Pokud patříte mezi pravidelné čtenáře, patrně jste zaznamenali, že více než půl roku testovaný Peugeot 2008 už zamířil zpět k importérovi. Nedlouho poté, co jsme malý francouzský crossover vrátili, ovšem přijela do redakce náhrada, která bude pro českého čtenáře pravděpodobně ještě zajímavější. Nadcházející půl roku nám totiž bude v redakci dělat společnost Škoda Fabia Combi, osazená přeplňovaným litrovým tříválcem 1.0 TSI ve výbavě Style.
O příchodu malé zážehové novinky toho bylo napsáno opravdu hodně. Jde o typický downsizing, kdy byl nahrazen starší čtyřválec 1.2 TSI motorem nejen s menším objemem, ale zároveň i s nižším počtem válců. U Fabie nebo Rapidu tuto změnu široká veřejnost tak nějak dokáže akceptovat, jenže stejný motor zamířil také pod kapotu velké Octavie. Negativních reakcí na tuto změnu byste v různých internetových diskuzích našli požehnaně. Jenže...
Nová jednotka rozhodně není špatná, což naznačují i technické údaje. Základní provedení posílilo na 70 kW (95 k). Výkon toho silnějšího, který má i testovaná Fabia, zůstal na 81 kW (110 k), ale navýšen byl točivý moment (200 Nm vs. 175 Nm). To rozhodně nejsou špatná čísla. Podle oficiálních údajů by parametry motoru měly stačit Fabii Combi ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,6 s a k nejvyšší rychlosti 199 km/h. Oficiální materiály rovněž slibují lepší pružné zrychlení a samozřejmě nižší spotřebu. Motor 1.0 TSI samotný dostal také několik zajímavých technických řešení, o kterých si můžete více přečíst v starším článku.
Že se s příchodem tříválce žádná motorová tragédie nekoná, o tom jsme se přesvědčili už minulý rok při srovnání Škody Octavia 1.2 TSI s Octavií 1.0 TSI:
Škoda Octavia 1.0 TSI vs. 1.2 TSI: Černobílá záležitost?
Škoda nám zapůjčila Fabii Combi s manuální převodovkou. Ta je u silnější verze nového tříválce šestistupňová, slabší provedení si musí vystačit s pěti rychlostními stupni. V nabídce je i dvouspojkový automat DSG. Jak už to u testovacích aut mladoboleslavské značky bývá, výbava rozhodně není chudá, nicméně o zas takový extrém, jakým byla třeba Octavia 2.0 TDI za 1,1 milionu z velkého srovnávacího testu naftových kombi, nejde.
Náš vůz dostal výbavu Style, což znamená téměř vrchol nabídky. V ceníku ovšem najdeme ještě dražší varianty Monte Carlo a Scoutline. Kromě naprostých samozřejmostí nabízí tato výbava litá kola, automatickou klimatizaci, zadní parkovací asistent, startování tlačítkem nebo zadní kotoučové brzdy.
Z příplatkových prvků stojí za zmínku například bílé disky za 7500 Kč, navigace za 16 400 Kč, přední mlhovky za 2 500 Kč, sada jednoduše chytrých vychytávek za dva tisíce nebo paket Comfort obsahující bezklíčkové odemykání (to abychom si klíček ukládali do lednice). Celkem byste za Fabii tak, jak si ji můžete prohlédnout na fotkách, zaplatili 438 700 Kč.
Doporučujeme: Test ojetiny — Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zajímavá, ale velmi riziková
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI je v redakci už necelý měsíc. První dojmy? Je potřeba si zvyknout na skutečně úzký interiér. Nedávno jsme testovali novou Ibizu a ta je uvnitř pocitově mnohem širší. A jak je všeobecně o Fabii známo, řadicí páka je utopená hodně dole, což je další věc vyžadující zvyk. Jinak ale zatím není příliš co vytýkat.
I když se o pohon stará takto malý motor, auto rozhodně není žádný šnek. Rychlosti kolem 150 km/h mu nečiní velký problém a navíc je Fabia schopna i takto daleko za dálničním limitem slušně akcelerovat. Musíte ale podřadit alespoň na pětku, protože převody šestistupňového manuálu jsou velmi dlouhé.
Spotřeba se zatím drží na hodnotě 6,8 l/100 km. Popravdě jsme čísla kolem sedmi litrů čekali, protože auto převážně jezdí na dálnici a tam, když se trochu spěchá, apetit malé pohonné jednotky roste velkým tempem. Ke spotřebě se ale časem vrátíme podrobnějším článkem a kromě toho čekají na litrovou Fabii také obvyklé testy typu měření výkonu na brzdě, měření dynamiky a podobně.
Jestli vás o Fabii Combi s motorem 1.0 TSI něco konkrétního zajímá, teď je ta správná chvíle vznést svůj dotaz. Rádi na něj během nadcházejících měsíců zkusíme najít odpověď.
Technické údaje | Škoda Fabia Combi 1.0 TSI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový tříválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování jedním turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 999 |
Vrtání x zdvih (mm): | 74,5 x 76,4 |
Kompresní poměr: | 10,3:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 81/5000-5500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 200/2000-3500 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 199 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 5,4/3,9/4,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4257 |
Šířka (mm): | 1732 |
Výška (mm): | 1467 |
Rozvor náprav (mm): | 2470 |
Poloměr otáčení (m): | 5,2 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1457 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1451 |
Světlá výška (mm): | 135 |
Provozní hmotnost (kg): | 1079 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1609 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 530 - 1395 |
Objem palivové nádrže (l): | 45 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny |
Podvozek vzadu: | kliková s vlečenými rameny |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Rozměr pneumatik: | 215/45 R16 |
[su_hello-bank-calculator]