Závodní Škoda 130 RS debutovala v roce 1975 a od té doby získala řadu významných úspěchů jak v rallye, tak na okruzích. Tohle výročí samozřejmě nelze přejít jen tak. Tím spíš, že si Škoda ve stejném roce připomíná své 130. výročí.
Škoda 130 RS je jedním z nejkóničtějších vozů historie mladoboleslavské automobilky. Ve své době získal řadu titulů v mezinárodních rallye i okruhových závodech. Škoda 130 RS navázala na silné stránky svých předchůdců, vozů Škoda 180 RS a 200 RS. Škoda 130 RS se díky své vynikající jízdní dynamice rychle stala zdatným soupeřem zavedených konkurentů.
Video: Škoda 130 RS slaví 50. výročí
Díky mnoha vítězstvím v prestižních soutěžích si vydobyla v československém motosportu pověst siláka. U příležitosti 50. výročí premiéry jsou v současné době vystaveny tři exempláře vozu Škoda 130 RS v depozitáři prototypů a sportovních vozů ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi. Vozy jsou v depozitáři vystaveny do 27. dubna.
První úspěchy
Pouhý měsíc po své veřejné premiéře na mosteckém okruhu v dubnu 1975 dosáhl nově vyvinutý vůz Škoda 130 RS coupé – označený jako typ 735 – při svém prvním soutěžním vystoupení působivého výsledku. V závodě mistrovství Evropy cestovních vozů v Brně obsadily dva vozy Škoda 130 RS třetí a čtvrté místo ve třídě do 2000 cm³. Tento první úspěch připravil půdu pro velmi úspěšnou kariéru vozu 130 RS v motorsportu. Vůz získával trofeje jak v rámci východního bloku, tak na mezinárodní scéně, kde čelil tvrdé konkurenci předních západních značek.
Mezi úspěchy vozu Škoda 130 RS patří vítězství ve třídě na legendární Rallye Monte Carlo v roce 1977 a 12. místo v celkovém pořadí. Mezi další vynikající výkony patří osmé místo v celkovém hodnocení na Rallye Akropolis v roce 1979. V roce 1981 tento pozoruhodný úspěch zopakoval a opět prokázal schopnost překonat výrazně výkonnější soupeře.
Škoda 130 RS se prosadila i na okruhové scéně, když v roce 1981 získala celkový titul v mistrovství Evropy cestovních vozů – což byl její největší úspěch na okruhu – poté, co v předchozích sezónách neustále obsazovala první tři místa.
Nepotřebujete výkon, když máte nízkou hmotnost
K pohonu vozu Škoda 130 RS sloužil kapalinou chlazený čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, umístěný za zadní nápravou. Jeho výkon se postupně zvyšoval z původních 113 koní až na 142 koní v okruhové závodní verzi.
Díky použití panelů z hliníkové slitiny a komponentů ze sklolaminátu pro stavbu karoserie, vážil závodní vůz pouhých 720 kg, což mu umožnilo dosáhnout maximální rychlosti 220 km/h.
Skutečná síla mladoboleslavského soutěžního vozu však spočívala v jeho ovladatelnosti a obratnosti. Jeho vyvážená konstrukce dodávala jistotu ve všech jízdních podmínkách. V původní tovární specifikaci bylo vyrobeno téměř 200 kusů vozu Škoda 130 RS, další desítky kusů byly postaveny soukromě s využitím továrních komponentů.
Zdroj: Škoda Auto