- Ještě v září minulého roku magistrát norského Osla dotoval majitele elektromobilů, kteří měli elektřinu téměř zdarma
- Za zhruba rok ale došlo k prudkému nárůstu cen dobíjení u městských nabíjecích stanic. Dnes už začíná být výhodnější tankovat běžná paliva
- Problém to je hlavně pro lidi, kteří nemohou nabíjet přímo ve svých domácnostech
Norsko dlouho platilo za ráj elektromobilů. Tento severský stát šel v čele evropské transformace na elektrickou mobilitu. Dnes už je v tamním provozu velké množství elektromobilů a v kombinaci s aktuálně drahými energiemi začínají i tamní uživatelé pociťovat nepříjemnou realitu. Státní podpora určitého druhu mobility nemůže trvat věčně. Aktuálně se o tom přesvědčili elektromobilisté z města Oslo. Jak píše norský magazín Motor, ceny za dobíjení na městských nabíjecích stanicích vzrostly během uplynulého roku sedmkrát.
Magazín Motor v září minulého roku psal, že v centru města Oslo je možné nabíjet skoro zdarma. Tamní magistrát tehdy provozoval na dvě stovky nabíjecích míst s výkonem až 22 kW. Dobíjení bylo zdarma, platilo se za parkování na těchto místech. Minulý rok to bylo přes den v přepočtu zhruba 230 Kč za hodinu (10 NOK/hod.). Většina elektromobilů byla schopná dobíjet za v přepočtu 2,3 Kč za kWh, uvádí magazín Motor. Nabíjení přes noc stálo půlku.
Jenže tento benefit vzal poměrně rychle za své. V první polovině letošního roku došlo ke zdražení sazby na 12 NOK/hod. přes den a 7 NOK/hod. přes noc, následně se sazby navýšily na 18 NOK/hod. přes den a 13 NOK/hod. přes noc a od tohoto čtvrtka magistrát města Oslo začal účtovat za dobíjení přes den 49 NOK/hod. a přes noc 35 NOK/hod. Noční nabíjení tak zdražilo během jednoho roku sedmkrát, denní zhruba pětkrát. Norský magistrát k tomuto kroku sáhl proto, že už nechce elektromobily dotovat.
Prudké zdražení městského dobíjení jde přímo proti cenám běžných paliv. Stejně jako na českém trhu, i v Norsku paliva zlevňují. Podle webu nettavisen.no teď v Oslu stojí litr benzinu i nafty v přepočtu necelých 40 Kč. Podle norské automobilové federace (NAF) začnou mít někteří uživatelé elektromobilů vyšší provozní náklady, než by tomu bylo v případě používání naftových automobilů. Roční rozdíl by mohl být až bezmála 60 tisíc korun.