Na český trh vstoupila osmá generace BMW řady 5 označená jako G60. Oproti svému předchůdci narostla ve všech směrech a daleko více sází na elektrifikaci. BMW ale pořád ještě nezanevřelo na klasické motory, takže i tentokrát se kromě čistě elektrických modelů i5 a plug-in hybridů zájemci mohou těšit třeba také na prodejně úspěšnou pětku osazenou šestiválcovým dieselem. Ta ale přijde až o něco později.
Aktuálně paleta motorizací pro novou řadu 5 obsahuje zážehový čtyřválec 520i, vznětový dvoulitrový čtyřválec 520d dostupný také s pohonem všech kol, čtyřválcový plug-in hybrid 530e, šestiválcový plug-in hybrid 550e xDrive a dvojici elektromobilů. Ten slabší nese označení i5 eDrive40 a ten silnější si říká i5 M60 xDrive. Nejlevnější 520i stojí 1 467 700 Kč, vrcholná M60 vyjde na 2 523 300 Kč.
Z fotek to není úplně patrné, ale nové BMW 5 dost narostlo. Svou délkou už dokonce překračuje pětimetrovou hranici a na výšku přibralo bezmála tři centimetry. Vnější design závisí na volbě konkrétního modelu a mimochodem i tentokrát můžete sáhnout po programu M Performance, kdybyste si chtěli vůz dále vylepšit.
Interiér kombinuje prvky známé z modelů BMW poslední doby, takže znovu došlo na osekaný volant a na nejnovější verzi systému iDrive. Ta přináší kromě běžných funkcí také třeba možnost přehrávat videa nebo hrát hry. Místa je uvnitř dost (alespoň podle prvních dojmů) a zpracování působí velmi dobře. Spousta materiálů je samozřejmě recyklovatelných.
Komfort především
BMW řady 5 je vůz mnoha tváří. Kromě rozdílných pohonů BMW nabízí také několik variant podvozku. Během prvních jízd jsme krátce vyzkoušeli standardní 520d, o které je aktuálně na našem trhu největší zájem. Diesel o výkonu 197 koní udílí autu slušnou dynamiku a vůz jako takový je navíc velmi komfortní. Řízení ale postrádá přesnost a komunikativnost, na jakou jsme byli u BMW zvyklí.
Vlevo elektrická M60, vpravo vznětový čtyřválec 520d. Šíře nabídky nové řady 5 je skoro až neuvěřitelná, protože zahrnuje všechny druhy pohonu. Zatímco černý vůz má 601 elektrických koní, ten druhý jích má 197 a produkuje je mild-hybridní diesel
Z opačného spektra nabídky pak pochází elektrická M60 disponující systémovým výkonem 601 koní a točivým momentem 820 Nm. Z drtivé dynamiky se leckomu zatočí hlava, ale i tento model nakonec zaujme hlavně pohodlím. Má totiž na zadní nápravě vzduchové odpružení a při rychlé jízdě krotí boční náklony ještě navíc aktivní stabilizátory. K dispozici je také řízení zadních kol. Ve finále se tento vůz dokáže navzdory hmotnosti 2,3 tuny proplétat zatáčkami v neuvěřitelném tempu, jen svou rychlost dokonale maskuje. Dojezd by měl být 455 až 516 km.
Komplexní nabídku motorizací a podvozků doplňují také nejmodernější asistenční systémy. BMW řady 5 umí dokonce také parkovat bez řidiče (až na vzdálenost 200 m) a nabídne i autonomní řízení třetí úrovně, kdy už řidič nemusí držet volant. V ČR si tuto věc neužijete, protože to nedovoluje legislativa, ale i česká auta umožní například v Německu tuto funkci aktivovat. Nově také přednárazový asistenční systém rozpozná motocykly i koloběžky, což se zejména ve městě hodí.
Příští rok dieselový šestiválec i kombi
Nabídka pro řadu 5 se bude ještě dále rozšiřovat. Příští rok dorazí plug-in hybrid 530e s pohonem všech kol, elektrická i5 xDrive40, především ale přijde 540d xDrive, tedy naftový šestiválec, který je u řady 5 velmi populární. V květnu přijde na trh také řada 5 a i5 s karoserií kombi a nakonec dojde i na M5 vybavené plug-in hybridním osmiválcem.