První marockou etapou z Ameziane do Merady odstartoval v úterý 1. ledna 2019 11. ročník Africa Eco Race. Tomáš Tomeček, jezdec Promet/Czechoslovak Group týmu, stejně jako loni jede v Tatře sám, bez navigátora.
Závodní konvoj se nejprve 30. prosince po slavnostním startu v Monaku přesunul do francouzského města Séte, kde se nalodil na trajekt. Ten na Nový rok ráno zakotvil v marockém přístavu Nador.
Do první etapy se startovalo po přejezdu o délce 55 km. Samotná etapa byla přibližně stejně krátká jako loni. Zahřívacích 91 km Tomeček absolvoval ve třetím nejrychlejším čase mezi kamiony. Do cíle v pořádku dorazili i ostatní čeští a slovenští závodníci.
V závodě startuje také téměř identická Tatra, jako je ta Tomečkova. Za jejím volantem sedí Petr Čapka, naviguje jej Zdeněk Voda. V první etapě zajeli devátý čas mezi kamiony a 38. celkově.
Druhá etapa je první ze šesti etap, které mají cíl rovnou v dalším bivaku. Závodníci se díky tomu vyhnou nepříjemným přejezdům. Málokdo čekal, že už druhá etapa Africa Eco Race bude tak náročná. Tomáš Tomeček zúročil své zkušenosti a schopnosti, a po výborném výkonu poskočil do čela kategorie kamionů.
Speciál měřil 431 km a pořadatelé už zkraje zavedli startovní pole do dun. „Takhle obtížnou etapu na začátek jsem tady doteď zažil snad dvakrát. Bylo to dlouhé, zvlášť když uvážím, že jsme včera končili pětisetkilometrovým přejezdem. Spousta lidí ještě teď bloudí a bojuje s těžkým terénem. Je to jako za starých dakarů,“ kroutil hlavou v bivaku Tomáš Tomeček.
Největší Tomečkovou soupeřkou se stala druhá Elisabete Jacintová s kamionem MAN. Večer bylo v cíli sedm z deseti kamionů. Mezi chybějícími byla bohužel i posádka druhé české Tatry. Podle informací z bivaku měli potíže s únikem oleje z motorového prostoru už v první etapě.
Třetí etapa Agdal - Assa byla dlouhá 415 km a měla typický charakter rychlé, prašné a místy kamenité marocké rozbíječky. Tatru Tomáše Tomečka v ní postihl defekt, jehož výměna znamenala časovou ztrátu a přepuštění pozice vedoucího kamionu. V daleko horší situaci se ocitla posádka druhé české Tatry, která musela ze závodu odstoupit.
„Stejně jako loni byla tahle etapa bez dun, vlastně skoro úplně bez písku. Byla opravdu hodně rychlá a kamenitá. Samé pevné pisty, kde se auto musí držet maximálně pod plynem. Vůbec nemám tenhle typ etap rád,“ mračil se Tomáš Tomeček.
„Stalo se to asi v půlce etapy v jedné kamenité pasáži. Kolo bylo během dvou, tří sekund úplně prázdné. Musel jsem ven a pneumatiku přezout. Takže mě všichni předjeli,“ přibližuje Tomeček, který jezdí v kamionu sám, a tak mu každá výměna a oprava zabere o něco více času. Ztráta proto činila přibližně půl hodiny. V dalším průběhu etapy se i kvůli lehčímu, rychlému terénu téměř neměnila. V cíli z toho bylo šesté místo mezi kamiony. V celkovém pořadí Tomečka přeskočila Elisabete Jacintová, která opět potvrdila, že jí rychlé úseky svědčí. Rozdíl mezi nimi ale činí pouhých devět minut.
Čapka s Vodou s Tatrou 815 začali závod devátým časem. Ve druhé etapě zastavili s přidřeným válcem. Nezbylo, než s nepojízdnou Tatrou absolvovat 200 km terénem na tyči za Tatrou balai Petra Foltýna a auto museli nechat v Zagoře.
Výsledky po 3. etapě - kamiony:
- Jacintová (P/MAN) 12:17:57
- Tomeček (ČR/Tatra) +9:00
- Essers (B/MAN) +1:12:48.