Prokurista Geis CZ Air+Sea David Knobloch vysvětluje, jak ovlivňuje oslava čínského nového roku (5. února se státním svátkem od 4. do 10. února) přepravní služby: „Jako každý rok v tomto období i letos před oslavami čínského nového roku dochází k omezení kapacit a přepravních služeb mezi Čínou a Evropou. To samozřejmě ovlivňuje ceny těchto služeb.“
Rejdaři od 5. do 8. týdne roku snižují kapacity na pravidelných linkách, a to mnohdy až o 30 %. V některých čínských přístavech a terminálech se dopravci potýkají i s nedostatkem prázdných kontejnerů. Tato situace má samozřejmě vliv na růst námořních sazeb, a to již od prosince předchozího roku. Se zvýšenými cenami se od poloviny ledna 2019 potýká i letecká doprava.
„Z důvodu omezování kapacit před oslavami čínského nového roku jsou lety do Evropy plně vytížené. Na volné místo na pravidelných linkách je nutné čekat a dochází k významnému prodloužení obvyklé doby přepravy (až o 50 %) a k častým zpožděním,“ upozorňuje David Knobloch.
Od 4. týdne roku je navíc v Číně snižována i kapacita pozemní přepravy, takže mnohdy není možné využít RFS linky případně vnitrostátní ekonomický servis. Tato situace má samozřejmě za následek snížení dopravného v opačném směru. Na linkách z Evropy do Číny jsou v tomto období nabízeny speciální sazby, aby se zlepšilo vytížení stávající kapacity.
„Očekáváme, že ke zklidnění situace ve vývoji cen dojde začátkem března, až se opět situace v Číně ustálí,“ konstatuje David Knobloch.