímu motoru není brzdou provozu, k tomuto stavu si pomáhá kratším odstupňováním dvouspojkové převodovky. Obě auta shodně používají skříň DQ200, přičemž o chloupek lépe se ji podařilo vyladit v Octavii. V kombíku funguje naprosto hladce, i když ji nelze označit za bleskurychlou. V Karoqu vyžaduje o něco pozornější zacházení při rozjezdu, v opačném případě občas zacuká.
Pokud jsme až dosud chválili hlavně Octavii, odhlučnění interiéru se o něco lépe povedlo v Karoqu. Zvláště pokud jde o valivý hluk od podvozku, ale i aerodynamický svistot je potlačen špičkově, zejména s ohledem na vysokou karoserii. Karoq boduje také přehlednější přístrojovou deskou, především umístěním infotainmentu v optimální výšce. Méně šťastné místo vyšlo na ovladač světel, který se nám během testu několikrát podařilo nechtěně kolenem přepnout do jiné polohy.
Elektrická ruční brzda Karoqu se dokáže po rozjezdu sama uvolnit, takovou funkci její mechanická sestřička v Octavii pochopitelně nemá. O tom, že je právě elektrická brzda uživatelsky přívětivější, by však celá řada šoférů jistě ráda polemizovala.
VIDEO: Test Škoda Karoq
Zdroj: YouTube
Resumé? Čtyřčlenná rodina může bez obav vybírat mezi oběma vozy podle svých preferencí. Pro toho, kdo se nerad ohýbá při poutání dětí do sedaček, je tu Karoq. Octavia zase odveze víc věcí na dovolenou, pro kombi mluví i nižší spotřeba, a dokonce i cena. Karoq je totiž levnější jen zdánlivě, Octavia s automatem není v nabídce v základní výbavě Active. Pokud srovnáme druhý výbavový stupeň Ambition, vychází kombík o 12 000 Kč lépe.
Verdikt
Karoq je nepochybně modernějším autem, nejen pokud jde o design, ale i o drobnosti typu lepší ergonomie přístrojové desky. Je i uživatelsky příjemnější, zvláště pokud několikrát denně poutáte děti do sedaček. Octavia ale potvrzuje kvality po tři generace piplaného modelu. Nižší a lehčí karoserie usnadňuje malému motoru situaci, za což se odvděčuje lepší dynamikou a nižší spotřebou. I při jízdě je Octavia zábavnější, jako bonus přidává nedostižný kufr.
Škoda Karoq 1.0 TSI DSG
+
- pohodlný přístup k sedadlům
- odhlučnění interiéru
- zvládne i lehčí terén
- modernější přístrojová deska
–
- vyšší spotřeba
- horší dynamika
- menší kufr
- vyladění DSG
- umístění přepínače světel
Škoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG
+
- při srovnatelné výbavě nižší cena
- spotřeba
- lepší dynamika a vyladění DSG
- objem kufru
–
- horší přístup k sedadlům
- nepatrně užší interiér
- infotainment mimo ideální polohu
- odhlučnění podvozku
Foto: Martin Mičánek