Cupra Ateca je v segmentu unikátem. Pro první zákazníky má dárek

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Cupra Ateca nemá mezi SUV přímou konkurenci 

  • Novinka nabízí 300 koní, 400 Nm, zrychlení 0-100 km/h za 5,2 s a nejvyšší rychlost 247 km/h

  • Cupra začíná jako samostatná značka, v Evropě se bude nabízet už od konce letošního roku ve 277 showroomech 

  • Prvních 7000 zákazníků dostane dárek v podobě karbonové krabičky obsahující karbonový kryt klíčku a karbonový náramek 

Seat před časem oznámil osamostatnění značky Cupra. Výsledek tohoto rozhodnutí se prezentoval na letošním autosalonu v Ženevě. Cupra Ateca, nikoliv Seat Ateca, je úplně prvním modelem, který začal oficiálně nosit měděný znak značky Cupra. Do prodeje se dostane už velmi brzy, takže nepřekvapí, že automobilka Seat (pod kterou Cupra patří) zveřejnila veškeré podrobnosti včetně kompletních technických údajů. Musíme uznat, že Cupra Ateca vypadá zajímavě.

S výkonem 300 koní nemá konkurenci 

To hlavní víme už od letošního března. Pod kapotou je dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec vybavený filtrem pevných částic, který dává řidiči k dispozici výkon 221 kW (300 k) a vrchol točivého momentu 400 Nm. Fakticky se tak právě Cupra Ateca stala spolu s Leonem Cupra ST 4Drive nejvýkonnějším modelem, jaký aktuálně Seat prodává, protože Leon Cupra v rámci přechodu na nové emisní limity oslabil na oficiálních 213 kW (290 koní) a dřívější limitovaná edice Cupra R už v nabídce není.

Cupra Ateca_47 Cupra Ateca je prvním modelem, který si můžete pořídit ne jako Seat, ale jako Cupru. Neprémiové (i když Cupra bude útočit na prémiové značky) SUV této velikosti s výkonem 300 koní je na trhu unikátem. O zákazníky jistě nebude nouze

Seat Ateca jako takový má poměrně hodně konkurentů, žádný z nich ale nenabídne tak vysoký výkon a takovou dynamiku. Zrychlení z nuly na 100 km/h je pro Cupru otázkou 5,2 sekund a nejvyšší rychlost dosahuje 247 km/h. V zásadě tak jde o unikát, protože všeobecným maximem v daném segmentu je zhruba 147 kW (200 k). Dříve se trochu vymykalo Subaru Forester XT, ale to kvůli emisním limitům evropský trh úplně opustilo.

Nicméně ani v prémiovém segmentu se nehledá auto podobné velikosti a podobného výkonu úplně snadno. BMW X1 aktuálně končí na 170 kW (231 k), GLA 45 AMG je přece jen menší (a určitě bude dražší), stejně jako třeba nejsilnější provedení Jaguaru E-Pace. A na sportovní verzi nového Audi Q3 se teprve čeká.

Adaptivní tlumiče a DSG standardem 

Cupra Ateca využívá vpředu zavěšení McPherson, zatímco vzadu najdeme podle očekávání víceprvkovou nápravu. Standardem je pohon všech kol a také známé adaptivní tlumiče Dynamic Chassis Control (DCC). Sériové brzdy mají velikost 340 mm vpředu, respektive 310 mm vzadu. Stejně jako u Leonu Cupra si ale i zde budou moci zájemci připlatit za výkonnější brzdy Brembo. Disky základního provedení mají velikost 19".

Srovnávací test: Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra
Přečtěte si také:

Srovnávací test: Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra

S manuální převodovkou Cupru Ateca nezískáte, sedmistupňové DSG ale stejně bude v tomto případě asi lepší. Převodovka údajně byla modifikována s ohledem na spotřebu. Podle WLTP si novinka řekne v kombinovaném cyklu o 8,5 až 8,9 l/100 km. Chování jednotlivých systémů (řízení, převodovky nebo tlumičů) závisí na konkrétní volbě jízdního režimu. Systém Drive Profile nabízí možnosti Comfort, Sport, Individual, Off-Road, Snow a Cupra. Ten poslední jmenovaný je nejsportovnější a kromě tvrdšího podvozku znamená rovněž hlasitější výfuk. Díky přítomnosti sedmistupňového automatu umí Cupra Ateca nabídnout také funkci Launch Control.

