Plzeňský Prazdroj testoval eCanter

přidejte názor
Autor: Redakce Autobible

Když byla v prosinci 2017 představena a předána zákazníkům první série elektrických lehkých nákladních vozidel Fuso eCanter, jejich nasazení se orientovalo především do oblasti zásilkových služeb v Německu. O to zajímavější je první zkušenost z reálného provozu eCanteru v České republice.

V listopadu se českému dovozci vozů Fuso Canter, firmě Mercedes-Benz Trucks Česká republika, podařilo zajistit dvoutýdenní zápůjčku jednoho vozidla pro test v jednom z nejtěžších provozů - v rozvozu nápojů pod značkou Plzeňského Prazdroje. Vozidlo bylo osazeno klasickou skříňovou nástavbou a elektrickou zvedací plošinou pro nakládání a skládání nákladu.

Plzeňský Prazdroj je jedním z největších zákazníků, kteří v Evropě provozují vozidla Fuso Canter při rozvážce zboží. Vozidlo bylo provozováno u dopravce LK Trans, který rozváží výrobky Prazdroje v Praze. Zde během prvních dvou listopadových týdnů eCanter najezdil téměř 500 km. Obvykle za den absolvoval dva rozvážkové okruhy. Celkový denní nájezd se pohyboval mezi 50 až 80 km. Hmotnost nákladu většinou byla mezi 2 - 2,5 t. Vyzkoušela se i jízda po dálnici. Spotřeba se pohybovala v průměru 0,8 - 1,0 kWh/km. Dobíjelo se přes noc napojením do běžné elektrické sítě 400 V.

Po dvoutýdenním testování byly vyhodnoceny výsledky a poznatky z provozu. Kladně byla hodnocena především ekonomika: spotřeba, přesněji náklady na kilometr, přepočtené na aktuální ceny elektřiny a nafty, byly u elektromobilu přibližně poloviční oproti stejnému typu vozidla se vznětovým motorem.

V městském provozu je díky vlastnostem elektromotoru jeho akcelerace výrazně dynamičtější, než u vozu se vznětovým motorem. Paradoxně tato vlastnost může výrazně ovlivnit dojezd vozidla, protože pokud se řidič nechá svést k dynamické jízdě, projeví se to velmi citelně na rychlém klesání kapacity akumulátorů. Předvídavá a plynulá jízda je předpokladem delšího dojezdu.

Vozidlo je prakticky bezhlučné. To je velkou výhodou při nočních nebo brzkých ranních závozech do centra města. Ukázalo se však také, že při provozu po pěších zónách a v uličkách v centru Prahy musí řidič dávat velký pozor, protože chodci bezhlučné vozidlo neregistrují.

Manažer distribuce Plzeňského Prazdroje Denis Milfait k testování řekl: „Možnost vyzkoušet nákladní elektromobil v praktickém provozu jsme měli poprvé. Testování ukázalo, že takové vozidlo je pro městský rozvoz již nyní plně použitelné a ekonomicky výhodné. Vozidlo nás překvapilo tím, jak spolehlivě dokázal palubní systém průběžně vyhodnocovat aktuální spotřebu a kapacitu akumulátorů pro dojezd. Věřím, že se elektromobily v městském rozvozu rychle prosadí.“

Lehký nákladní vůz Fuso eCanter 7C16e o celkové hmotnosti 7,49 t má se skříňovou nástavbou užitečnou hmotnost 3,5 t. Vozidlo je vybaveno elektromotorem Borg Warner o maximálním výkonu 129 kW a maximálním točivém momentu 390 N.m, který přes redukční převod pohání zadní nápravu. Vozidlo je osazeno šesti sadami akumulátorů s celkovou kapacitou 82,8 kWh. Dojezd na jedno nabití podle hmotnosti nákladu a druhu provozu cca do 100 km.

 

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?