V době koronavirové pandemie by se lidé měli co nejvíce stranit kontaktu s jinými. A to nejen v soukromém životě, ale třeba i při nutné cestě do práce. Tramvaj, metro nebo autobus nejsou právě místem, kde lze snadno udržovat sociální distanc. V tomto směru na plné čáře vyhrávají osobní auta, protože člověku zajistí naprosté soukromí a možnost cestovat kamkoliv, aniž by musel přijít do rizikového kontaktu s větším počtem lidí. Podle řady světových studií se zdá, že to lidé chápou a začínají řešit své každodenní dojíždění jinak než dříve.
Například v Kanadě proběhla celostátní studie, která sledovala, jak se lidé chovali během jarní koronavirové vlny a následně během léta, kdy byla situace příznivější. Už v březnu spadl počet dojíždějících občanů o 42 procent proti běžným hodnotám, v dubnu to bylo dokonce o 85 procent. Obrovský pokles pohybu ale zaznamenala drtivá většina států světa, ve kterých vlády zavedly protikoronavirová opatření.
Zajímavé je ale srovnání s následným obdobím. V Kanadě dominuje jako způsob cestování osobní automobil, který využívalo před pandemií 75 procent lidí. Veřejnou dopravou jezdilo 13 procent lidí a pěšky nebo na kole sedm procent. V červnu, tedy po první koronavirové vlně, výrazně stoupl počet lidí pracujících z domova – ze čtyř na 22 procent. Spolu s tím klesl počet lidí dojíždějících vozem o osm procentních bodů, na 67 procent, ale počet uživatelů MHD spadl o 10 procentních bodů, na pouhá tři procenta. Počet pěších a cyklistů zůstal nezměněn. To naznačuje tento graf:
„Většina dojíždějících, kteří před pandemií používali automobil, u něj zůstala i v červnu. Ti, kteří přestali využívat motorová vozidla, přesedlali povětšinou na práci z domu,“ komentují autoři studie svá zjištění. „Situace u MHD je ale jiná. Hromadnou dopravu používala jen čtvrtina těch, kteří s ní jezdili i před pandemií. Třetina uživatelů MHD přešla na jiný způsob dopravy, ve většině případů to byly osobní automobily,“ dodávají výzkumníci s tím, že další část lidí přešla také na práci z domova.
Ti, co dál jezdí veřejnou dopravou, mají strach
Práce z domova může být pro mnoho lidí ale jen dočasným řešením. Kanaďané šli proto ve svém výzkumu ještě dál a ptali se uživatelů MHD, zda se cítí ve veřejné dopravě bezpečně. Celkem 94 procent dotazovaných přiznalo strach z návratu do autobusů, tramvají či metra. A i ze zbylých šesti procent dotázaných tři čtvrtiny přiznaly, že ačkoliv se nebojí jezdit MHD, mají pocit, že si na cestě budou muset dávat pozor.
Studie platformy Statistics Canada vychází z odpovědí 4 600 respondentů napříč kanadskými teritorii. Je zřejmé, že v Kanadě podobně jako v USA inklinují lidé více k automobilům než v Evropě. I na starém kontinentu ale ze studií vycházejí obdobné výsledky. Je to i případ britského průzkumu Traveller Sentiment Survey, který se dotazoval shodou okolností také 4600 respondentů na jejich návyky ohledně dojíždění.
Z šetření vyplynulo, že 52 procent dotazovaných se obává cest hromadnou dopravou. Jde o stejné procento jako v případě obav z návštěvy koncertu, výstavy nebo veletrhu. Stejně tak se ale lidé báli využívat sdílených služeb. Hromadná doprava měla zároveň druhé nejmenší množství respondentů, kteří se při její, využívání cítí bezpečně – jen 24 procent. Naopak 38 procent dotazovaných by nemělo problém s vozem z půjčovny. Ukazuje to následující grafika:
Změna chování cestujících je už podle agentury AP viditelná třeba v Londýně. Lidé tam ve větším množství začali přesedlávat z hromadné dopravy na skútry nebo motocykly. Jde totiž o dopravní prostředky, na nichž je stále možné vyhnout se blízkému kontaktu s jinými lidmi, ale zároveň s nimi není nutné stát v koloně jako v autě. Stejně tak se na ně nevztahuje poplatek za vjetí do centra a je možné je zaparkovat kdekoliv.