Jiné není pouze logo

Na pohled poznáte novou Cupru hlavně podle jiného (měděného) loga na masce chladiče, ale to není zdaleka vše. Samotná maska má jinou strukturu, zcela nový je přední nárazník s nápisem Cupra ve spodní části, nechybí výrazný spoiler vzadu, difuzor a dvě dvojité koncovky výfuku. Specialitou Cupry Ateca je rovněž velké množství leskle černých detailů (maska, zpětná zrcátka, střešní ližiny, lišty kolem oken nebo brzdové třmeny – to se týká příplatkových brzd Brembo). Na výběr je šest barev karoserie.

Cupra Ateca_51Cupra Ateca_28Cupra Ateca_64Cupra Ateca_69

Interiér se nese v duchu prémiových značek. Sportovní sedadla jsou čalouněná Alcantarou, kterou najdeme také na dveřních výplních. Vše je tmavé tak, aby patřičně vynikla kontrastní nit v barvě mědi (měď se designérům této značky tolik líbí, protože latinské označení pro tento prvek je „cuprum“). Stejné kontrastní švy najdeme také na sportovně tvarovaném volantu, pedály jsou kovové.

Cupra Ateca zároveň přijíždí s digitálním přístrojovým štítem. Jeho grafické uspořádání bylo připraveno na míru právě sportovní verzi modelu Ateca tak, aby byly zvýrazněné otáčky. Pokud zde ale chcete mít navigaci, stačí stisknout pár tlačítek. Displej má velikost osm palců. Pokud byste si chtěli dále připlácet, bude možné dokoupit třeba karbonové kryty zpětných zrcátek nebo skořepinová sedadla.

Dárek pro prvních sedm tisíc zákazníků 

Cupra aktuálně začíná fungovat jako samostatná značka, která nabídne jízdně zajímavá a výkonná auta, ale nezapomíná na normální denní použitelnost. Zákazníci si budou moci prohlédnout první produkt Cupra v showroomech Seat, ovšem ne ve všech. V Evropě automobilka vybrala celkem 277 prodejen, kde je speciální místo vyhrazené právě značce Cupra.

Protože je celý projekt na úplném začátku, značka Cupra připravila pro prvních sedm tisíc zákazníků speciální dárek. Každý z nich dostane k autu krabičku s měděným nápisem Cupra, vyrobenou z pravého karbonu. Uvnitř najdete karbonový kryt klíčku a karbonový náramek.

V tabulce si můžete projít kompletní technické údaje, pod tabulkou následuje bohatá galerie fotek pořízených na španělských silnicích.

Technické údaje Cupra Ateca
MOTOR
Konstrukce: řadový přeplňovaný čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1984
Vrtání x zdvih (mm): 82,5 x 92,8
Kompresní poměr: 9,3 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 221 / 5300-6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400 / 2000-5200
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Poháněná kola: všechna čtyři, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 247
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 8,5-8,9
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4376
Šířka bez zrcátek (mm): 1841
Výška (mm): 1611
Rozvor náprav (mm): 2631
Rozchod kol vpředu (mm): 1573
Rozchod kol vzadu (mm): 1547
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1540
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2150
Objem zavazadlového prostoru (l): 485
Objem palivové nádrže (l): 55
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson
Podvozek vzadu: víceprvková náprava
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu/vzadu: kotoučové s vnitřním chlazením (340x30) / kotoučové (310x22)
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 245/40 R19
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 245/40 R19
Thomaswhite (neregistrovaný)
Laska na prvni pohed, to jsem Cupru Atecu potkal u prodejce seatu
Plymouth Mopar (neregistrovaný)
Tenhle styl přesně k SEATu sedí. Jako první vůz divize CUPRA by se mi více zamlouvala Ibiza, ale i tak. Atece to především v té červené hodně sluší. Jsem zvědavý, až se ukáže CUPRA Leon.
  • Našli jste v článku chybu?