V poslední době prezentují různé automobilky své loňské prodejní výsledky, velmi zajímavý pohled ale představuje evropský trh jako celek, který ve své aktuální tiskové zprávě ukazuje Jato Dynamics. V Evropě velmi rychle rostou pro nás neznámé značky, jako je DR Auromobiles nebo BYD. Meziročně hodně poskočila také Tesla a po čtrnácti letech se zároveň změnil evropský bestseller, když Golf vyklidil pozice.
Nepříliš pozitivní skutečností je fakt, že rok 2022 byl z pohledu evropských prodejů nejhorším od roku 1985. V Evropě bylo zaregistrováno 11,31 milionu nových vozů. Oproti roku 2021 to je pokles zhruba o půl milionu, ve srovnání s rokem 2019, tedy před vypuknutím pandemie, je výsledek horší téměř o 30 %, respektive o 4,53 milionu automobilů.
Čína nastupuje
Mezi značkami drží jasné prvenství Volkswagen, přestože ten si meziročně pohoršil o 6 %. Pořád ale jako jediný bezpečně přesáhl hranici milionu nových vozů. Na druhém místě následuje Toyota a na třetím Mercedes. Padesátku nejlepších značek najdete v tabulce pod článkem.
Spousta značek zaznamenala meziroční propad prodejů. Třeba Volvo kleslo o 15 %, Seat dokonce o 38 %, Škoda o 9 %, Jaguar o 35 %, Renault o 14 %… Z čísel je ale dobře vidět, že se naopak daří méně tradičním jménům. Tesla meziročně zaznamenala nárůst prodejů o 38 %, Cupra o 93 % a velmi rychle rostou i čínské značky, jako jsou Lynk & Co (+214 %), DR Automobiles (+197 %), BYD (+4083) nebo MG (+116 %). Tato jména se v prodejích začínají dostávat už na poměrně zajímavá místa. Tesla skončila osmnáctá a předskočila tak třeba Seat, Mini nebo Mazdu. A zmíněným čínským značkám se daří přesto, že zdaleka nepůsobí v celé Evropě.
Konec čtrnáctileté vlády VW Golf…
…aneb elektrifikace přináší své ovoce. Až do loňského roku platilo, že Golf byl nejprodávanějším modelem na evropském trhu. Vysvětlení je docela prosté. Golf je objektivně dobré auto, které je velmi univerzální a dokáže tak oslovit široké spektrum zákazníků. V současnosti se ale musí potýkat s jedním vážným nedostatkem. Nemá elektrickou verzi, což ho na některých evropských trzích dost znevýhodňuje. Golf tak po čtrnácti letech pozici evropského bestselleru opustil.
Nejprodávanějším modelem na evropském trhu v roce 2022 se stal Peugeot 208, který existuje i jako elektromobil. Že tento recept funguje, to potvrzuje technické dvojče Opel Corsa, které skončilo sedmé. Přehled padesáti nejprodávanějších vozů na evropském trhu najdete v tabulce pod článkem.
Skokanem roku je Tesla Model Y, která z loňské 130. příčky poskočila na pozici třináctého nejprodávanějšího auta v Evropě, když její prodeje vzrostly o 417 %. Zároveň jde s výsledkem 138 tisíc vozů o jednoznačně nejprodávanější elektromobil. Volkswagen ID.4 zaznamenal zhruba poloviční výsledek a taková ID.3 se do padesátky nejprodávanějších vozů vůbec nevešla.
Pro zajímavost, nejprodávanější Škodou na evropském trhu je stejně jako v České republice Octavia, která si ale meziročně pohoršila o 22 % a klesla ze šestnáctého na 25. místo.