Naftové motory mají výhodu nízké produkce CO2, ale jejich nevýhodou je vysoká produkce oxidů dusíku, což je dobře známá problematika. Jak ale ukázaly některé testy, tyto potíže se dnes podařilo v podstatě eliminovat. Je k tomu ale potřeba čím dál složitější systém čištění výfukových plynů, což nakonec dokazuje i aktuálně prezentovaná technologie z dílny německého koncernu Volkswagen. Jmenuje se Twin Dosing.
Naftové motory používají pro likvidaci oxidů dusíku selektivní katalytickou redukci, kterou známe pod označením SCR. V praxi to znamená nutnost dolévat AdBlue. SCR katalyzátor bývá umístěn u motoru. Aby totiž byla taková redukce efektivní, je potřeba určitá teplota. Ideálem je zhruba 350 °C, kdy podle Volkswagenu pracuje SCR katalyzátor s účinností 90 %. A právě té je po studeném startu dosaženo nejdříve v blízkosti motoru. Jenže pokud vůz jede rychle po dálnici delší dobu, případně pokud táhne třeba přívěs, mohou být teploty výfukových plynů až 500 °C. Tehdy účinnost zase klesá. Právě tento problém řeší systém Twin Dosing.
V zásadě nejde o nic jiného než o přidání druhého SCR katalyzátoru a druhého vstřikovače AdBlue. Zatímco ten první je u motoru, druhý našel své místo pod autem. Větší vzdálenost od pohonné jednotky znamená snížení teploty výfukových plynů přibližně o 100 °C. Díky tomu dokáže být systém efektivní i při vyšším zatížení motoru. Samozřejmě to bude znamenat větší spotřebu AdBlue, o tom už ale koncern žádné detaily neuvádí.
Jako první dostal zdvojený systém SCR v koncernu Volkswagen modernizovaný Passat, respektive motor 2.0 TDI Evo o výkonu 110 kW (150 k). Německá automobilka už údajně otestovala produkci emisí starší verze dieselového dvoulitru a nové vybavené systémem Twin Dosing. V reálném provozu bylo výsledkem snížení produkce oxidů dusíku o 80 %. V blízké budoucnosti dostanou v zájmu splnění emisních norem stejnou věc všechna auta vybavená tímto motorem. Jestli se teď ptáte, zda se to týká i modernizovaného Superbu, odpověď zní ano. Pro úplnost, prodej Superbu 2.0 TDI Evo odstartuje v září.