Návrat ke kořenům se v poslední době stal oblíbenou mantrou v marketingových odděleních prakticky všech motocyklových výrobců, ale tak hluboko do historie jako BMW se zatím neodvážil podívat nikdo. Nový R 18, se kterým se německá značka vrací do segmentu cruiserů po dlouhé pauze, se totiž vzhlédl ve slavné R5 ze třicátých let minulého století. Předválečnou techniku zdařile imituje dvojitý kolébkový rám, zapouzdřená přední vidlice, skryté zadní odpružení i kapkovitá nádrž orámovaná dvojitými linkami - ale největším potěšením pro oko jsou dva obrovské válce trčící do stran, a hned po nich obnažený kloubový hřídel.
Ten přenáší na zadní kolo famózních 150+ Nm už od dvou tisíc otáček, což je největší porce točivého momentu, jakou si můžete u BMW objednat. Celkem logicky se proto v seznamu standardní výbavy setkáte s kontrolou trakce, třemi jízdními režimy (pojmenovanými Rain, Roll a Rock) a systémem regulace točivého momentu při podřazení.
Kromě designu návrháři zůstali věrni i dobovým materiálům, což se promítlo do celkové hmotnosti. 345 kilogramů poctivého železa už dá při manipulaci zabrat, takže za asistent rozjezdu do kopce a elektrickou zpátečku si každý jistě rád připlatí. Mimochodem, základní cena exkluzivní verze First Edition (která je zatím jedinou dostupnou na našem trhu) 589 tisíc korun není na poměry značky ani kategorie nijak přehnaná. Zvlášť když je v ní kromě zmíněných prvků výbavy zahrnuto náklonové ABS či bezklíčové zapalování.
Jak už to ale u BMW chodí, spoustu peněz můžete utratit za příplatkovou výbavu, respektive příslušenství. A toho je v případě cruiseru R 18 na skladě víc než dost. Kromě designových ozdůbek z dílny Rolanda Sandse, laděných výfuků od Vance & Hines či sedel značky Mustang Seat jsou k dispozici i sady, které kompletně změní charakter motocyklu. Chcete raději bobber, nebo spíš něco ve stylu Easy Rider? Žádný problém. R 18 je tak trochu stavebnice, takže si jej snadno přizpůsobíte k obrazu svému. Různé varianty si můžete prohlédnout v připojené fotogalerii.
BMW už cruiser vyrábělo na přelomu tisíciletí. Model R 1200 C z roku 1997 bodoval originálním stylingem a dočkal se i cestovní varianty, po sedmi letech však skončil bez náhrady.