Lidé v době koronaviru věří autům. Příznivci MHD se v ní teď necítí bezpečně

19.10.2020
přidejte názor
Autor: Archiv MF
  • Koronavirová pandemie změnila přístup lidí k dojíždění za prací

  • Řada lidí pracuje z domova. Kvůli tomu ubylo řidičů i těch, kteří využívají MHD

  • Lidé, kteří byli před propuknutím pandemie příznivci hromadné dopravy, se do ní vrací méně a s obavami

V době koronavirové pandemie by se lidé měli co nejvíce stranit kontaktu s jinými. A to nejen v soukromém životě, ale třeba i při nutné cestě do práce. Tramvaj, metro nebo autobus nejsou právě místem, kde lze snadno udržovat sociální distanc. V tomto směru na plné čáře vyhrávají osobní auta, protože člověku zajistí naprosté soukromí a možnost cestovat kamkoliv, aniž by musel přijít do rizikového kontaktu s větším počtem lidí. Podle řady světových studií se zdá, že to lidé chápou a začínají řešit své každodenní dojíždění jinak než dříve.

Například v Kanadě proběhla celostátní studie, která sledovala, jak se lidé chovali během jarní koronavirové vlny a následně během léta, kdy byla situace příznivější. Už v březnu spadl počet dojíždějících občanů o 42 procent proti běžným hodnotám, v dubnu to bylo dokonce o 85 procent. Obrovský pokles pohybu ale zaznamenala drtivá většina států světa, ve kterých vlády zavedly protikoronavirová opatření.

Koronavirus potvrdil nenahraditelnost automobilové dopravy. Neomezujme ji
Přečtěte si také:

Koronavirus potvrdil nenahraditelnost automobilové dopravy. Neomezujme ji

Zajímavé je ale srovnání s následným obdobím. V Kanadě dominuje jako způsob cestování osobní automobil, který využívalo před pandemií 75 procent lidí. Veřejnou dopravou jezdilo 13 procent lidí a pěšky nebo na kole sedm procent. V červnu, tedy po první koronavirové vlně, výrazně stoupl počet lidí pracujících z domova – ze čtyř na 22 procent. Spolu s tím klesl počet lidí dojíždějících vozem o osm procentních bodů, na 67 procent, ale počet uživatelů MHD spadl o 10 procentních bodů, na pouhá tři procenta. Počet pěších a cyklistů zůstal nezměněn. To naznačuje tento graf:

Modrý sloupec ukazuje využívání daného druhu dopravy před pandemií, bleděmodrý po první vlně

„Většina dojíždějících, kteří před pandemií používali automobil, u něj zůstala i v červnu. Ti, kteří přestali využívat motorová vozidla, přesedlali povětšinou na práci z domu,“ komentují autoři studie svá zjištění. „Situace u MHD je ale jiná. Hromadnou dopravu používala jen čtvrtina těch, kteří s ní jezdili i před pandemií. Třetina uživatelů MHD přešla na jiný způsob dopravy, ve většině případů to byly osobní automobily,“ dodávají výzkumníci s tím, že další část lidí přešla také na práci z domova.

Ti, co dál jezdí veřejnou dopravou, mají strach

Práce z domova může být pro mnoho lidí ale jen dočasným řešením. Kanaďané šli proto ve svém výzkumu ještě dál a ptali se uživatelů MHD, zda se cítí ve veřejné dopravě bezpečně. Celkem 94 procent dotazovaných přiznalo strach z návratu do autobusů, tramvají či metra. A i ze zbylých šesti procent dotázaných tři čtvrtiny přiznaly, že ačkoliv se nebojí jezdit MHD, mají pocit, že si na cestě budou muset dávat pozor.

Studie platformy Statistics Canada vychází z odpovědí 4 600 respondentů napříč kanadskými teritorii. Je zřejmé, že v Kanadě podobně jako v USA inklinují lidé více k automobilům než v Evropě. I na starém kontinentu ale ze studií vycházejí obdobné výsledky. Je to i případ britského průzkumu Traveller Sentiment Survey, který se dotazoval shodou okolností také 4600 respondentů na jejich návyky ohledně dojíždění.

Povinné roušky jsou jako měření rychlosti. Kontrolují se tam, kde je to zbytečné
Přečtěte si také:

Povinné roušky jsou jako měření rychlosti. Kontrolují se tam, kde je to zbytečné

Z šetření vyplynulo, že 52 procent dotazovaných se obává cest hromadnou dopravou. Jde o stejné procento jako v případě obav z návštěvy koncertu, výstavy nebo veletrhu. Stejně tak se ale lidé báli využívat sdílených služeb. Hromadná doprava měla zároveň druhé nejmenší množství respondentů, kteří se při její, využívání cítí bezpečně – jen 24 procent. Naopak 38 procent dotazovaných by nemělo problém s vozem z půjčovny. Ukazuje to následující grafika:

Fialová pole ukazují počet lidí, kteří se necítí bezpečně, modré jsou neutrální a žluté bezpečně

Změna chování cestujících je už podle agentury AP viditelná třeba v Londýně. Lidé tam ve větším množství začali přesedlávat z hromadné dopravy na skútry nebo motocykly. Jde totiž o dopravní prostředky, na nichž je stále možné vyhnout se blízkému kontaktu s jinými lidmi, ale zároveň s nimi není nutné stát v koloně jako v autě. Stejně tak se na ně nevztahuje poplatek za vjetí do centra a je možné je zaparkovat kdekoliv.

Změnili jste kvůli koronaviru svůj přístup k veřejné dopravě?

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?