V roce 2017 byl spuštěn projekt STAR zaměřený na budování systému rychlé autonomní dopravy, konkrétně na vývoj prvních standardních plně automaticky řízených autobusů. Tyto autobusy bez řidiče jsou schopny fungovat v podmínkách podobných reálnému provozu. Jejich první prototyp by měl být vyroben již počátkem roku 2021.
Cílem těchto 12 m dlouhých autobusů, které jsou schopny přepravit za optimálních podmínek z hlediska bezpečnosti a pohodlí přibližně 100 cestujících, je dosáhnout bez obsluhy řidiče rychlosti až 40 km/h.
Pro dosažení tohoto cíle Iveco Bus ve spolupráci se skupinou dalších podniků a laboratoří vybavuje svůj prototyp potřebnými elektronickými komponentami a senzory. Na projektu se podílí i partnerská firma EasyMile, specializovaná na řešení inteligentní mobility, která poskytuje nejenom své technologie, ale předává i cenné zkušenosti s integrací platformy, nasazováním vozidel do provozu a autonomním řízením vozového parku.
V listopadu 2017 byl projekt, na němž se podílejí společnosti Ifsttar, Inria, Isae-Supaero, Michelin, Sektor a Transpolis, schválen francouzským mezirezortním nadačním fondem Unique Interministerial Fund (FUI) s podporou klastrových organizací CARA a Aerospace Valley. Iveco Bus na něj získal dotaci z francouzského regionu Auvergne-Rhône-Alpes.
Vývoj prototypu automaticky řízeného autobusu probíhá díky spolupráci všech zmiňovaných partnerů, a to konkrétně v těchto oblastech:
EasyMile: řešení automaticky řízených vozidel přístup pro osoby s omezenou mobilitou a dostupnost pro všechny uživatele
Inria: zachycení překážek a jejich vyhýbání na vozovce při vysokých rychlostech
Isae-Supaero: problematika lokalizace
Iveco Bus, řešení „drive-by-wire“ aplikované na autobus
Michelin: vývoj chytrých pneumatik
Sector: otázky bezpečnosti a vyhodnocení/předcházení rizik
Transpolis: testy validace
Tento výzkumně - vývojový projekt nám umožní porozumět omezením, která s sebou přinášejí automaticky řízená vozidla, a zároveň také otestovat autonomní autobus úrovně 4 v reálných podmínkách, tj. v poslední fázi před docílením plné autonomie. Autonomní autobus bude zpočátku jezdit pouze ve vymezených zónách nebo po přesně určených silnicích. Až poté se bude integrovat do běžného provozu.
Iveco Bus již řadu let vyvíjí pomocná zařízení do autobusů. Kromě optického navádění, které již více než 15 let zajišťuje perfektní dojezd a zastavení autobusů v zastávkách, nabízejí dnešní autobusy Iveco Bus bezpočet technických inovací, které zvyšují bezpečnost jízdy a jsou prvními kroky k realizaci plně autonomní jízdy. Iveco Bus také testuje tzv. „inteligentní garáž“, jejímž principem je, že autobusy vybavené náležitými senzory zaparkují v depu samy, tedy bez lidského zásahu. Toto řešení skýtá výhody rychlejšího manévrování, a tím i úspory času a prostoru. V plně autonomním režimu lze provádět také tankování paliva a mytí vozu.