Testování je nedílná součást výroby automobilů, která s každým rokem a s každou normou nabírá na složitosti. Možná i proto se automobilky uchylují k ne úplně chválihodné praxi, kdy správným výsledkům jdou tak trochu naproti. Někdy úplně primitivními způsoby, jindy sofistikovaněji.
V tomto kontextu si možná vzpomenete nejen na aféru Dieselgate, ale také na nedávný článek, kde jsme psali o praktikách pracovníků automobilky Nissan v japonských továrnách:
Ti ve snaze ulehčit si práci ručně přepisovali různé výsledky a upravovali metodiku měření tak, aby vyšlo vše, jak mělo. Teď se k podobné činnosti přiznalo také vedení automobilky Subaru. Pro našince je tato skutečnost zajímavější, protože zatímco Nissan pro evropský trh využívá evropské továrny, Subaru auta dováží přímo z Japonska, takže se případných zákazníků tyto „novinky“ týkají víc.
Jak píše The Asahi Shimbun, japonská automobilka Subaru přiznala podvody při testech, které se přímo týkají bezpečnosti. Zmíněný zdroj uvádí jako příklad testování zadních brzd, kde byl kvůli zvýšení účinnosti brzdění aplikován nejen klasický brzdový systém, ale i parkovací brzda. A naopak při testech parkovací brzdy byla nejen zatažena „ručka“, pracovníci také stáli na pedálu brzdy. Nezávislé vyšetřování rovněž odhalilo zajímavé praktiky u testů řízení. Jestliže výsledek nesplnil normy automobilky, pracovníci pomáhali natočit kola tak, že na ně přímo tlačili.
Doporučujeme: Dieselgate také u Mercedesu? V USA údajně objevili zakázaný software
Podle vyšetřovatelů bylo možné podobné praktiky dosledovat až do roku 1997. Prezident automobilky Tomomi Nakamura se za to omluvil. Zároveň dodal, že i přes tyto postupy všechna auta plní veškeré předpisy, takže by mělo být vše v pořádku. Důvodem pro toto tvrzení je test stovky náhodně vybraných vozů, u nichž nebyly zjištěny žádné problémy.
Podvádí také Audi?
Zatímco Nissan a Subaru řeší podvody týkající se obecně kvality vyráběných aut, zdá se, že u Audi opět začínají řešit potíže s emisemi. Web electrive.com přišel se zprávou, podle které mnichovský státní zástupce podezřívá Audi z podvodů při testech emisí u plug-in hybridních automobilů. O co jde?
Je to jednoduché. Testované automobily údajně pracují s bateriemi s vyšším napětím. Díky tomu může být elektrická část pohonného systému využívána více a tím více ulehčit práci spalovací jednotce ve srovnání s běžným režimem. To samozřejmě v konečném důsledku znamená nižší naměřené emise spalovacího motoru. Podobná praxe mohla být údajně použita také v Americe. Volkswagen zatím toto nové obvinění nekomentoval, stejně jako Audi.