Battery Day je stejně důležitá akce pro Teslu jako keynote pro Apple. Kalifornská automobilka se v ní letos nejen pochválila, ale představila technologie, které by mohly přinést ve světě elektromobilů další revoluci. Asi nejhmatatelnějším prvkem události se stala nová verze elektrického sedanu Tesla Model S, který se začal prodávat ve verzi Plaid.
Tesla Model S Plaid je vůz zaměřený na výkon a dojezd zároveň. Ještě nejsou známé všechny parametry, auto by ale mělo dojet na jedno nabití až 840 kilometrů! To by byla nejlepší hodnota mezi elektromobily a zároveň by tak auto do zásuvky překonalo dojezd i některých naftových vozů, což by mělo znamenat ještě další zvýšení zájmu o tuto kategorii aut.
Model S Plaid se ale hlavně chlubí neskutečným výkonem. Pohánět ho budou tři elektromotory o souhrnném výkonu okolo 1100 koní. Zrychlí z nuly na 100 km/h za 2,1 sekundy a pojede maximálně 320 km/h. To jsou parametry hypersportovních aut. Ne nadarmo chce Musk novinku vzít na Nürburgring a poměřit ji třeba s Porsche Taycan Turbo S. Parametry na to rozhodně má.
Srovnání parametrů Tesly Model S Plaid a Porsche Taycan Turbo S
Vůz | 0-100 km/h | Max. rychlost | Dojezd | Cena |
---|---|---|---|---|
Tesla Model S Plaid | 2,1 s | 320 km/h | 840 km | 3 789 900 Kč |
Porsche Taycan Turbo S | 2,8 s | 260 km/h | 412 km | 5 270 000 Kč |
Mimochodem, jak je z tabulky patrné, nejvýkonnější model Tesly se už okamžitě dostal do prodeje. Lze jej objednávat i přes českou mutaci stránek Tesly. Udávané parametry jsou ale zatím odhadované, protože sériové podoby se vůz dočká zhruba za rok. Dvojnásobná cena proti Modelu S Performance z něj dělá aktuálně nejdražší model značky.
Lidový elektromobil do tří let
Tesla ale také plánuje nezůstat jen automobilkou pro vyvolené. Chce se zaměřit i na model, který by uspokojil řidiče pátrající po elektrických autech v nižší cenové hladině. Vůz by měl vyjít na 25 tisíc dolarů, tedy 575 tisíc korun (americké ceny se udávají bez daně) a k mání by měl být do tří let. Tím se nabídka kalifornské značky roztáhne napříč všemi cenovými spektry.
Právě nejdostupnější model je ale zároveň klíčový pro růst Tesly. Musk na akci Battery Day shrnul, že za poslední rok Tesla vyrostla o polovinu a očekává i v následujícím období alespoň třetinový růst. Těžké podle něj bylo hlavně rozjet výrobu Modelu Y, která má běžet už ve vysokých číslech. Cíle jsou ale mnohem vyšší. Chce, aby jeho automobilka produkovala 20 milionů aut ročně a to v továrnách na všech kontinentech, které jsou pro ni důležité.
Zaměřit se samozřejmě musí i na baterie. U nich Musk během akce podrobně popsal novou technologii, kterou Tesla co nevidět spustí. Stále půjde o kulaté lithium-ionové články, ale v nové velikosti 46x80 mm. Ty mají uchovat pětinásobek elektrické energie, fungovat se šestkrát vyšším výkonem a zrychlit a tím i zlevnit výrobu o 14 procent. Dá se předpokládat, že právě tyto články budou stát za dlouhým dojezdem Tesly Model S Plaid.