-
Nový Ford Kuga bude jako první model značky Ford nabízen s mild-hybridním, full-hybridním i plug-in hybridním pohonem. Ve světové premiéře se představuje Kuga Plug-In Hybrid s dojezdem na elektřinu přesahujícím 50 km
-
Nový Ford Explorer Plug-In Hybrid je velké sedmimístné SUV o výkonu 331 kW (450 k) a točivém momentu 840 Nm. Na elektřinu ujede více než 40 km
-
Nový osmimístný velkoprostorový model Tourneo Custom Plug-In Hybrid přispěje k čistšímu ovzduší ve městech elektrickým dojezdem až 50 km
-
Nová Fiesta EcoBoost Hybrid a nový Focus EcoBoost Hybrid se pyšní vyspělým mild-hybridním hnacím agregátem, který jim uděluje ještě lepší dynamiku a menší spotřebu
-
V roce 2020 představí Ford elektrické SUV inspirované Mustangem, jež bude mít dojezd 600 km dle cyklu WLTP. Společnost oznámila také přípravy elektrického Transitu, jehož uvedení na trh se předpokládá v roce 2021
-
Inovativní Transit Smart Energy Concept pomáhá Fordu při hledání nových cest k prodloužení bezemisního dojezdu elektrifikovaných vozidel
Nová řada technicky pokročilých elektrifikovaných vozů Ford znamená významný milník pro samotného výrobce i pro jeho zákazníky. Ford dnes představil tyto novinky v Amsterdamu pod heslem „Go Electric“.
Nová řada modelů sdružených pod značkou Ford Hybrid zahrnuje mild-hybridy, full-hybridy i plug-in hybridy. Do segmentu elektrifikovaných automobilů s nimi přicházejí klíčové hodnoty Fordu – důvěryhodnost, cenová dostupnost a řidičsky atraktivní jízdní projev.
Ford odhalil na „Go Electric“ Kugu Plug-In Hybrid jako jednu z variant zcela nového SUV, které bude jako první model značky Ford nabízeno s mild-hybridním, full-hybridním i plug-in hybridním pohonem.
Světovou premiéru dnes absolvovaly také nové sedmimístné SUV Ford Explorer Plug-In Hybrid a osmimístný velkoprostorový vůz Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Obě novinky nabízejí možnost provozu na elektřinu s nulovými emisemi v místě provozu při zachování svobody poskytované tradičním spalovacím motorem.
Ford dále představil nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid s vyspělou mild-hybridní technikou, která jim uděluje ještě lepší dynamiku a zároveň menší spotřebu.
Společnost rovněž oznámila, že v roce 2022 zařadí do nabídky zcela nový Transit s elektrickým pohonem, který přinese městům čistší ovzduší a provozovatelům menší provozní náklady.
„Naše nové vozy Ford Hybrid jsou technicky pokročilé a využívají širokou paletu elektrifikovaných řešení takovým způsobem, aby vyhověly potřebám každého zákazníka. Elektrifikace automobilů bude díky nim přínosná a dostupná širšímu okruhu řidičů,“ říká Stuart Rowley, prezident Ford of Europe. „Dnes představené modely reprezentují jen začátek našich plánů na vybudování kompletní řady inteligentních automobilů pro inteligentní svět. Všechny nově uváděné modely od Fiesty po Transit budou k dostání i v elektrifikovaných verzích, které vyhoví potřebám i rozpočtům našich evropských zákazníků.“
Modelovou řadu již nabízených nebo oznámených vozů Ford Hybrid pro evropský trh tvoří:
- Mondeo Hybrid sedan a kombi, poháněné samonabíjecím benzin-elektrickým hybridním agregátem, který představuje atraktivní alternativu k dieselu. Mondeo Hybrid kombi se dnes poprvé ukázalo ve sportovně stylizovaném provedení ST-Line.
- Transit EcoBlue Hybrid a Transit Custom EcoBlue Hybrid s mild-hybridním pohonem, který dále snižuje už tak nízké provozní náklady těchto užitkových modelů.
- Tourneo Custom EcoBlue Hybrid, velkoprostorový osmimístný automobil s mild-hybridní technologií.
- Transit Custom Plug-In Hybrid, vybavený náročným elektrifikovaným pohonem, v němž motor Ford 1.0 EcoBoost slouží k prodloužení dojezdu. Vůz aktuálně prochází provozními zkouškami v Londýně, brzy se přidá také španělská Valencie a německý Kolín nad Rýnem.
