Subaru Crosstrek: Převlečené XV více pošilhává po kategorii SUV

přidejte názor
  • Výraznější design oproti XV doplňuje vylepšená konstrukce a bezpečnostní výbava

  • Crosstrek dostal do vínku nejnovější generaci technologie EyeSight a pečlivěji odtlumenou kabinu

  • Velký středový displej o úhlopříčce 11,6“ doplňuje klasický přístrojový štít s analogovými číselníky

  • Pod kapotou je osvědčený hybridní pohon e-Boxer posílající výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím převodovky Lineatronic CVT

Subaru v Japonsku představilo třetí generaci svého kompaktního víceúčelového modelu, který již nebude v Evropě nést označení XV, ale po celém světě se bude jednotně jmenovat Crosstrek.

Novinka dostala výraznější design a jde tak ve stopách většího Outbacku. Vůz formátu klasického kompaktního hatchbacku díky své velké světlosti podvozku, pohonu všech kol a velkorysému oplastování podtrhuje svůj víceúčelový charakter a svou stylizací ještě více směřuje od crossoverů k vozům SUV. Přispívá k tomu i robustněji působící příď s větší šestiúhelníkovou maskou chladiče, s níž kontrastují naopak mezigeneračně menší světlomety. Ty používají LED jak pro dálková a potkávací světla, tak i světla obrysová a směrovky. Kromě toho tento model jako první Subaru vůbec disponuje LED světly pro odbočování.

Proporce Crosstreku v podstatě odpovídají v současnosti prodávanému modelu XV. Vůz je 4480 mm dlouhý, 1800 mm široký a 1580 mm vysoký, rozvor má stále hodnotu 2670 mm. Podle provedení se v podbězích ukrývají nově tvarovaná 17″ nebo 18″ kola. K dispozici je celkem devět barev karoserie, včetně nových odstínů Offshore Blue Metallic a Oasis Blue.

V nově provedeném interiéru dominuje palubní desce vertikálně orientovaný středový displej o úhlopříčce 11,6“. Ovládání klimatizace je nyní integrováno do dotykové obrazovky. Zajímavé je, že Subaru nepřidalo digitální přístrojový štít, a místo toho ponechalo klasický s analogovými číselníky.

V závislosti na variantě jsou sedadla čalouněna látkou nebo kůží se stříbrným prošíváním. Sklopná zadní sedadla v poměru 60:40 navíc usnadňují rozšíření nákladového prostoru při nakládání objemných nebo dlouhých předmětů. Off-roadový charakter podtrhuje protiskluzová a proti poškrábání odolná textura s horským motivem na ochranné liště zavazadelníku a bočních prahových lištách.

Nový Crosstrek pohání osvědčený hybridní pohon e-Boxer s atmosférickým dvoulitrovým čtyřválcem, který posílá výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím převodovky Lineatronic CVT. Japonská automobilka neoznámila žádné údaje o výkonu, jen uvedla, že pohonná jednotka byla mírně přepracována s ohledem na snížení hluku a vibrací. Současný model disponuje výkonem 150 k (110 kW) a elektromotor dává k dispozici dalších 12,3 kW. V budoucnu prý lze očekávat motory s nižším zdvihovým objemem, které nahradí dvoulitrový boxer.

Japonská novinka dostala do vínku nejnovější generací technologie EyeSight. Nová stereo kamera téměř zdvojnásobuje úhel pohledu ve srovnání s předchozími kamerami. Kromě toho byl vylepšen software pro rozpoznávání obrazu a upravena řídicí jednotka, která umožňuje rozpoznávání objektů v širších úhlech a větších vzdálenostech. Širokoúhlá mono kamera navíc umožňuje při jízdě nízkou rychlostí rozpoznávání motocyklů a chodců v ještě širším úhlu, než to umí stereo kamera. Vůz je tak schopen zahájit předkolizní brzdění v ještě větším spektru situací než dříve.

Crosstrek využívá vylepšenou verzi modulární platformy Subaru Global Platform. Podobně jako u modelů Levorg a WRX S4 byly nové know-how a technologie využity k začlenění konstrukce s plným vnitřním rámem a rozsáhlejší využití konstrukčních lepidel, která zajišťují větší tuhost v závěsných spojích pro zlepšení již tak vysoké úrovně jízdní dynamiky. Aby se dále snížily následky poškození při čelním nárazu, byl nosník v přední části vozu zvětšen a byl přidán pomocný rám pro další absorpci nárazů. Velký důraz byl kladený i na potlačení hluku a vibrací.

Subaru Crosstrek kombinuje kompaktní karoserii s robustním a sportovním designem a takzvaný symetrický pohon všech kol z něj činí všestranný crossover, ideální pro jakékoli jízdní podmínky. Jeho uvedení na evropský trh je naplánováno na druhou polovinu roku 2023.

Vstoupit do diskuse
  • Našli jste v článku chybu?