Velký zájem o auto „na slunce“. Sono Sion zvládne až 35 km denně

přidejte názor
  • Polymerový plášť karoserie inovativního hatchbacku ukrývá 456 solárních poločlánků

  • Modernizovaný model Sion je napájen akumulátorem s kapacitou 54 kWh, přední kola pohání elektromotor s výkonem 120 kW

  • Jedním z vynálezů je umělá filtrace vzduchu zvaná BreSono, která využívá mech umístěný na palubní desce

Německý startup Sono Motors hlásí velký zájem o svůj inovativní hatchback, který si nemohl najít lepší dobu pro uvedení na trh. Zčásti totiž dokáže jezdit jen na sluneční energii. Již prý eviduje 20 tisíc rezervací, vývoj ale trval dlouhých šest let.

Na rozdíl od standardních solárních panelů na střechách domů má Sono Sion panely speciální konstrukce, které umožňují ohyby a zakřivení. Jsou integrované do polymerového pláště, který spočívá na hliníkovém prostorovém rámu. Vůz je má nejen na střeše, dveřích a blatnících, ale i na kapotě a víku zavazadlového prostoru. Celkem se jedná o 456 solárních monokrystalických křemíkových poločlánků, jejichž celková plocha je cca 7,5 metrů čtverečních. Sion tak z tohoto důvodu nepůjde mít v jiném než matně černém provedení.

Zepředu Sion trochu připomíná druhou generaci Mercedesu třídy A, zezadu pak Lancii Y generace první. Jeho konečný vzhled byl nově upraven tak, aby měl méně komplikované linie. Přepracovaný vnější design zahrnuje aerodynamickou zadní část s novou kamerou a novým víkem pro nabíjení. Oproti konceptu má tento nekonvenční pětidveřový hatchback i nová světla, kliky dveří a také prostornější kabinu.

Denní dojezd získaný ve střední Evropě ze sluneční energie má být za příznivých podmínek nejvýše 35 kilometrů a průměrně 112 kilometrů za týden. To pokryje velkou část běžných jízd po městě. Udávaný dojezd na elektřinu ze sítě je podle WLTP přitom 305 km.

Sion je napájen kapalinou chlazeným lithium-železo-fosfátovým akumulátorem s kapacitou 54 kWh. K pohonu jeho předních kol slouží elektromotor s největším výkonem 120 kW, který dokáže autu udělit zrychlení z 0-100 km/h za méně než devět sekund. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 140 km/h a spotřeba se má pohybovat okolo 16 kWh/100 km.

Inovativní elektromobil je schopen obousměrného nabíjení. Jeho akumulátor umožňuje nabíjecí výkon až 75 kW stejnosměrným proudem a až 11 kW střídavým. Přes běžnou domácí zástrčku dokáže napájet všechna běžná elektronická zařízení s výkonem až 3,7 kW. Při použití zástrčky typu 2 lze další elektromobily napájet až do výkonu 11 kW.

Jedním z vynálezů startupu Sono je umělá filtrace vzduchu zvaná BreSono. To využívá mech umístěný na palubní desce, který nevyžaduje zvláštní péči, tj. zavlažování, hnojení či zastřihování. BreSono má vlastnosti houby, která řídí vlhkost, kde ji buď odebírá ze vzduchu, nebo přidává do vzduchu - podle jeho vlhkosti.

Výroba modelu Sion se má spustit ve druhé polovině příštího roku u finské společnosti Valmet Automotive. V plánu na následujících sedm let je produkce až 257 tisíc kusů. Základní cena je 25 126 eur, v přepočtu tedy cca 620 tisíc korun. Kromě přímého prodeje se bude jednat i o dodávky společnostem pro sdílení aut. Firma Finn se chystá tyto vozy provozovat v Mnichově.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?