Česká anketa hledající nejlepší vůz roku dospěla do svého finále. Na rozdíl od předchozích ročníků, kdy probíhalo vyhlášení na slavnostním večeru, byly letos výsledky oznámeny na běžné tiskové konferenci. Možná i proto, že byl vítěz jasný už před několika měsíci. Pokud by nevyhrála Škoda Karoq, bylo by to obrovské překvapení. A to samozřejmě nenastalo.
Letos bylo do ankety nominováno celkem 36 aut. Zatímco v minulosti zasahovala do hlasování novinářů i veřejnost, letos se organizátoři vrátili k zažitému formátu, kdy probíhá hlasování veřejnosti zcela odděleně. Porota hodnotila jednotlivá auta v kategoriích technika a technologie, jízdní vlastnosti, užitná hodnota, ekonomika provozu a design. Do finále postoupila Kia Stinger, Opel Insignia, Subaru Impreza, BMW řady 5 nové generace a Škoda Karoq. Kdo vyhrál? Počtvrté za sebou zvítězila Škoda, což je všechno, jenom ne překvapení.
Doporučujeme: Škoda Karoq titul Car of the Year 2018 nezíská. Kdo z nominovaných aut postoupil?
Třeba v rámci koncernu VW vykazuje česká anketa zajímavé náhody. V roce 2015 postoupil do finále kromě jiného VW Passat a Škoda Fabia. Zvítězila Fabia. Passat se ujal až o rok později, kdy se jeho technický základ dostal do ankety coby Škoda Superb.
V roce 2017 neuspěl pro změnu ani Seat Ateca, ani Volkswagen Tiguan, nýbrž Škoda Kodiaq. Všechny tři tyto technicky příbuzné automobily postoupily mezi finálovou pětici. Porotě se platforma MQB s karoserií SUV evidentně líbí, takže letos uspěl Karoq, přestože fakticky nic nového oproti loňské trojici koncernových SUV nepřinesl (čímž samozřejmě nikdo neříká, že je to špatné auto). Naopak do finále vůbec nepostoupila ani nová generace Volkswagenu Polo, ani nová generace Seatu Ibiza. Z definice ankety vyplývá, že Karoq předčil například BMW řady 5 svou technikou, nabízenými technologiemi nebo ekonomikou provozu. Vzpomínáte na test BMW M550i xDrive, ve kterém se ukázalo, že i tahle pětka s osmiválcem o výkonu 340 kW (462 k) umí jezdit za méně než 9 l/100 km?
Doporučujeme: Test na pondělí — BMW M550i xDrive M Performance
Posledního překvapení jsme se v české anketě Auto roku dočkali v roce 2014, kdy Mazda6 porazila Škodu Octavia. Podle spekulací se zdá, že by do dalšího ročníku mohla dorazit nová Fabia. Pokud se tak stane, bude zajímavé sledovat, zda uspěje. Nebo moment, vlastně to spíš zajímavé nebude. Těžko se zbavujeme dojmu, že se z ankety Auto roku v ČR stalo něco poněkud jiného než odborná volba nejlepšího auta.