V roce 2020 představí Ford elektrické SUV inspirované Mustangem, které bude mít dojezd 600 km dle cyklu WLTP a umožní rychlé nabíjení.
Prototyp desetimístného minibusu Ford Transit Smart Energy Concept pomáhá Fordu hledat nové cesty k prodlužování bezemisního dojezdu elektrifikovaných vozidel.
Elektrifikovaná budoucnost
Ford plánuje stát se lídrem v oblasti elektrifikace. Zákazníkům chce nabízet široké spektrum elektrifikovaných modelů, zajistit jim přístup k nabíjení a podporovat je prostřednictvím rozšířené konektivity a mobilních služeb.
Již dříve v letošním roce Ford oznámil, že všechny nově uváděné modely od nového Focusu dál budou k dostání také v elektrifikované variantě. Týká se to úplných novinek i nových verzí existujících modelů. V závislosti na konkrétním modelu může jít o mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid či elektromobil, popřípadě o kombinaci těchto možností. Zvolená technická řešení odrážejí rozmanitost provozních scénářů a mají ambici překonat očekávání zákazníků, pokud jde o dynamiku a jízdní projev.
Například řemenem poháněný startér/generátor (Belt Integrated Starter/Generator, BISG) v modelech Fiesta a Focus EcoBoost Hybrid poskytuje asistenci spalovacímu motoru. Výsledkem jsou pohotovější reakce hnací soustavy, lepší dynamika a nižší spotřeba. V modelech Transit Custom a Tourneo Custom EcoBlue Hybrid se stejná technologie využívá výhradně ke snížení spotřeby vznětových motorů.
Nová Kuga Plug-In Hybrid i Explorer Plug-In Hybrid kombinují spalovací motor s elektromotorem a baterií, již lze dobíjet z rozvodné sítě. Díky tomu mohou jezdit čistě na elektřinu, tedy s nulovými výfukovými emisemi.
Transit Custom Plug-In Hybrid a Tourneo Custom Plug-In Hybrid využívají sériové uspořádání hybridní soustavy. Úsporný zážehový motor zde slouží výhradně k dobíjení baterie, není mechanicky propojen s koly.
Samonabíjecí full-hybridní agregát Mondea Hybrid rovněž umožňuje jízdu čistě na elektrický pohon, zejména ve městě a při popojíždění s častým zastavováním. S touto koncepcí hnacího ústrojí nemusí zákazníci řešit nedostatečný dojezd ani se zabývat dobíjením z vnějšího zdroje.
Budoucí elektromobily Ford nabídnou konektivitu nové generace s aktualizacemi na dálku a budou kompatibilní s celoevropskou sítí rychlonabíjecích stanic IONITY. Ford patří k zakládajícím členům konsorcia IONITY, které plánuje vybudovat v Evropě do roku 2020 čtyři stovky nabíjecích míst s kapacitou 350 kW. To umožní výrazné zkrácení nabíjecích časů.
Ford zároveň naváže spolupráci se společností NewMotion, jejíž síť pokrývá více než 100 000 nabíjecích míst v 28 evropských zemích. Automobilka navíc pracuje na vývoji vlastních nástěnných nabíječek a s významnými energetickými společnostmi připravuje partnerské programy, jejichž cílem je zajistit zákazníkům přístup ke speciálním tarifům pro elektromobily a instalačním službám.
„V elektrifikaci neexistuje žádné univerzální řešení, každý zákazník má jiné podmínky,“ říká Joerg Beyer, výkonný ředitel konstrukčního oddělení ve Ford of Europe. „Smyslem naší strategie pohonných jednotek je umožnit zákazníkům vybrat si takové řešení, se kterým pro ně bude vlastnictví elektrifikovaného automobilu jednodušší a příjemnější.“
Kuga se širokou nabídkou hybridních variant
Nová Kuga bude jako první osobní vůz značky Ford k dostání mimo jiné v provedeních Kuga Plug-In Hybrid, Kuga EcoBlue Hybrid (mild-hybrid) a Kuga Hybrid (full-hybrid).
