Renault uvedl na český trh modely Zoe, Kangoo Z.E. a Twizy. Očekávaní nejsou velká

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Renault je na evropském trhu lídrem v prodeji elektrických aut

  • Na český trh ale vstupují elektrické modely této značky až teď 

  • Zoe vyjde minimálně na 829 900 Kč, Twizy začíná částkou 319 900 Kč a za Kangoo Z.E. zaplatíte nejméně 699 900 Kč 

Není to tak dávno, co automobilka Renault oficiálně uvedla na český trh novou generaci ostrého Mégane R.S.. Teď přichází hned se třemi dalšími modely, ovšem poněkud odlišného ražení. Od prvního června (tedy od pátku) si budete moci objednat elektromobily této francouzské značky. K dispozici je jak vozítko Twizy, tak hatchback Zoe i elektrická varianta užitkového Kangoo.

Je takovým pěkným českým elektrickým paradoxem, že se v kontextu elektromobilů u nás mluví zejména o Tesle, která ale oficiální české zastoupení nemá a v rámci celoevropského trhu není zdaleka hlavním hráčem. Tím je jednoznačně právě Renault. V loňském roce prodal v Evropě 35 537 elektromobilů, což znamená podíl 26,6 %. Naprostou většinu (31 300) tvořil model Zoe. Tato skutečnost z něj dělá nejprodávanější elektromobil v Evropě vůbec. Ptáte se, proč jste si u nás evropskou elektrickou jedničku dosud pořídit nemohli?

Renault Zoe-2 Zoe je nejprodávanější elektromobil v Evropě, u nás jste si ho ale až dosud koupit nemohli. Renault dával přednost trhům, kde jsou pro elektrická auta připraveny různé pobídky. V našich končinách má Zoe posloužit spíše k budování image než k bourání prodejních statistik

Odpověď je jednoduchá. Pokud nejste vyloženě poblázněným ekologickým aktivistou, pak se vám nákup elektromobilu finančně nevyplatí. Jistě, elektrická auta mají své výhody, jenže jsou podstatně dražší a navíc se s nimi provádějí velké nájezdy celkem složitě. Takže ušetřené náklady za palivo a třeba za brzdové obložení nebo servisní prohlídky přinesou nějakou reálnou výhodu až za velmi dlouhou dobu (nebo spíše nikdy). To ovšem dokážou trochu změnit dotace. Renault se proto až dosud soustředil na trhy, kde jsou pro elektrická auta připravené nějaké pobídky (nebo kde zdanili normální auta tak extrémně, že zákazníci nemají na výběr).

Doporučujeme: Retro — Renault 5 byl miláček davů. Milionům lidí přinesl svobodu pohybu

Jednoznačně nejvíc toho Renault prodá ve Francii, velmi dobře se těmto elektromobilům ale daří také v Německu nebo v Norsku. U nás byl podíl Renaultu na prodeji elektromobilů loni přesně 0,0 % (protože se tu tato auta nenabízela) a ani do budoucna se nepředpokládá, že by elektrické Renaulty zásadně zahýbaly tuzemským elektrickým trhem. Francouzská automobilka, respektive její české zastoupení, bere uvedení svých elektromobilům do ČR jako nástroj pro vybudování určité image. Beztak se prodeje těchto vozů v našich končinách počítají na několik málo stovek (minulý rok to bylo 387) a pokud nepřijdou dotace, asi se to nezmění. (Doufejme, že zdravý rozum bude ještě nějakou dobu vítězit).

Letité Twizy, nebo letité Zoe? 

O tom, že Renault přichází se svými elektromobily na český trh se značným zpožděním oproti ostatním zemím, svědčí i samotná nabídka modelů. Základem je vozítko Twizy, které dorazilo do prodeje v roce 2012. Stejně tomu bylo i s hatchbackem Zoe. Na otázku jednoho z kolegů, proč přichází Renault s modelem, který je zralý na generační výměnu, byla odpověď ve stylu „Zoe je nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, není důvod ho měnit“. Vzhledem k přípravám elektrických aut od VW by se Renault mohl ještě docela divit. Každopádně Zoe prošlo v roce 2016 modernizací zahrnující zejména instalaci nových baterií. Právě tahle verze aktuálně přichází do prodeje.

Doporučujeme: Renault Mégane R.S. umí být zábavný, ale jednoduché to mít nebude (první jízdní dojmy)

Nejlevnější francouzskou elektrickou možností je ovšem miniaturní vozítko Twizy. To je vybaveno elektromotorem o výkonu 8 kW a bateriemi s kapacitou 6,1 kWh. Dojezd má až 100 km, maximální rychlost činí 80 km/h a zájemci budou mít k dispozici dvoumístné osobní provedení i nákladní variantu Cargo. První jmenovaná možnost vás vyjde na 319 900 Kč, Cargo je o 20 000 Kč dražší. Čistě pro zajímavost: základní Twingo SCe 70 stojí přesně 215 900 Kč.

Zoe je na rozdíl od Twizy klasickým automobilem, se kterým jsme se mohli během tiskové konference také velmi krátce svézt. Vůz je vybaven bateriemi s kapacitou 40 kWh, což podle oficiálních údajů znamená reálný dojezd až 300 km. Na výběr je několik variant. Nejdostupnější provedení R90 disponuje elektromotorem o výkonu 68 kW (92 k) a s točivým momentem 220 Nm. Silnější R110 má výkon motoru zvýšený na 80 kW (110 k) a vrcholem je Q90 s parametry R90, ovšem s možností používat rychlodobíjecí stanici o výkonu 43 kW, kdy se baterie nabijí na 80 % za pouhých 65 minut. Tato verze ale přijde později.

Renault ZE_08 Twizy je malé městské elektrické vozítko. Kromě dvoumístné varianty si můžete pořídit i „nákladní“ provedení
Zoe je zástupcem klasických elektrických hatchbacků. Namířeno má proti modelu Leaf, e-Golf nebo Ioniq Electric

Renault Zoe vznikl od začátku jako elektromobil, takže má baterie zabudované v podlaze. Díky tomu je v interiéru relativně dost místa, přestože vůz samotný je dlouhý pouze 4,08 m. Vzhledem k velmi krátké testovací trase je na jízdní dojmy příliš brzy, nicméně Zoe na první pohled působí jako běžný hatchback s hodně přeposilovaným řízením.

Nejlevnější verze R90 s výbavou Life stojí 829 900 Kč, vyšší výbava Intens dostupná pro R110 a Q90 vyjde minimálně na 900 tisíc. Co z běžné produkce si za tyto peníze můžete koupit, na to se raději nekoukejte. Pravdou ovšem zůstává, že elektrický Golf začíná částkou 969 900 Kč a takový Ioniq Electric vyjde na 889 990 Kč. Takže se dá říci, že 900 tisíc za podobný elektromobil je v našich končinách běžná cena. I v České republice pak lze v rámci jednorázových výzev získat na elektromobil dotaci. Ani tak ale nebude Zoe levné, protože třeba Mégane TCE 130 s automatem začíná ve výbavě Intens částkou 486 400 Kč.

Doporučujeme: Renault představil novou třináctistovku s turbem. Budou ji mít i Mercedesy

Kromě auta samotného dostanete v rámci standardní výbavy také dobíjecí kabel, ovšem nikoliv takový, který byste si mohli doma zapojit do běžné zásuvky. Za ten se připlácí 12 000 Kč, přičemž v ceně je také průmyslová domácí zásuvka a silnější jistič. Obecně se totiž nedoporučuje nabíjet elektromobily z běžné domácí sítě, protože ta by na to nemusela být připravena. Proto například Volvo nabízí při nákupu plug-in hybridu kontrolu zásuvky, ze které byste ho chtěli dobíjet. Pokud nevyhovuje, technik navrhne řešení. Renault současně prodává také různé domácí dobíjecí stanice s integrovaným kabelem. Ta levnější (3,7 kW) vyjde bez montáže a dalších prací souvisejících s uvedením do provozu na 39 042 Kč, silnější verze (22 kW) stojí 60 tisíc. Wallboxy umí upravovat intenzitu dobíjení tak, aby nedošlo k přetížení domácí sítě. Jinak řečeno, když během dobíjení budete ještě péci v elektrické troubě, prát prádlo, dívat se na televizi, mít puštěné tři počítače a do toho si dáte vařit kafe v rychlovarné konvici, stanice dobíjení automaticky zpomalí. Jakmile to všechno povypínáte, auto se zase samo začne nabíjet plnou silou.

Samozřejmostí je pak aplikace pro chytré telefony, přes kterou bude možné sledovat stav nabití nebo dálkově aktivovat vyhřívání interiéru ve chvílích, kdy je auto zapojené do zásuvky. Z běžné, nijak nezajištěné dobíjecí stanice se Zoe nabíjí 25 hodin (Q90 přes 30 hodin), zajištěná zásuvka umožňující vyšší proud znamená dobití za 16 hodin, 3,7 kW dobíjecí stanice nabije vůz za 15 hodin, 22 kW třífázová stanice potřebuje 2 hodiny a 40 minut.

Renault ZE_30 Pro zájemce o elektrickou dodávku je připraveno Kangoo Z.E.. Technicky vůz vychází ze Zoe, baterie zde ale musely ustoupit užitné hmotnosti, takže jsou menší. Mají kapacitu 33 kWh

Třetím elektromobilem značky Renault je elektrické Kangoo Z.E. Technicky vychází ze Zoe, ale kvůli zachování rozumné užitné hmotnosti má menší akumulátory (33 kWh). Zájemci mohou sáhnout po kratší dvoumístné variantě, nebo po delší verzi Maxi dostupné jak coby dvoumístný vůz, tak jako pětimístné Maxi Combi. Základní cena je v tomto případě 699 900 Kč. Ceníky všech tří elektrických Renaultů najdete pod článkem.

Elektromobily u Z.E. Expert

S uvedením elektrických Renaultů na trh souvisí také úprava dealerské sítě. Elektromobily mohou prodávat všichni dealeři a mohou také provádět základní opravy netýkající se elektrického pohonu. Vše ostatní budou řešit dealeři označení jako Z.E. Expert. Tyto prodejny mají předepsaný počet dobíjecích stanic (jednu v showroomu, jednu v servisu a jednu před prodejnou) a samozřejmě proškolené techniky, kteří dokážou třeba vyměnit akumulátor.

Na ten se mimochodem vztahuje záruka šest let nebo 160 000 km. Garantovaná je rovněž kapacita baterie, která během těchto šesti let neklesne pod 66 %. Pokud se tak stane, je akumulátor vyměněn v rámci záruky. Jak už bylo řečeno v úvodu, objednávky na své elektromobily začne Renault přijímat 1. června. Čekací doba je zhruba čtyři měsíce.

Ceníky elektromobilů Renault ke stažení:

Ceník Renault Twizy
Ceník Renault Zoe
Ceník Renault Kangoo Z.E.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?