Mýtné pro osobní auta na německých dálnicích je téma, které se řeší už velmi dlouho. Problémem nebyla skutečnost, že Německo chce zpoplatnit dálnice, ale způsob, jakým to hodlá udělat. Za dálnice měli původně platit pouze řidiči ze zahraničí. Aktuálně už je znám termín, od kterého začne systém fungovat. Začátkem letošního roku ho oznámil německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Za osobní auta se v Německu začne vybírat mýtné od října 2020. Jinak řečeno, ještě více než rok v případě běžných automobilů žádné poplatky na německých silnicích řešit nemusíte.
Německý systém bude fungovat elektronicky. Kromě klasických prodejních míst je v plánu spuštění webu a příprava aplikace pro chytré telefony. Řidiči si tak budou moci zakoupit elektronickou dálniční známku online. Ceny se mají lišit podle velikosti motoru a množství produkovaných emisí. Podle serveru Finance.cz může desetidenní známka stát pouze 2,5 eura, ale také 25 eur. Nejdražší roční známka vyjde majitele tabulkově neekologických automobilů na 130 eur, tedy v přepočtu hodně přes tři tisíce korun.
Je ale otázka, zda se tyto dříve diskutované částky nakonec ještě nezvýší. Aktuálně se v Německu řeší financování celého tohoto projektu. Německá vláda čelí kritice kvůli tomu, že od roku 2013 utratila v souvislosti s mýtným systémem na tamních dálnicích pro osobní auta už 42 milionů eur, z toho 32,2 milionu za různé poradce. Pro letošní rok je navíc v plánu investice dalších 86 milionů eur. Jak upozorňují německá média, vláda do konce letošního roku utratí 128 milionů eur a do zahájení provozu systému bude pořád daleko.
Kritizován je rovněž výběr firem, které se mají o německý mýtný systém starat. Ve výběrovém řízení zvítězily společnosti CTS Eventim a Kapsch, které získaly smlouvu na dvanáct let. Mýtné má vybírat první jmenovaná, která se dosud zabývala prodejem vstupenek na hudební, sportovní a jiné kulturní akce. Na provoz bude dohlížet Kapsch. Podle německých médií ale budou náklady na celé mýto velmi vysoké, protože kromě jiného je navýší také byrokratická zátěž související s tím, že německým řidičům má být výše zaplacených dálničních poplatků odečtena od daně z motorových vozidel. Ročně by měl systém přinést po odečtení všech nákladů 500 milionů eur. Někteří odborníci upozorňují na fakt, že by celý systém nakonec mohl být ztrátový, napsal před časem iRozhlas.cz.
Systém mýtného pro osobní auta na německých dálnicích tak zjevně stále není hotovou věcí. Nezbývá než čekat, jak to celé dopadne. Zatím pořád platí, že se německé mýto vztahuje na automobily o hmotnosti vyšší než 7,5 tuny.