Kuga Plug-In Hybrid nabízí hospodárnost a kultivovanost elektrického pohonu v kombinaci s dojezdem a svobodou tradičního spalovacího motoru. Zážehový čtyřválec 2,5 l, pracující v Atkinsonově cyklu, je kombinován s elektromotorem a 14,4kWh lithium-ion baterií. Soustava dosahuje nejvyššího výkonu 165 kW (225 k). Kuga Plug-In Hybrid nabídne dojezd na elektřinu více než 50 km. Předpokládané hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2začínají na 1,2 l/100 km, respektive 29 g/km.*
Nová Kuga bude nabízena v jasně odlišených variantách Titanium, ST-Line a Vignale. Nový adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, se čtením dopravních značek a s vedením uprostřed jízdního pruhu výrazně usnadní popojíždění v hustém provozu i cestování po dálnici. Aktivní parkovací asistent 2 zvládne plně samočinné zaparkování, řidiči stačí pouze držet tlačítko.
Luxusní a prostorný Explorer Plug-In Hybrid
Nový Ford Explorer Plug-In Hybrid se bude nabízet ve dvou variantách: jako sportovně stylizovaný Explorer ST-Line a luxusní Explorer Platinum. Obě jsou poháněny plug-in hybridním hnacím ústrojím, sestávajícím ze zážehového šestiválce 3.0 EcoBoost, elektromotoru a generátoru. Hnací soustava dosahuje nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) a točivého momentu 840 Nm. Umožňuje i provoz na čistě elektrický pohon.
V mimořádně prostorném, luxusním, komfortně zařízeném interiéru naleznou řidiči moderní prvky, jaké přináší na výšku orientovaná dotyková obrazovka s úhlopříčkou 10,1 palce nebo digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3 palce. Rodiny ocení flexibilní řešení sedadel včetně funkce snadného nastupování na třetí řadu, k němuž postačí jedna ruka.
Nový Explorer je sériově vybaven inteligentním pohonem všech kol, kterému sekunduje desetistupňová samočinná převodovka.
Tourneo Plug-In Hybrid přispěje k čistšímu ovzduší ve městech
Prostorný osmimístný Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid přináší možnost bezemisního provozu bez obav z nedostatečného dojezdu. První vozy budou dodány zákazníkům koncem roku 2019.
Přední kola Tournea Custom Plug-In Hybrid roztáčí výhradně elektromotor/generátor, napájený 14kWh lithium-ion baterií. Oceňovaný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost zde slouží k prodloužení dojezdu. Vyspělá plug-in hybridní hnací soustava umožňuje zcela bezemisní provoz na vzdálenost až 50 kilometrů. Při využití zážehového motoru 1.0 EcoBoost lze bez doplňování paliva nebo dobíjení urazit vzdálenost až 500 km.
Stejně jako Tourneo Custom se vznětovým motorem nabízí i Plug-In Hybrid ojedinělou možnost otočit sedadla ve dvou zadních řadách proti sobě do „konferenčního“ formátu.
Transit bude elektrický
Nový elektrický Transit se začne velkosériově vyrábět v roce 2021. Jeho účelem je uspokojit poptávku po všestranném užitkovém automobilu s nulovými emisemi. Bude k dispozici v několika variantách karoserie s konkurenceschopným užitečným zatížením. Elektrické hnací ústrojí je navrhováno v takové podobě, aby umožňovalo provoz za každého počasí, zachovalo si základní vlastnosti po celou dobu životnosti vozu a aby dojezd odpovídal praktickým potřebám městských rozvážkových firem.
Fiesta a Focus EcoBoost Hybrid: Nižší emise, vyšší výkon
Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid budou využívat vyspělou mild-hybridní konstrukci navrženou takovým způsobem, aby snižovala spotřebu paliva, ale přitom nabízela výkon a dynamiku odpovídající charakteru značky Ford.
Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem.
Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu.
Inteligentní mild-hybridní soustava nepřetržitě vyhodnocuje aktuální provozní situaci a rozhoduje se, kdy a jak intenzivně dobíjet baterii. Volí přitom ze dvou strategií:
- Nahrazení točivého momentu motoru, kdy se využije schopnost startér-generátoru pracovat jako elektromotor a poskytovat točivý moment až 50 Nm. Tím klesají nároky na spalovací motor. V případě Fiesty EcoBoost hybrid je cílová hodnota emisí CO2112 g/km a spotřeby paliva 4,9 l/100 km. U Focusu tento cíl představuje 106 g/km, respektive 4,7 l/100 km.
- Umocnění točivého momentu, kdy může startér-generátor navýšit celkový točivý moment hnací soustavy o 20 Nm nad úroveň samotného spalovacího motoru.
Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem.
