Prodeje elektromobilů sice postupně rostou, ale tempo není zas až tak dramatické. Navíc se například v sousedním Německu ukázalo, že pokud dojde k omezení dotací, zájem zákazníků ochladne. Důvodem je prostá skutečnost, že právě státní podpora a různé další výhody, kterými elektromobily byly a jsou podporovány, jsou pro potenciální zákazníky tím nejdůležitějším faktorem při rozhodování, po jakém typu pohonu sáhnout.
Vyplývá to z nedávno zveřejněné studie německého sdružení automobilového průmyslu VDA. Ta se mimo jiné zaměřovala právě na rozhodování o tom, zda sáhnout po bateriovém vozu, nebo po automobilu s klasickým pohonem. Nadpoloviční většina z dotázaných (53 %) uvedla jako klíčový faktor různé finanční pobídky. Na druhém místě (46 % dotázaných) bylo důvodem levnější pojištění a menší daně a na třetí příčce (39 %) byl argument tichého provozu.
Až čtvrté skončily vysoké ceny benzinu, které zmínilo 35 % dotázaných a zhruba stejný podíl respondentů by se rozhodlo pro elektromobil také kvůli přesvědčení o tom, že takovým nákupem přispějí k ochraně životního prostředí. Jen 18 % respondentů pak považuje za výhodu možnost nabíjení doma, 10 % dotázaných zmínilo také dobré zrychlení elektromobilů a pouze pro osm procent by byl elektromobil plně vyhovující.
Musíme přesvědčit veřejnost o výhodách
Podle studie je „stále potřeba mnoho lidí přesvědčit o výhodách elektromobilů“. Z dotázaných totiž uvažuje o nákupu elektromobilu v příštích letech pouze 13 %. Naopak 31 % si chce koupit benzinový automobil, 19 % uvažuje o hybridu a 3 % dokonce přemýšlí o hybridu. Vzhledem k nutnosti obnovit vozový park ale stojí za zmínku především to, že o nákupu automobilu jako takového během nadcházejících několika let uvažuje pouze 14 % lidí.
Pro uživatele je obecným problémem především nabíjení. Plných 68 % dotázaných není spokojeno s nabíjecí infrastrukturou ve svém okolí. Naopak jen 7 % považuje množství dobíjecích stanic kolem dálnic za dostatečné. Kompletní studii najdete zde.