Možná víte, že Evropská unie nastavila automobilkám povinné průměrné limity emisí CO2, které musí plnit. V roce 2015 byl takový průměr 130 g/km CO2 a postupně klesá až do roku 2021, kdy je limit průměrných emisí 95 g/km CO2. Evropský průměr za loňský rok byl 119,5 g/km CO2, tedy s přehledem pod stanovenými limity.
Nicméně značky Ferrari a Aston Martin se zřejmě nevyhnou pokutám za překračování průměrných emisí. Dohromady mají obě automobilky zaplatit pokutu skoro 450 000 eur (12 milionů korun). Na Ferrari připadá větší díl pokuty. Předběžně to vychází na 410 760 eur (více než 11 milionů korun), Aston Martin má zaplatit pokutu 36 370 eur (necelý milion korun).
Doporučujeme: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc
Nejnižší průměrné emise má v rámci EU značka Peugeot s průměrem 104 g/km CO2. Naopak nejvyšší průměrné emise mezi velkými značkami vykazuje Jaguar a Land Rover s hodnotou 164 g/km CO2. Cílové emise se ale přepočítávají podle hmotnosti, takže Jaguar a Land Rover pokutě uniknou právě díky tomu, že vyrábí auta s vysokou hmotností (průměr 1998 kg je nejvíce v rámci EU). Cílová pro ně byla hodnota 178 g/km CO2.
Kdyby vás zajímalo, jak se to celé přepočítává, můžete si prostudovat tento dokument EEA, ve kterém je všechno podrobně rozepsáno. V případě automobilek Aston Martin a Ferrari lze počítat s tím, že zákazníci si ochotně připlatí za překročení průměrných emisí. V případě 2250 registrací Ferrari vychází pokuta na 183 eur na jedno registrované auto, u Astonu Martin (1449 registrací) je to pokuta 25 eur na auto. To asi potenciální klientelu nezruinuje...