Poslaneckou sněmovnou prošla novela silničního zákona, která obsahuje řadu různých změn. Všeobecně se hodně mluví o vzniku INSID (Inspekce silniční dopravy), ale novinek je v novele více. Zatímco INSID se týká v podstatě jen velkých nákladních a autobusů, jiné zajímavé novinky se týkají naopak běžných osobních vozů. Za pozornost stojí dvě.
Definitivní konec evidenční kontroly
V roce 2023 MDČR změnou zákona prodloužilo platnost evidenční kontroly na jeden rok. V praxi to zároveň znamenalo, že rok po technické vlastně máte platnou evidenční kontrolu, protože technická ji zároveň nahrazuje. Až dosud ji ale nahrazovala právě jen po dobu jednoho roku.
Aktuálně se toto mění, protože platnost evidenční kontroly se srovnává s platností technické. Starší auta běžně musí na technickou co dva roky a dva roky je zároveň nově platnost i evidenční kontroly.
Což tedy znamená, že ve velké většině případů, kdy se dělá evidenční kontrola primárně za účelem prodeje ojetiny, už tohle nebude nutné vůbec řešit. Jakmile auto projde technickou, na další dva roky bude mít i „evidenčku“.
Policie se bude volat až od 200 tisíc
Druhá zajímavá novinka pro běžného řidiče se týká výše škody, od kdy je nutné volat k nehodě bez zranění policii. Dosud platil limit 100 tisíc, novela toto zvedá na dvojnásobek. Pokud tedy nedojde ke zranění, povinnost přivolat dopravní policii se týká až případů, kdy je výše škody 200 tisíc.
Řidič pak mohou nově pořizovat záznam o nehodě, která nemusí být oznámena policii, prostřednictvím webové aplikace spravované Českou kanceláří pojistitelů.
Je správné, že povinnost přivolat dopravní policii se týká až případů, kdy je výše škody 200 tisíc?
Zdroj: MDČR