Už i ty, Ferrari? Nové SUV Purosangue je nejkontroverznější novinkou roku

přidejte názor
  • Ferrari Purosangue je prvním čtyřdveřovým modelem v historii značky a nejvýkonnějším SUV na světě

  • Jeho atmosféricky plněný dvanáctiválcový motor o objemu 6,5 litru disponuje výkonem 725 koní

  • Univerzální charakter podtrhuje světlá výška 185 milimetrů a pohon všech kol

  • Koncepce transaxle s motorem uloženým až za přední nápravou a převodovkou vzadu zajišťuje rozložení hmotnosti 49:51

  • Purosangue akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,3 vteřiny a dosahuje nejvyšší rychlosti přes 310 km/h

Přesně 83 let poté, co Enzo Ferrari založil v Modeně svoji první společnost Auto Avio Costruzioni, představila italská automobilka Ferrari své první SUV - leč sama pro něj toto označení nepoužívá. Vůz nese označení Purosangue, které v překladu znamená plnokrevný. Ferrari se tak již prostřednictvím označení snaží zamezit pochybám, že si vzpínajícího se koně na kapotě opravdu zaslouží.

Purosangue je reakcí na všeobecnou oblibu vozů této kategorie. Spíše než SUV ale nový model svým tvarem připomíná jakési zvýšené kupé. Stavba karoserie s dlouhou kapotou, kabinou posunutou hodně dozadu a výrazným sklonem čelního skla hodně připomíná již nevyráběné modely FF a GTC4Lusso. Italská novinka je při délce 4973 mm a výšce 1589 mm menší než Lamborghini Urus. S hmotností 2033 kg je na navíc Purosangue na dnešní poměry této třídy relativně lehký. Je to zásluha rozsáhlého použití hliníku a také uhlíkových vláken, ze kterých je i střecha, což pomohlo snížit těžiště.

Tvar kapoty s netradičním umístěním světlometů, které umožnilo vytvořit dva přívody vzduchu, připomíná modely Monza SP1 a SP2. Výsledkem pečlivé práce je propracovaná aerodynamika s celou řadou kanálů pro chlazení, snížení odporu a omezení turbulencí od velkých kol.

S obřími válci pneumatik (vpředu 22“, vzadu 23“) Ferrari Purosangue dovedně skrývá svoji skutečnou velikost, vypadá tak spíše jako sportovní kupé než jako SUV. Teprve světlá výška 185 mm, která je pro Ferrari netypická, ukazuje, do jakého segmentu Purosangue patří.

Ferrari vsadilo v případě svého prvního čtyřdveřového modelu v 75leté historii značky na protisměrně otevírané zadní dveře. Otevírají se elektricky stisknutím tlačítka do úhlu 79 stupňů. I přes malý otvor tento trik umožňuje celkem snadný přístup na zadní sedadla. Z důvodu tuhosti karoserie se ale Purosangue neobejde bez středového sloupku. Kabina obsahuje čtyři samostatná a nezávisle nastavitelná sportovní sedadla. Ta zadní lze v případě potřeby sklopit a zvětšit zavazadelník o základním objemu 473 litrů.

Purosangue má světlou výšku 185 mm a disponuje pohonem všech čtyř kol. Jedná se o vylepšený systém 4RM-S vyvinutý pro GTC4 Lusso a SF90 Stradale. Jeho dvanáctiválcový motor je uložený až za přední nápravou, což zajišťuje rozložení hmotnosti 49:51, které inženýři z Maranella považují za optimální pro sportovní vůz s motorem uprostřed.

Bylo toho dosaženo zásluhou koncepce transaxle, kdy je převodovka uložena u zadního diferenciálu. Stejně jako u modelů SF90 Stradale a 296 GTB i Purosangue využívá potenciál nové osmistupňové dvouspojkové převodovky DCT. S většími koly toto řešení přináší díky kratším převodům než u předchozích čtyřmístných vozů Ferrari progresivnější zrychlení. Osmý rychlostní stupeň je ale navržen pro uvolněnější zážitek z jízdy na dlouhé vzdálenosti.

Purosangue nabízí nejlepší výkon ve své třídě, když z 0 na 100 km/h akceleruje za 3,3 sekundy a z 0 na 200 za 10,6 vteřiny. Uváděná nejvyšší rychlost je přes 310 km/h.

Ferrari věrno svému dědictví použilo pro Purosangue svůj uctívaný atmosféricky plněný dvanáctiválcový motor o objemu 6,5 litru, který je silně přepracovanou verzí motoru 812 Superfast. Velká pozornost byla věnována zlepšení mechanické účinnosti a účinnosti spalování pomocí konceptů kalibrace inspirovaných vozy formule 1. Výsledkem je, že nejvýkonnější motor, který kdy Ferrari vyvinulo pro čtyřmístný vůz, je rovněž nejvýkonnějším ve svém segmentu.

Agregát má suchou vanu a je opatřen vysokotlakým přímým vstřikováním paliva. Maximálního výkonu 725 koní (533 kW) dosahuje při 7750 otáčkách za minutu. Odezva na plyn je u něj charakteristická pro skutečné sportovní auto, řazení nižších stupňů bylo kalibrováno tak, aby optimalizovalo plynulé řazení se specifickým zaměřením na potěšení z jízdy a zdůraznění zvuku nového motoru V12. Osmdesát procent jeho maximálního točivého momentu 716 Nm je ale k dispozici již při pouhých 2100 otáčkách za minutu, což z modelu Purosangue činí vhodnější auto pro každodenní použití než v případě jiných modelů z produkce maranellské značky. Spotřeba se zatím neuvádí, ale motor zásobuje 100litrová palivová nádrž.

Světovou premiéru v modelu Purosangue slaví nový aktivní systém odpružení Ferrari, který nahrazuje klasické stabilizátory. Využívá 48voltové soustavy pro individuální úpravu funkce každého ze čtyř tlumičů pro potlačování náklonů a stabilizaci vozu při rychlém průjezdu zatáček, ale také pro absorbování nerovností povrchu vozovky.

Architektura interiéru Purosangue je založena na konceptu palubní desky s dvojitým kokpitem. Zcela tedy chybí u jiných vozů typický středový displej. Naopak svůj 10,2” displej má spolujezdec, což pro něj podle Ferrari vytváří nebývalý pocit „emocionální angažovanosti“.

Model Purosangue má podle Ferrari tvořit 20 procent celkových prodejů značky. Jeho cena startuje na částce 390 tisíc eur včetně daně (tedy cca 9,6 milionu Kč) a první dodávky jsou naplánovány na jaro 2023.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?