Automobilka Hyundai zveřejnila výsledky průzkumu, který se zaměřil na chování řidičů. Hlavním cílem bylo zjistit, zda existují obecné rozdíly mezi chováním řidičů automobilů vybavených spalovacím motorem a chováním řidičů, kteří sedí za volantem hybridu, elektromobilu nebo nějakého jiného vozu používajícího alternativní druh pohonu. Výsledek? Ano, rozdíly skutečně existují.
Téměř všichni respondenti (92 %) spadající do kategorie řidičů vozů s alternativním pohonem uvedli, že nikdy netroubí na ostatní. Plných 42 % také uvedlo, že zpomalí, aby před sebe pustili autobus, a 37 % vždy ostatním řidičům poděkuje. Dvacet procent ale připustilo snahu projet křižovatku na oranžovou.
Zajímavá je i skutečnost, že 21 % řidičů vozů s alternativním druhem pohonu se považuje za klidné, zatímco u řidičů vozů se spalovacím motorem je to 19 %. Oficiální materiály tento rozdíl dávají do možné souvislosti s druhem hudby, kterou lidé během řízení poslouchají. U řidičů alternativních aut je totiž trojnásobně větší šance, že budou během jízdy poslouchat klasickou hudbu nebo jazz než u řidičů běžných vozů.
Na základě výsledků průzkumu by se dalo předpokládat, že větší rozšíření elektrifikovaných vozů může změnit chování řidičů k lepšímu. Jaká bude realita, to se teprve ukáže. Protože jsou ale lidé různí, dá se předpokládat, že se toho na silnicích nakonec moc nezmění. Až se z elektromobilů stane masová záležitost a budou v nich jezdit řidiči ze všech vrstev společnosti (nejen dobře zajištění a vzdělaní lidé s ekologickým smýšlením), patrně jim bude přítomnost jiného druhu pohonu spíše ukradená a budou se chovat stejně jako dnes.
Stejný průzkum pak přinesl i další výsledky. Například za jisté řidiče se označilo 28 % dotázaných, za férové 24 %, jako klidné řidiče se vidělo 19 % dotázaných, za nervózní se označilo 7 % respondentů a dalších 7 % přiznalo, že jsou za volantem agresivní. Muži se častěji považují za jisté řidiče (31 %). Ženy si věří méně, když se za jisté řidičky označilo 25 % respondentek.
Průzkum proběhl ve Spojeném království a zahrnoval dva tisíce účastníků. Hyundai v rámci průzkumu identifikoval šest hlavních faktorů ovlivňujících styl řízení a pro každý z nich vyvinul technologii, jak ho během reálné jízdy měřit. Korejská automobilka také zjistila, že existuje 36 750 různých způsobů řízení. I tohle číslo je zajímavé, protože ukazuje, jak složité bude naladit autonomní řízení, aby vyhovovalo každému.