Největším cestovatelem je zboží, které si objednáte na českém internetovém obchodu, ale pochází z Asie. Než se totiž dostane k vám domů, urazí téměř 13 000 km a na cestě stráví nejméně 40 dnů.
Cesta z Asie začíná v některém z čínských přístavů Ningbo či Yantian, tchajwanském Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaji, kam zásilku nechá doručit odesílatel. Odtud se vydá kontejnerovou lodí na 28 dní trvající plavbu, nejčastěji do Hamburku, ale může to být i do jiného severoevropského přístavu.
Loď na své pouti z Číny do Německa urazí více než 10 000 km a kolem Indie přes Adenský záliv a Suezský průplav se dostane do Středozemního moře. Pak obepluje velkou část Evropy a vylodí se v severském přístavu.
„Jedná se o dlouhou a často náročnou cestu. Riziková je například oblast Adenského zálivu, kde loď může čelit riziku útoku somálských pirátů. Ti ve zdejších vodách operují, jak jste to mohli vidět ve filmu Kapitán Philips s Tomem Hanksem, který byl natočený podle skutečné události,“ říká prokurista společnosti Geis CZ Air+Sea David Knobloch a dodává, že v současnosti už se naštěstí díky strážcům vod daří útoky minimalizovat.
Po vyložení nákladu v přístavu zásilka putuje vlakem a tahačem čtyři až sedm dní do skladů internetového prodejce v České republice. Náklad přitom musí projít řádným proclením, které je otázkou i několika hodin.
„Pokud si to internetový obchodník vyžádá, zajistíme také balení, etiketování či kompletaci zboží. V případě, že e-shop využívá naše skladové a distribuční služby, zůstává zboží v našich skladech až do objednání koncovým zákazníkem,“ pokračuje manažerka marketingu skupiny Geis Eva Děkanová.
Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu potvrdíte objednávku, připravuje se vaše zboží na další cestu po dálnicích a silnicích naší země. Software obchodníkovi vygeneruje adresní štítky s čárovými kódy, kterými se balíky polepí a jsou přichystané k expedici.
„Poté, co převezmeme balík u odesílatele, zašleme příjemci e-mailové a SMS avízo s číslem zásilky, unikátním kódem pro přesměrování balíku a eventuální částkou dobírky. Na našich webových stránkách může zákazník od této chvíle sledovat, kde se balík aktuálně nachází,“ líčí další pouť Eva Děkanová a připomíná, že kupující má možnost přesměrovat svůj „nákup“ do výdejního místa Geis Point: „Naše česko-slovenská síť má více než 500 výdejních míst, která jsou umístěna v nákupních centrech nebo třeba v prodejnách tisku. Jsou tak pro příjemce dobře dostupná, aby si mohli svou zásilku vyzvednout třeba cestou z práce nebo během víkendového nákupu.“
Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem do nejbližší pobočky Geis. Zde se svezené zásilky seskupí a cestují nočním během, tedy společnou cestou všech zásilek, do centrálního překladiště.
V centrálním překladišti v Modleticích u Prahy začíná další „velká jízda“ neboli třídění zásilek z celé republiky. Plně automatický sorter zvládne za hodinu roztřídit až 16 000 zásilek.
Zásilky se třídí podle směrů kam míří. Ještě v noci putují velkokapacitním vozem na doručující pobočku. Tam jsou rozděleny na rozvozové trasy podle poštovních směrovacích čísel a řidiči-kurýři je pak rozvážejí konečným zákazníkům nebo do výdejního místa.
„V den doručení dostane příjemce SMS a e-mail s informací o doručení včetně časového okna pro doručení a kontaktem na řidiče, nebo informaci o doručení do výdejního místa. Zásilka je obvykle doručena již následující pracovní den po jejím vyzvednutí u obchodníka,“ dodává Děkanová.
Je-li pro obchodníka nejdůležitější co nejkratší čas dodání, pak může využít leteckou přepravu, při níž čas doručení z Asie do ČR zabere dva až sedm dní.
Lze zvolit také střední cestu, tedy nákladní vlakovou dopravu tzv. železniční Hedvábnou stezku přímo z Číny do České republiky, kdy je doba transportu 14 až 21 dní.