„Náš motor 1.0 EcoBoost již prokázal, že hospodárnost a dynamika mohou jít ruku v ruce. Technologie EcoBoost Hybrid představuje v tomto směru další posun vpřed,“ vysvětluje Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Jsme přesvědčeni, že zákazníkům se hladká a bezprostřední dodávka výkonu motorů EcoBoost Hybrid bude líbit stejně jako menší frekvence zastávek u čerpacích stanic.“
Integrovaný startér-generátor dokáže znovu spustit motor přibližně za 300 milisekund. Díky tomu lze častěji aktivovat funkci Auto Start-Stop, například při dojíždění do zastavení, jakmile rychlost klesne pod 15 km/h, navíc i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku.
Technologie Ford EcoBlue Hybrid podobným způsobem zajišťuje elektrickou asistenci vznětovému motoru Ford 2.0 EcoBlue. Ford Kuga EcoBlue Hybrid má předpokládané emise CO2132 g/km a spotřebu paliva 5,0 l/100 km.
Smart Energy Concept jako pohled do budoucnosti
Ford dnes představil také prototyp desetimístného minibusu Ford Transit Smart Energy Concept, který pomáhá hledat nové cesty k prodlužování bezemisního dojezdu elektrifikovaných vozidel.
Koncept, vyvinutý v technickém středisku Fordu v německém Merkenichu, využívá podvozek Fordu Transit v kombinaci s elektrickým hnacím ústrojím užitkového elektromobilu StreetScooter WORK XL. Čtyři hodiny nabíjení postačují k ujetí vzdálenosti 150 km. Ford na něm zkouší následující inovace zaměřené na snížení spotřeby energie:
- Inovativní tepelné čerpadlo, které využívá odpadního tepla z hnacího řetězce, okolního prostředí i ze vzduchu v kabině. Topení díky tomu spotřebuje až o 65 procent méně energie, což prodlouží dojezd o 20 procent.
- Elektrické posuvné dveře, jež se otevírají jen do poloviny, aby zabránily úniku tepla. Topení, ventilace a klimatizace se po jejich otevření automaticky deaktivují.
- Vyhřívaná luxusní sedadla a okolní plochy, které umožňují cestujícím regulovat teplotu v bezprostředním okolí. Tím se snižují nároky na vytápění celého interiéru.
- Šest střešních solárních panelů, které nabíjejí 12V baterii sloužící k napájení vyhřívání sedadel, vnitřního osvětlení a palubních elektrických systémů včetně bezdrátových nabíječek telefonů.
- Polykarbonátová přepážka mezi dveřmi spolujezdce a oddílem pro cestující, jež dále snižuje tepelné ztráty při nastupování a vystupování.
- Ventilovaná dvojitá okna, která lépe tepelně izolují.
- Vnitřní osvětlení v závislosti na teplotě v interiéru – červená signalizuje teplo, modrá chlazení. Barva osvětlení má vliv na to, jak cestující podprahově pociťují teplotu v kabině.
- Tepelná izolace zadní části podlahy a střechy.
V dalších fázích konceptu se počítá s tím, že řidič bude moci ovládat vyhřívání i ventilování jednotlivých sedadel a deaktivovat sedadla neobsazená. Uplatní se zde automatická detekce obsazení sedadla, inspirovaná současnými technologiemi, které řídí aktivaci airbagů.
Ford předpokládá, že po dokončení zkoušek v aerodynamickém tunelu Transit Smart Energy Concept letos vyrazí i do běžného provozu.
„Při vývoji tohoto konceptu jsme objevili několik důmyslných způsobů šetření energií, které by v budoucnu mohly dále zlepšit zkušenost zákazníků s elektrifikovanými automobily,“ řekl Kilian Vas, projektový vedoucí Ford of Europe.
- Mondeo Hybrid Wagon: emise CO2od 101 g/km, spotřeba paliva od 4,4 l/100 km
- Transit EcoBlue Hybrid: emise CO2od 144 g/km, spotřeba paliva od 7,6 l/100 km
- Transit Custom EcoBlue Hybrid: emise CO2od 139 g/km, spotřeba paliva od 6,7 l/100 km
- Tourneo Custom EcoBlue Hybrid: emise CO2od 137 g/km, spotřeba paliva od 7,0 l/100 km
- Transit Custom Plug-In Hybrid: předpokládané emise CO2od 75 g/km, spotřeba paliva od 3,3 l/100 km
* Oficiálně homologované hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2budou zveřejněny později