Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu: Začínáme

1 nový názor
Autor: Redakce
  • Optima Sportswagon (SW) je první kombi střední třídy v evropské nabídce značky Kia

  • Variantu GT pohání přeplňovaný motor 2.0 T-GDI, spojený s automatickou převodovkou

  • Předností modelu je extrémně rozsáhlá standardní výbava včetně ventilovaných sedadel nebo adaptivního tempomatu

  • Sportovní Optima vyjde bez dvaceti korun na rovný milion

Pokud dostanete zadání „kombík střední třídy s pořádným benzinovým motorem a výkonem přes 200 koní“, možná by vás vůbec nenapadlo hledat řešení u značky Kia. Jenže korejská automobilka už dávno není jen synonymem pro cenově výhodné kompakty s dlouhou zárukou. Třeba její Sportage patří k nejprodávanějším SUV a hodně jich jezdí ve vysokých stupních výbavy. V rámci dalšího rozšiřování nabídky připravila Kia novou generaci Optimy i ve verzi kombi. Ta dosud v nabídce chyběla. A vedle „fleetové“ motorizace 1.7 CRDi ji nabízí i ve sportovně laděném provedení GT, které má pod kapotou přeplňovaný dvoulitr. Právě takové auto nám bude dělat několik měsíců společnost v rámci dlouhodobého testu.

Kia Optima Sportwagon GT -0085 Optima GT má agresivněji tvarovaná nárazníky a jiný výplet masky než pomalejší modely. Poznáte ji i podle červených brzdových třmenů

Bývalý návrhář Audi Peter Schreyer tvoří ve službách skupiny Hyundai-Kia jeden povedený design za druhým, a Optima není výjimkou. Kombi Sportswagon nepůsobí ve standardních verzích tak dynamicky jako sedan, ale vrcholná varianta GT to vynahrazuje sportovně tvarovanými nárazníky a stylizovaným zadním difuzorem se dvěma oválnými koncovkami ve stylu rychlých Audi RS. Za tímhle autem se lidé na ulici pravidelně otáčejí – a určitě to není jen tím, že druhá generace Optimy je zatím na českých silnicích zřídka vídaným jevem.

Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Nečekaně vyrovnaní

Uvnitř se Optima GT liší od nižších specifikací výrazněji tvarovanými koženými sedadly, černým potahem stropu a samozřejmě i nezbytnými sportovními detaily, jako je volant nebo kryty pedálů.

Kia Optima Sportwagon GT -0112 Středová konzola připomíná BMW nejen svým natočením k řidiči, ale i vzhledem a rozmístěním ovládacích prvků; za červenou kůži se připlácí 10 tisíc

Jak už jsme zmínili, špičkové provedení GT se prodává výhradně s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem 2.0 T-GDI, kombinovaným s automatickou převodovkou. Korejští ladiči vymáčkli z motoru 180 kW (245 k) a 350 Nm. To není extra mnoho, evropská konkurence dnes docela běžně nabízí dvoulitry s výkonem přesahujícím tři sta koní. Na druhé straně třeba Octavia RS ještě nedávno neuměla nabídnout víc než 230 koní. Takže úplně malé to korejské stádo také není.

Specifikace podvozku odpovídá parametrům motoru. Zadní náprava má lichoběžníkové zavěšení a posilovač řízení je uložen v převodce řízení, kde tolik nenarušuje odezvu parazitními momenty (jako posilovače umístěné na sloupku). Verze GT dostala o 10 mm sníženou světlou výšku, pružiny tužší o 11 % vpředu a 10 % vzadu a sportovně kalibrované adaptivní tlumiče ECS. Prototypy se ladily mimo jiné na Severní smyčce Nürburgringu, kde Optima GT v rámci vývoje najezdila přes 10 tisíc kilometrů.

Kromě atraktivního vzhledu a slušně výkonného motoru patří k hlavním lákadlům Optimy SW GT až marnivá standardní výbava. Když necháme stranou samozřejmosti a soustředíme se jen na luxusní položky, bez koruny příplatku dostanete namátkou full-LED světlomety; infotainment včetně navigace, Bluetooth, podpory Apple CarPlay i Android Auto a parkovací kamery; ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla; vyhřívaný volant; adaptivní tempomat; už zmíněné adaptivní tlumiče pérování; nebo soustavu kamer zobrazujících okolí auta v úhlu 360°. Pokud trochu sledujete trh, určitě víte, že evropská konkurence si nechává za takové prvky připlácet extra i u nejvyšších stupňů výbavy.

Doporučujeme: Kia Stinger podrobně – Diesel nabídne 200 koní a chybět nebude ani samosvor

Pokud byste chtěli mít svoji Kiu Optima SW GT opravdu „v plné“, k dispozici jsou jen tři volitelné položky. Pěkná červená kůže se šedými švy za symbolických 10 tisíc, metalíza za 18 a panoramatické střešní okno za 30. Naše Optima má všechno kromě prosklené střechy. A upřímně, jsem za to rád. Ve většině aut tento prvek citelně zhoršuje torzní tuhost (a tedy vnímaný komfort odpružení na špatných silnicích), za slunečných dní způsobuje přehřívání interiéru a jeho užitný efekt je přinejmenším sporný. Nahoru většinou za jízdy nekouká nejen řidič, ale nikdo, kdo nechce, aby se mu rychle udělalo nevolno.

Kia Optima Sportwagon GT -1289 Kia slibuje nejvyšší rychlost 232 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 7,6 sekundy
Kia Optima Sportwagon GT -1294 Model GT jezdí o 10 mm níž než standardní verze a má adaptivní tlumiče

Pokud můžeme soudit z prvních najetých kilometrů, bude těch několik měsíců strávených s Kiou Optima GT opravdu příjemných. Důrazný zátah přeplňovaného motoru, dobrá sedadla a rozsáhlá komfortní výbava z ní dělají zdatného požírače dálničních kilometrů. Osobně rád a často používám i kombinaci adaptivního tempomatu a systému udržování v pruhu, která výrazně usnadňuje třeba pravidelné ranní popojíždění v hustém provozu na pražském okruhu. A pak je tu samozřejmě vzhled. Je vidět, že korejský kombík se opravdu líbí. Několik lidí se mě už přišlo zeptat, co to je a jak to jezdí. Což se jinak v Česku moc nestává, pokud zrovna nepřijedete na pumpu nejnovějším modelem škodovky.

Během dlouhodobého testu ale nebudeme s rychlou Optimou SW jen popojíždět do práce a z práce. V plánu je i nějaký ten delší výlet. Na válcové zkušebně firmy Dieselpower určitě změříme reálný výkon, na letištní ploše zase zrychlení a brzdnou dráhu. A možná dojde i na nějaké to porovnání s etablovanou konkurencí…


Cena testovaného vozu: 999 980 Kč

Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 1 027 980 Kč


Technické údaje Kia Optima GT Sportwagon
MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání x zdvih (mm): 86,0 x 86,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 180/6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 350/1350-4000
Kompresní poměr: 10,0:1
Převodovka: šestistupňová samočinná
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 232
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 11,8/6,1/8,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4855
Šířka (mm): 1860
Výška (mm): 1460
Rozvor náprav (mm): 2805
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1597/1608
Poloměr otáčení (m): 5,45
Provozní hmotnost (kg): 1605
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2190
Objem zavazadlového prostoru (l): 552/1686
Objem palivové nádrže (l): 70
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Zavěšení vzadu: Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Řízení: Hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,34:1
Pneumatiky vpředu: 235/45 R18
Pneumatiky vzadu: 235/45 R18

[su_hello-bank-calculator]

  • Našli jste v článku chybu?