Mercedes-Benz je ve světě automobilů držitelem hned několika významných prvenství. Tím nejvýznamnějším je bezpochyby první automobil poháněný spalovacím motorem. Benzův patentní motorový vůz číslo 1 (nebo také Benzova tříkolka 1, německy Benz Patent-Motorwagen Nummer 1) vyrobil v roce 1886 Carl Benz. „Kočár bez koní“ měl místo volantu ovládací kliku.
První kroky ke klasickému volantu, jaký známe dnes, konstruktéři učinili v roce 1894 při prvním automobilovém závodě z Paříže do Rouenu. Za jeho autora je považován francouzský inženýr Alfred Vacheron. Ten na automobil Panhard & Levassor s motorem Daimler jako první použil místo kliky kulatý volant. Přestože v závodě skončil až na 11. místě, jeho vynález přetrval až dodnes.
Dalším, kdo se inspiroval Vacheronovým vynálezem, byla společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft v roce 1900. Opět to bylo kvůli závodu. Volant namontovala na závodní vůz Phoenix, který však i nadále byl velmi těžko ovladatelný. V roce 1902 už byl volant doplněn o další páky, kterými řidič ovládal základní funkce motoru, jako je časování zápalu či bohatost směsi.
Dvacátá léta přinesla jedno z významných zlepšení, a to klakson, který do té doby byl umístěn samostatně vedle volantu. Na konci 40. let minulého století se na volant přestěhovaly směrové ukazatele a v 50.letech Mercedes-Benz na sloupek řízení poprvé namontoval volič převodových stupňů. Prvním modelem, který byl takto vybaven, se stal W186 (tzv. Adenauer). V roce 1955 se na volantu poprvé objevuje ovládání na ostřikovače světel.
Ovládání vozu však i nadále představovalo vysoce náročnou fyzickou aktivitu, a proto Mercedes-Benz v roce 1958 představuje první posilovač řízení. O rok později Mercedes zcela mění dosavadní pojetí bezpečnosti posádky tím, že kromě vyztužené kabiny a deformačních zón představuje bezpečnostní volant, který snižuje riziko poranění v případě nehody. Tento volant se poprvé objevuje na modelu W111 (tzv. Fintail). V roce 1967 Mercedes volant a jeho sloupek opět vylepšuje tím, že je nově teleskopicky nastavitelný.
V roce 1971 Mercedes-Benz s modelem 350 SL Roadster představuje čtyřramenný volant, který díky čtveřici spojení s věncem lépe odolával tlaku řidičových rukou v případě nárazu a nezlomil se. Klakson se nyní stěhuje do jeho středu.
V polovině 70. let na sloupek volantu přibylo ovládání tempomatu (Mercedes-Benz 450 SEL 6.9), přičemž v roce 1998 se tento komfortní prvek výbavy stává tzv. adaptivní. O dalších šest let později, ted v roce 1981, Mercedes představuje první sériově nabízený airbag řidiče (W126) a v roce 1992 se airbag ve volantu stává standardní výbavou všech automobilů s trojcípou hvězdou ve znaku.
Rok 1998 se stává svědkem prvního standardně nabízeného multifunkčního volantu u modelu W220. Řidič jím ovládal nejen infotainment, ale také například navigaci.
V roce 2016 Mercedes opět převezl konkurenci volantem s tlačítky Touch Control, které umožňují ovládat zábavní a informační funkce vozu pohybem prstů, podobně jako v případě dotykového telefonu. A na letošní léto má Mercedes-Benz připraven další trumf v podobě zcela nové, kompletně digitalizovaného volantu.
Obrazovou historii volantů v mercedesech si můžete prohlédnout v připojené galerii: