Hasiči často musejí během výkonu své práce podstoupit značné riziko. Sami riskují své životy při ochraně ostatních, a to už i při cestě k zásahu. Proto společnost Scania navrhla kabinu, která snižuje možnost zranění posádky na minimum. Testování bylo opravdu důkladné.
Švédský výrobce nákladních vozidel a autobusů klade velký důraz na vývoj a testování. Důkazem jeho úsilí o bezpečnost jsou extrémní zkoušky posádkových kabin.
„Zachování bezpečnost při nehodě je zakódováno do DNA vozů Scania. Nad rámec legislativních požadavků máme ve společnosti Scania své vlastní zásady pro bezpečnost v případě nehody. Naše interní požadavky jsou náročnější a také komplexnější než příslušné předpisy,“ vysvětluje vedoucí testovacího týmu Scania John Sedin.
V čem se nárazové testy liší popisuje Crash Test Engineer společnosti Scania Johanna Astrandová: „Používáme švédskou nárazovou zkoušku pro posouzení prostoru pro přežití v kabině. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že v rámci evropské zkoušky používáte na každý náraz vždy novou kabinu. Během našich testů ale všechny nárazy absolvuje jedna jediná kabina.“
V první části dojde k zatížení střechy, pak přichází na řadu náraz kyvadla na A-sloupek kabiny na straně řidiče a ve třetí části se otestuje pevnost zadní strany prostoru pro posádku. Všechny tyto tři části simulují převrácení vozidla, kdy se střecha deformuje, vozidlo při následném klouzání narazí do předmětu a nakonec náklad narazí do zadní stěny.
Johan Hamsund, který je ve společnosti Scania také zodpovědný za nárazové testy, dodává: „Nejsložitější nárazová zkouška vozidla, kterou provádíme, je zkouška bezpečnosti při převrácení. Celá realizace může trvat měsíce, dokonce i rok. Naším cílem je vyzkoušet převrácení vozidla za situace, která je co nejbližší realitě.“
Na rozdíl od vozidla pro dálkovou přepravu má posádková kabina nižší hmotnost a jiné těžiště. Bylo proto nutné vypracovat realističtější testování, které odpovídá skutečnému provozu hasičských vozidel.
„Výsledky měsíců příprav byly hotové za pár sekund a kabina Crew Cab zůstala po této zkoušce opravdu pojízdná. Nový systém s bočními okenními airbagy přispívá k vyšší úrovni bezpečnosti. Tím se snižuje riziko zranění a vytváří důležitou bariéru proti vnějšímu prostředí,“ říká Johan Hamsund.
V posádkových kabinách Scania nové generace se na tyto boční okenní airbagy mohou spoléhat také cestující sedící vzadu. Bezpečnost posádky je pro společnost Scania prioritou.