Motorista je dojná kráva, kterou si stát oblíbil jako spolehlivého plniče erární kasy. Lidé jezdit musí, hlavně za prací a povinnostmi. Ale kolik vlastně státu každý rok zaplatíme v přímé souvislosti s používáním auta?
Nejvýznamnější nákladovou položkou jsou ceny pohonných hmot. To ví samozřejmě i stát, běžná paliva proto zatížil tzv. spotřební daní. V Česku zaplatíte z každého litru benzínu spotřební daň ve výši 12,84 Kč. U nafty je spotřební daň stanovena na 10,95 Kč. Je tedy jedno, kolik stojí ropa a jaké jsou další daně. Toto je pevná složka, kterou platíte vždy.
Doporučujeme: Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Následuje daň z přidané hodnoty se sazbou 21 %. Jenže DPH se vypočítává nejen z ceny paliva, ale zároveň i ze spotřební daně. Takže i kdyby se šejkové, rafinerie a distribuce rozhodli rozdávat benzín a naftu úplně zadarmo, zaplatíte stejně na pumpě minimálně 15,60 koruny za litr benzínu a 13,30 koruny za litr nafty (spotřební daň a z ní počítaná DPH). To samozřejmě platí pro soukromníky a menší podnikatele. Plátci DPH si daň zaplacenou u pumpy odečtou.
Ropa samozřejmě ve skutečnosti něco stojí (aktuálně zhruba 50 dolarů za barel), stejně jako její zpracování a distribuce. Nějakou marži si logicky musí vzít i čerpací stanice. Pokud ale netankujete na frekventované dálnici, bývá pumpařská marže na litru jen v jednotkách korun. Čerpací stanice vydělávají spíše na doplňkových službách. Vaše tankování „za dvě stovky“ je moc nevytrhne, pokud si k tomu nekoupíte nemrznoucí směs do ostřikovačů, kávu a něco k jídlu.
Vyrobit a prodat litr benzínu stojí v současnosti přibližně 12 Kč, litr nafty vychází asi o korunu dráž. K této ceně si připočtěte spotřební daň a vyjde vám 24,84 korun za benzín a 23,95 korun za naftu. Nyní je ale potřeba z této složené sumy vypočíst DPH, čili se dostáváme ke konečné ceně 30,10 koruny za litr benzínu a 29 korun za litr nafty. Kdyby stát kalkuloval DPH jen z ceny paliva a ne i ze spotřební daně (daň z daně, jak férové, že?), stál by benzín o 2,70 koruny méně, nafta pak o 2,30 koruny méně.
V současnosti tak tvoří daně 60 % z ceny benzínu a 55 % z ceny nafty. Kolik tedy zaplatíte za rok? Pro jednoduchý modelový výpočet použijeme benzinové auto se spotřebou 8 l/100 km a nájezdem 15 000 km za rok a naftové auto se spotřebou 6 l/100 km a nájezdem 30 000 km za rok. Předpokládáme, že provozovatelem auta je soukromá osoba.
Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Řidič benzinového auta spotřebuje při naší modelové ceně 30,10 Kč/l za rok 1200 litrů benzínu za celkem 36 120 korun. Z toho zaplatí na daních 21 720 korun. Modelový řidič naftového auta projezdí za rok 1800 litrů nafty za 52 200 korun. Z této nafty pak odvede daně ve výši 28 800 Kč.
Tím ale poplatky a daně nekončí. U velké části aut je potřeba započítat roční dálniční známku za 1500 korun, která je také příjmem státu. Distribuce, prodej a výroba známky stojí „jen“ asi 50 korun. Následují samozřejmě další investice do provozu vozidla. Budeme počítat, že každých 60 000 km se mění pneumatiky a každý rok jezdí auto na pravidelný servis.
Dejme tomu, že průměrná sada pneumatik stojí 10 000 korun bez daně, čili DPH je ve výši 2100 korun. Náš modelový řidič benzinového auta spotřebuje jednu sadu za čtyři roky, řidič naftového se svým větším nájezdem dvě sady za čtyři roky, tedy dohormady 4200 korun na daních. Auta musí jezdit i do servisů, kde se rovněž platí DPH z dílů a práce a spotřební daně z maziv. Ceny jsou individuální, takže odhadem ročního zdanění 1000 korun z benzinového a 1500 korun u naftového auta určitě nic nezkazíme. A to nezohledňujeme daně z mimořádných oprav.
Když vynecháme různé místní poplatky, jako je třeba placené stání nebo občasná „daň z rychlosti“ vybíraná pomocí průjezdových radarů, nesmíme zapomenout ani na tzv. Fond zábrany škod, do kterého jdou 3 % z ceny vašeho povinného ručení. Z těchto peněz se má platit hlavně technika hasičů a záchranářů, ale prostředky v praxi plynou na nákup represivní policejní techniky, jako jsou neoznačená rychlá auta, motorky a radary.
Celkový orientační výpočet ročních daní a poplatků z provozu auta si můžete prohlédnout v přiložené tabulce:
daňová položka | benzinové auto (15 000 km/rok) | dieselové auto (30 000 km/rok) |
---|---|---|
Palivo | 21 720,- (spotř. 8 l/100 km) | 28 800,- (spotř. 6 l/100 km) |
Roční dálniční známka | 1500,- | 1500,- |
Pneumatiky | 525,- | 1050,- |
Servis a díly | 1000,- | 1500,- |
Fond zábrany škod | 200,- | 200,- |
Celkem | 24 945,- | 33 050,- |
Oblíbená jsou alternativní plynová paliva CNG a LPG. Ale i ta stát zatěžuje spotřební daní, i když výrazně nižší.
Například z CNG se platí daň 0,36 koruny za krychlový metr. U stojanu se ale účtuje v kilogramech (1 kg CNG = 1,4 m3), takže 1 kg CNG je zatížen spotřební daní 0,5 koruny. To je proti skoro 13 korunám z litru benzínu docela rozdíl, že? U LPG tvoří spotřební daň asi 2,20 koruny z litru. Tedy pořád výrazně méně než u benzínu nebo nafty. Právě snížená sazba spotřební daně činí z těchto alternativních paliv velice lákavé řešení, jak ušetřit.
Jako alternativu k benzinovému autu vezmeme jiný vůz na CNG se spotřebou 5,5 kg na 100 km. Při 15 000 km by takové auto spotřebovalo 825 kg plynu. Při dani 0,5 koruny za kg tak zaplatíte ročně jen 412,50 korun na spotřební dani a ne přes 15 000 korun jako náš modelový řidič benzinového auta.
Doporučujeme: Proč MDČR opět spustilo na D1 měření rychlosti? Protože minulý rok vybralo 150 milionů
Pokud vezmeme jako alternativu k naftě LPG, počítejme s průměrnou spotřebou 9 litrů LPG na 100 km. Za rok při nájezdu 30 000 km by tak řidič auta na LPG spotřeboval 2700 litrů plynu, ze kterého zaplatí spotřební daň zhruba 5940 korun. Pořád je to ale méně než bezmála 20 000 korun na spotřební dani, kterou odvede modelový řidič naftového auta.
Jestli stát také motoristům za odvedené daně poskytuje odpovídající služby a odpovídající kvalitu silniční sítě, to už si musí každý zvážit sám.