DPP testuje hybridní autobus Solaris

1 nový názor
Autor: Redakce

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) testuje v reálném provozu další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných akumulátorů. Nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid poskytla k dvouměsíčnímu ověřovacímu provozu společnost Solaris Czech. DPP jej bude do 22. září nasazovat z garáže Hostivař na vybrané spoje linek č. 133, 165, 175, 207 a 213.

Hybridní autobusy v testované konfiguraci sice stále částečně využívají pohon se vznětovým motorem, nemají žádné limity denního dojezdu a nepotřebují nabíjecí infrastrukturu. Hybridní řešení pohonu snižuje spotřebu nafty i produkované emise a zároveň omezuje hlučnost vozidla. Hybridní autobusy tak mohou být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy se vznětovými motory a připravovanými projekty zcela bezemisních vozidel.

Autobus používá technologii sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho spouštění. Kola roztáčí elektromotor napájený z generátoru nebo z kondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Kondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Použití kondenzátorů k ukládání energie dovoluje výrobci deklarovat životnost celého hybridního hnacího řetězce na 12 let.

Autobus Solaris Urbino 12 Hybrid je dlouhý 12 metrů a má celkovou kapacitu 102 cestujících (24 sedících a 78 stojících). Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování vozidla, odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu.

Technický popis vozidla Solaris Urbino 12 Hybrid:

Výrobce: Solaris Bus & Coach S.A., Bolechowo-Osiedle, Owińska, Polsko

Palivo: motorová nafta

Vznětový motor: Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI c o objemu: 4500 cm³, maximální výkon 151 kW/2300/min

Výkon generátoru: 145 kW

Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 170 kW)

Rozměry: délka 12 m, šířka 2,55 m, výška 3,1 m, rozvor náprav 5,9 m

Hmotnosti: provozní 11 665 kg, největší povolená 19 000 kg

Nejvyšší rychlost: 75 km/h

„Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a pokračoval v cestě stát se moderní společností 21. století, která pracuje s nejmodernějšími technologiemi dneška. Je důležité zkoušet a vyhodnocovat, jaké výsledky hybridní autobusy přinesou v pražských ulicích. Vedle toho takovéto systémy mají např. tyto výhody: zvýšení komfortu cestujících, snížení provozních nákladů, emisí a hlukové zátěže,“ tvrdí náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

„V souladu s nedávno uzavřeným klimatickým závazkem hl. m. Prahy na snižování emisí pokračujeme v testování a přípravě projektů nízkoemisních a bezemisních autobusů, a to zejména s využitím elektrické trakce. Zavádění elektrobusů, bateriových trolejbusů, ale i dalších alternativních technologií je poměrně časově náročné, a to hlavně s ohledem na nutnost budování nabíjecí infrastruktury a s tím související územní, stavební a majetkoprávní řízení. Po otestování a vyhodnocení různých verzí hybridních autobusů ve skutečném provozu v Praze budeme příští rok rozhodovat o jejich možném trvalém nasazení na linky DPP,“ říká vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP Jan Barchánek.

  • Našli jste v článku chybu?