Různé trhy, různé přístupy – Škoda začala nabízet novou Octavii v Austrálii s motorizací, na kterou můžeme v Evropě zapomenout. Tamní řidiči si ji totiž teď objednají s motorem 1.4 TSI o výkonu 110 kW (stejný výkon jako modernější 1.5 TSI prodávané u nás), doplněným o jednu podstatnou novinku. Dvouspojkový sedmistupňový automat, který se dosud prodával i v Austrálii, nahradí nová osmistupňová převodovka.
Jde o klasický planetový automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu a tamní média už na něj teď pějí ódy. Jak upozorňuje například australský server Carsguide, když se dvouspojkový automat objevil v Austrálii poprvé v Audi TT (stalo se v roce 2004), jeho výhodou bylo mnohem rychlejší řazení. Nové měničové systémy svůj handicap ale smazaly a navíc oproti dvouspojkám nabízejí i hladší změnu převodů, které vyústí v lepší zážitek z klidné jízdy.
Do značné míry se ale jedná o rozdíly kulturní. Zatímco Evropanům s jejich klikatými silnicemi a obecně dynamičtějším stylem jízdy přímý záběr dvouspojkových převodovek spíše vyhovuje a klouzání měniče považují na nectnost, v Americe i Austrálii jsou řidiči zvyklí na plynulost měničového automatu a občas trhavé reakce dvouspojkových převodovek hodnotí jako projev nekultivovanosti.
Zajímavostí je, že Škoda v Austrálii vyzkouší osmistupňový automat zatím u jediné motorizace. Silnější motory si ponechají DSG v kombinaci s pohonem všech kol. A co se týče evropského, potažmo českého trhu, tam zůstává vše při starém.
„V článku zmíněnou převodovku pro model Octavia a její motor 1.4 TSI 110 kW skutečně na některých trzích nabídneme. Zákazníci jsou na tento typ převodovek na tomto trhu zvyklí a evidujeme po něm poptávku. Zároveň si ale řidiči mohou zvolit i převodovku DSG, která je k dispozici v kombinaci s motorem 2.0 TSI. Na českém trhu zůstává nabídka stejná,“ řekl Autobibli mluvčí Škody Pavel Jína.
Škoda Octavia aktuálně na českém trhu nabízí sedmistupňové DSG v kombinaci s mild-hybridním motorem 1.0 TSI e-TEC, 1.5 TGI (na stlačený zemní plyn), ve dvou plug-in hybridních verzích 1.4 TSI iV a se standardními spalovacími jednotkami 2.0 TSI a 2.0 TDI. Nejlevnější verzi s automatem koupíte za 553 900 korun.