Mazda dnes představila zajímavou technickou novinku, která se ukrývá pod označením MX-30 E-Skyactiv R-EV. Zjednodušeně řečeno, japonský výrobce přepracoval svůj malý elektrický crossover a vybavil ho spalovacím motorem, který dobíjí akumulátory. To není nic nového, protože podobnou koncepci už používalo třeba BMW i3. Jenže zatímco v jeho případě výrobce sáhl po klasickém dvouválcovém motoru původem z motocyklu, Mazda vyvinula novou spalovací jednotku využívající rotační píst. Wankel, který byl jeden čas pro Mazdu typický, se tak po více než deseti letech vrátil na scénu.
Nový motor má jeden rotor, objem 0,83 l a výkon 74 koní. Není určen k pohonu auta, ale dobíjí akumulátory. Ty mají kapacitu 17,8 kWh, takže jsou oproti původní elektrické variantě zhruba poloviční. Dojezd v elektrickém režimu je 85 km, auto ale má také padesátilitrovou benzinovou nádrž, díky které Mazda MX-30 zvládne i dlouhé trasy. Normovaná spotřeba je 1 l/100 km. Uvidíme, jaká bude realita. Výkon hnacího elektromotoru je 170 koní a nejvyšší rychlost je omezená na 140 km/h, stejně jako u elektrické MX-30.
Mazda říká, že výhodou jejího nového motoru s rotačním pístem je nízká hmotnost a kompaktní rozměry. Rotor je vysoký necelých 8 cm a jeho rádius je 12 cm. Motor je vybaven systémem recirkulace výfukových plynů i přímým vstřikem paliva. Zastavěn je ve společné jednotce spolu s elektromotorem.
Plug-in hybridní MX-30 s rotačním motorem funguje ve třech režimech. Normal preferuje jízdu bez spalovacího motoru, který se ale nastartuje v případě vyššího odběru, například při akceleraci. Pokud dojde k vybití baterie pod určitou úroveň, motor se nastartuje a baterii začne průběžně dobíjet. Alternativou je režim EV, tedy režim jízdy bez využití spalovací jednotky, a režim Charge. Jde o hybridní režim, kdy je nabití baterie udržováno na řidičem definované úrovni.
Spolu s plug-in hybridní verzí MX-30 byla představena také edice R připomínající designovým specialitami návrat motoru s rotačním pístem na trh.