Alfa Romeo minulý týden představila nový model Milano. Jde o historicky první elektromobil této značky a zřejmě i proto italská značka použila pro název jméno města, kde sama v roce 1910 vznikla. Současně jde ale také o první model Alfa Romeo, který se bude kompletně vyrábět mimo Itálii, konkrétně v Polsku. A kombinace polské výroby a italského města vadí italské vládě.
Píší o tom evropské Automotive News. Italský ministr průmyslu Adolfo Urso za rozhodnutí vyrábět model Milano v Polsku koncern Stellantis kritizuje. „Automobil nazvaný Milano se nemůže vyrábět v Polsku. Toto je zakázáno italským zákonem,“ citují italského ministra Automotive News.
Adolfo Urso se odkazuje na zákon, podle kterého nejrůznější produkty nemohou nosit jméno odkazující na Itálii, pokud v Itálii nejsou vyráběny, protože tím je fakticky spotřebitel uváděn v omyl. Obvykle se ale tento zákon vztahuje na potraviny, kdy se třeba sýr vyráběný mimo Itálii nesmí jmenovat parmigiano.
Výroba v Polsku? Čtvrt milionu navíc
Podle Automotive News jde jen o poslední část sporu mezi koncernem Stellantis a italskou vládou, která chce navýšit produkci automobilů na italském území. Podle Corriere Torino dokonce italský ministr průmyslu Adolfo Urso francouzsko-italskému koncernu v podstatě pohrozil tím, že pokud sám Stellantis nedokáže naplnit vládní cíl na zvýšení výroby vozů na více než milion aut ročně, vznikne prostor, který nevyhnutelně bude muset zaplnit nějaký jiný výrobce, klidně i z Číny.
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares uvedl, že lokální italská výroba modelu Milano by v praxi znamenala navýšení ceny vozu o 10 tisíc eur, tedy zhruba o čtvrt milionu korun. Milano se vyrábí v polské továrně Tychy spolu se svými sourozenci Fiat 600 nebo a Jeep Avenger, protože využívá identickou techniku.
Jestliže Alfa Romeo nikdy svůj vůz mimo Itálii nevyráběla, u Fiatu to naopak není nic výjimečného. V Polsku vzniká řada modelů už dlouhou dobu a například v srbském Kragujevaci se pak vyráběl model Fiat 500L. Dříve se zde vyráběla Zastava. Od letošního roku se zde mají začít vyrábět elektromobily.
Zdroj: Automotive News Europe, Corriere Torino