Bosch vymyslel opravdu revoluční způsob, jak zabránit pádu z motocyklu

21.05.2018
přidejte názor
Autor: Redakce
  • Bosch vymyslel důmyslný stabilizační systém pro motocykly

  • Funguje na principu trysek a má zabránit pádu

  • Systém je nyní ve stádiu testování

Motorkáři jsou z logiky věci zranitelnější účastníci provozu. Motocykl se totiž dotýká silnice výrazně menší styčnou plochou a je náchylnější na ztrátu trakce mnohem víc než auto na čtyřech kolech. Najet ve větším náklonu v zatáčce na hromadu štěrku, výmol nebo olejovou skvrnu je zárukou pádu, ať je jezdec sebelepší.

Doporučujeme: Osm věcí, které by si řidiči aut měli uvědomovat o motorkářích

S řešením krizové situace, kdy je pád prakticky nevyhnutelný (pokud se tedy nejmenujete Marc Marquez, který i když bourá, tak vlastně nebourá), přišla technologická společnost Bosch. Projekt jakéhosi pokročilého stabilizačního záchranného systému pro motocykly je prozatím ve stádiu prototypu a dalšího vývoje, ale vše je na dobré cestě.

Bosch už nyní prodává promyšlený systém ABS a kontroly trakce, který se stabilitou motocyklu pomáhá. Ale jsou situace, kdy prostá automatická regulace tlaku na brzdu nestačí a jezdec by z motorky bez pomocného zásahu nějaké síly zvenčí zkrátka spadl. Typickým případem je právě najetí na povrch s nízkou adhezí v náklonu bez brzdění.

Doporučujeme: Test Hondy GL1800 Gold Wing 2018: Já jsem luxus!

Nový systém od Bosche má být právě tou pomocnou rukou a silou, která na motorku v krizové situaci zapůsobí. Funguje na principu trysek podobně jako ovládání kosmických plavidel a družic. Je to jakási záchranná brzda na jedno použití, podobně jako třeba airbag. Demonstrační video ukazuje, jak nový bezpečnostní systém od Bosche funguje.

Jakmile elektronika zaznamená ztrátu trakce a nevyhnutelnost pádu, z boční trysky se uvolní vysokou rychlostí plyn, čímž vznikne potřebná síla, která motorku stabilizuje. Bosch systém upravil tak, aby svou velikostí a hmotností nebyl pro motorku velkou přítěží. Nyní je tento koncept ve stádiu testování. Technologická společnost se podle výsledků vývoje rozhodne, zda ho nabídne výrobcům motocyklů. Tipujeme, že zájem by o něj mohly mít třeba značky KTM a BMW, které se nebojí s inovacemi experimentovat.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?