Seat před časem oznámil osamostatnění značky Cupra. Výsledek tohoto rozhodnutí se prezentoval na letošním autosalonu v Ženevě. Cupra Ateca, nikoliv Seat Ateca, je úplně prvním modelem, který začal oficiálně nosit měděný znak značky Cupra. Do prodeje se dostane už velmi brzy, takže nepřekvapí, že automobilka Seat (pod kterou Cupra patří) zveřejnila veškeré podrobnosti včetně kompletních technických údajů. Musíme uznat, že Cupra Ateca vypadá zajímavě.
S výkonem 300 koní nemá konkurenci
To hlavní víme už od letošního března. Pod kapotou je dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec vybavený filtrem pevných částic, který dává řidiči k dispozici výkon 221 kW (300 k) a vrchol točivého momentu 400 Nm. Fakticky se tak právě Cupra Ateca stala spolu s Leonem Cupra ST 4Drive nejvýkonnějším modelem, jaký aktuálně Seat prodává, protože Leon Cupra v rámci přechodu na nové emisní limity oslabil na oficiálních 213 kW (290 koní) a dřívější limitovaná edice Cupra R už v nabídce není.
Seat Ateca jako takový má poměrně hodně konkurentů, žádný z nich ale nenabídne tak vysoký výkon a takovou dynamiku. Zrychlení z nuly na 100 km/h je pro Cupru otázkou 5,2 sekund a nejvyšší rychlost dosahuje 247 km/h. V zásadě tak jde o unikát, protože všeobecným maximem v daném segmentu je zhruba 147 kW (200 k). Dříve se trochu vymykalo Subaru Forester XT, ale to kvůli emisním limitům evropský trh úplně opustilo.
Nicméně ani v prémiovém segmentu se nehledá auto podobné velikosti a podobného výkonu úplně snadno. BMW X1 aktuálně končí na 170 kW (231 k), GLA 45 AMG je přece jen menší (a určitě bude dražší), stejně jako třeba nejsilnější provedení Jaguaru E-Pace. A na sportovní verzi nového Audi Q3 se teprve čeká.
Adaptivní tlumiče a DSG standardem
Cupra Ateca využívá vpředu zavěšení McPherson, zatímco vzadu najdeme podle očekávání víceprvkovou nápravu. Standardem je pohon všech kol a také známé adaptivní tlumiče Dynamic Chassis Control (DCC). Sériové brzdy mají velikost 340 mm vpředu, respektive 310 mm vzadu. Stejně jako u Leonu Cupra si ale i zde budou moci zájemci připlatit za výkonnější brzdy Brembo. Disky základního provedení mají velikost 19".
S manuální převodovkou Cupru Ateca nezískáte, sedmistupňové DSG ale stejně bude v tomto případě asi lepší. Převodovka údajně byla modifikována s ohledem na spotřebu. Podle WLTP si novinka řekne v kombinovaném cyklu o 8,5 až 8,9 l/100 km. Chování jednotlivých systémů (řízení, převodovky nebo tlumičů) závisí na konkrétní volbě jízdního režimu. Systém Drive Profile nabízí možnosti Comfort, Sport, Individual, Off-Road, Snow a Cupra. Ten poslední jmenovaný je nejsportovnější a kromě tvrdšího podvozku znamená rovněž hlasitější výfuk. Díky přítomnosti sedmistupňového automatu umí Cupra Ateca nabídnout také funkci Launch Control.
Jiné není pouze logo
Na pohled poznáte novou Cupru hlavně podle jiného (měděného) loga na masce chladiče, ale to není zdaleka vše. Samotná maska má jinou strukturu, zcela nový je přední nárazník s nápisem Cupra ve spodní části, nechybí výrazný spoiler vzadu, difuzor a dvě dvojité koncovky výfuku. Specialitou Cupry Ateca je rovněž velké množství leskle černých detailů (maska, zpětná zrcátka, střešní ližiny, lišty kolem oken nebo brzdové třmeny – to se týká příplatkových brzd Brembo). Na výběr je šest barev karoserie.
Interiér se nese v duchu prémiových značek. Sportovní sedadla jsou čalouněná Alcantarou, kterou najdeme také na dveřních výplních. Vše je tmavé tak, aby patřičně vynikla kontrastní nit v barvě mědi (měď se designérům této značky tolik líbí, protože latinské označení pro tento prvek je „cuprum“). Stejné kontrastní švy najdeme také na sportovně tvarovaném volantu, pedály jsou kovové.
Cupra Ateca zároveň přijíždí s digitálním přístrojovým štítem. Jeho grafické uspořádání bylo připraveno na míru právě sportovní verzi modelu Ateca tak, aby byly zvýrazněné otáčky. Pokud zde ale chcete mít navigaci, stačí stisknout pár tlačítek. Displej má velikost osm palců. Pokud byste si chtěli dále připlácet, bude možné dokoupit třeba karbonové kryty zpětných zrcátek nebo skořepinová sedadla.
Dárek pro prvních sedm tisíc zákazníků
Cupra aktuálně začíná fungovat jako samostatná značka, která nabídne jízdně zajímavá a výkonná auta, ale nezapomíná na normální denní použitelnost. Zákazníci si budou moci prohlédnout první produkt Cupra v showroomech Seat, ovšem ne ve všech. V Evropě automobilka vybrala celkem 277 prodejen, kde je speciální místo vyhrazené právě značce Cupra.
Protože je celý projekt na úplném začátku, značka Cupra připravila pro prvních sedm tisíc zákazníků speciální dárek. Každý z nich dostane k autu krabičku s měděným nápisem Cupra, vyrobenou z pravého karbonu. Uvnitř najdete karbonový kryt klíčku a karbonový náramek.
V tabulce si můžete projít kompletní technické údaje, pod tabulkou následuje bohatá galerie fotek pořízených na španělských silnicích.
Technické údaje | Cupra Ateca |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový přeplňovaný čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1984 |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,5 x 92,8 |
Kompresní poměr: | 9,3 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 221 / 5300-6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 400 / 2000-5200 |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 247 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 8,5-8,9 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4376 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1841 |
Výška (mm): | 1611 |
Rozvor náprav (mm): | 2631 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1573 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1547 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1540 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2150 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 485 |
Objem palivové nádrže (l): | 55 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson |
Podvozek vzadu: | víceprvková náprava |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu/vzadu: | kotoučové s vnitřním chlazením (340x30) / kotoučové (310x22) |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 245/40 R19 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 245/40 R19 |