Plošné snížení rychlosti v obci na 30 km/h požaduje už stovka měst. Německo tak chce následovat Paříž

17.03.2022
přidejte názor
Autor: archiv Autobible.cz
  • V Německu se k iniciativě na plošné zavedení maximální rychlosti 30 km/h v obci připojila už stovka měst 

  • Nejnověji tuto iniciativu podpořil Berlín 

  • Snížení maximální rychlosti ve městě má přinést čistší ovzduší, větší využívání městské hromadné dopravy a větší bezpečnost 

Minulý rok na podzim schválil Evropský parlament rezoluci obsahující soubor opatření, která mají zvýšit bezpečnost dopravního provozu. Jedním z nich má být plošné zavedení limitu 30 km/h v obcích. Ještě před tím snížila na většině svých ulic maximální rychlost na 30 km/h Paříž, plošnou „třicítku“ loni zavedlo také Španělsko a zpomalení provozu by se líbilo i některým německým městům. Nejnověji schválil podporu takovému opatření Berlín.

V Německu loni vznikla iniciativa na plošné zavedení limitu 30 km/h, kterou původně zakládalo sedm německých měst. Postupem času se přidávala další, k patnáctému březnu letošního roku tato iniciativa registrovala už stovku německých měst a obcí. Která přesně to jsou, to si můžete prohlédnout v grafice pod článkem.

Důvody pro snížení limitu na 30 km/h ve městech jsou klasické. Má tím dojít ke zlepšení ovzduší, zvýšení bezpečnosti a obyvatele by takové opatření mělo motivovat k častějšímu využívání MHD. Údajně nejde o boj proti automobilové dopravě, ale o změnu pro lidi, kteří ve městech žijí.

Brusel jako ukázka moderní mobility: Celoplošný limit 30 km/h, zákaz aut se spalovacím motorem a cyklisté
Přečtěte si také:

Brusel jako ukázka moderní mobility: Celoplošný limit 30 km/h, zákaz aut se spalovacím motorem a cyklisté

Současné německé předpisy umožňují snížit rychlost z 50 na 30 km/h na hlavních ulicích pouze v odůvodněných případech. Kritici této iniciativy připomínají, že třeba konkrétně v Berlíně může město snížit už teď rychlost na 30 km/h na zhruba osmdesáti procentech svých ulic, případně alespoň na jejich úsecích. Takže tam, kde to smysl dává, je většinou třicítka už dnes. Navíc by se plošné snížení rychlosti ve městech dotklo kromě individuální automobilové dopravy také autobusů i tramvají, které by taková novinka rovněž zpomalila.

Před několika lety mimochodem německý ADAC zveřejnil studii zaměřenou právě na snížení městského limitu na 30 km/h. Minimálně z pohledu čistoty ovzduší by se nic nezměnilo. Daleko větší vliv než nižší rychlost (kontrolovaná radary) má v tomto směru plynulost dopravy.

Ačkoliv se už k iniciativě přihlásilo sto německých měst, zatím se nezdá, že by tamní vláda chystala potřebnou změnu zákona.

V Německu už najdete sto měst a obcí, kde by mohl být v dohledné budoucnosti zaveden plošný limit 30 km/h (zdroj: ebenswerte-staedte.de)
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?