Mazda je v celosvětovém měřítku malá automobilka, ročně vyrobí jen něco přes milion aut. Možná právě proto opakovaně nalézá odvahu pouštět se vlastní cestou tam, kam by se obří korporace svázané byrokratickou těžkopádností rozhodovacích procesů nikdy nevydaly. Pokoušet se na sklonku 80. let oživit zašlý étos lehoučkých britských sporťáků muselo nutně vypadat jako praštěný nápad – dokážu si docela dobře představit, jak se mocní manažeři velkých světových hráčů na poradách vedení upřímně baví naivitou svých japonských kolegů.
O necelé tři dekády později se ale nesměje nikdo. Mazda MX-5 je dlouhodobě nejprodávanější roadster světa a jeho konstrukční filozofie se odráží napříč celým modelovým portfoliem značky, dnes víc než kdy jindy. Aktuální soubor technických řešení Mazdy, Skyactiv, totiž není ničím jiným než širokým uplatněním principů, jež pomohly udělat z MX-5 bestseller a ikonu nadšených řidičů. Mazda6, která s námi stráví příštích 12 měsíců, je toho výborným důkazem.
Velký objem bez turba
Jedná se o model střední třídy. Kombi označované Wagon má o něco běžnější rozměry než sedan vyvinutý primárně pro zámořské trhy. Jinak ale moc běžné není. Zatímco evropská konkurence nasazuje stále menší přeplňované motory, Mazda tvrdošíjně zůstává u atmosférického plnění – aspoň u zážehových jednotek. Odůvodňuje to tím, že díky lineárnějšímu průběhu točivého momentu se takové motory lépe řídí a že v reálném provozu mají menší spotřebu než downsizované turbomotůrky, optimalizované hlavně na výkon v homologačním testu emisí. To je jedna z věcí, která nás bude zajímat úplně nejvíc: opravdu může být kombík s motorem 2,5 l a automatem něčím jiným než dírou na peníze? Možná si někteří pamatují první generaci Mazdy 6 s motorem 2.3, která hospodárností opravdu nevynikala. Dnes to ale bude jiné, slibuje Mazda.
Podrobnější představení originálních technických řešení si necháme do některého z budoucích pokračování dlouhodobého testu. Prozatím alespoň základní parametry: motor 2,5 l Skyactiv-G dosahuje výkonu 141 kW (192 k) v 5700 min-1 a točivého momentu 256 Nm v 3250 min-1. Výrobce přitom udává kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km, a to prosím se šestistupňovým automatem Skyactiv-Drive. S manuálem se tento model totiž vůbec nedodává.
Převodovka ale nabízí široký rozsah přemostění měniče i možnost ruční volby rychlostních stupňů. Podle Mazdy kombinuje přímý záběr dvouspojkových skříní s pohodlím konvenčního automatu a my budeme velmi zvědaví, nakolik se jí podaří naplnit tento odvážný příslib v praxi.
Další věcí, která nás bude velmi zajímat, je ergonomie. Mazda6 se i v tomto ohledu vymyká obvyklým poměrům střední třídy. Jako jedna z mála má průhledový („head-up“) displej, ale v levnějším provedení v podobě průhledné destičky nad přístrojovým štítem. Podobné řešení používá vedle Mazdy také Peugeot. Pokud jde o ovládání infotainmentu, Mazda se naopak inspirovala u prémiových značek. Jako hlasitý kritik rozmáhajícího se moru dotykových displejů velmi oceňuji, že japonská značka nelitovala peněz ani úsilí a implementovala do svých modelů ovladač na středové konzole.
Možnosti systému MCD Connect třeba nejsou tak široké jako v případě Audi MMI či BMW iDrive, zachovává však jejich principiální ergonomickou výhodu – totiž možnost bezpečné obsluhy i během jízdy bez nutnosti trefovat se prstem na malá softwarová tlačítka rozmístěná po dotykové obrazovce. Nakolik se tato teoretická přednost odrazí v praktické jednoduchosti a intuitivnosti používání, bude dalším z předmětů našeho soustředěného zájmu během dvanácti společných měsíců.
Chybí jenom bílá kůže
Výběr výbavy nám Mazda usnadnila v maximální možné míře. Motorizace 2.5 Skyactiv-G se totiž na českém trhu nabízí výhradně v nejvyšším z pěti stupňů výbavy. Model nazvaný Revolution Top má ve standardu prakticky vše včetně vyloženě luxusních položek, za něž se mnohde připlácí i u nejvyšších výbav. Namátkou adaptivní tempomat, bezklíčové odemykání, kožené čalounění, vyhřívání i zadních sedadel, audio Bose atd. Když necháme stranou prodlouženou záruku, připlatit si lze za pouhé čtyři položky. Bílý interiér za 3500 Kč naše Mazda6 nemá, ale střešní okno za 19 000 Kč, navigaci za 12,5 tisíce ano a volitelný lak také. Dokonce nejlepší možný, efektní vícevrstvý Soul Red za 18 400 Kč. (Jiné perleťové a metalické odstíny stojí 14 900 korun.)
Ceníková cena „našeho auta“ tak činí 888 800 Kč. Na první pohled je to možná obrovská částka, ale zkuste si nakonfigurovat do srovnatelné specifikace třeba VW Passat Variant 1.8 TSI DSG. Na milion se dostanete jako nic.
S nulou na počitadle kilometrů
Stejně jako náš nový web i naše Mazda6 začíná od nuly. Přebírali jsme ji jako úplně nový vůz, na počitadle měla sotva dva kilometry. To je zároveň výhoda i závazek. Oproti běžnějšímu režimu, kdy se na dlouhodobý test poskytují auta poté, co absolvovala kolečko týdenních testů v redakcích motoristických i jiných médií, totiž nebudeme moci/muset omlouvat případné poruchy a nedostatky nevlídným zacházením ze strany kolegů novinářů. Kromě běžného každodenního používání připravíme pro naši Mazdu 6 i sérii náročnějších zkoušek: měření výkonu na válcové zkušebně, ověření jízdních výkonů na letišti i nějaké to srovnání s konkurencí. To vše samozřejmě až po důkladném a citlivém zajetí.
Cena testované motorizace: 838 900 Kč
Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 888 800 Kč
Technické údaje | Mazda6 Wagon 2.5 Skyactiv-G A/T |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | atmosféricky plněný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2488 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 16 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 89,0 x 100 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 141/5700 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 256/3250 |
Kompresní poměr: | 13,0:1 |
Převodovka: | automatická šestistupňová |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 220 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 8,6/5,1/6,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4805 |
Šířka (mm): | 1840 |
Výška (mm): | 1480 |
Rozvor náprav (mm): | 2750 |
Obrysový poloměr otáčení (m): | 5,9 |
Provozní hmotnost (kg): | 1375 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2040 |
Nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu (kg): | 1600 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 522/1648 |
Objem palivové nádrže (l): | 62 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Zavěšení vpředu: | vzpěry MacPherson |
Zavěšení vzadu: | multi-link |
Řízení: | hřebenové s elektrickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | chlazené kotoučové, 297 mm |
Brzdy vzadu: | plné kotoučové, 278 mm |
Pneumatiky vpředu: | 225/45 R19 |
Pneumatiky vzadu: | 225/45 R19 |
Doporučujeme:
Galerie
[su_hello-bank-calculator]