- Tipo SW i hatchback nabízejí uvnitř opravdu hodně místa
- Cena je velmi nízká
- Podvozek představuje ideál pro české silnice
- Testovaný diesel je svižný a úsporný
–
- Některé detaily v interiéru nízkou cenu nezapřou
- Multimediální systém je nepřehledný a pomalý
- Nic jako řidičské potěšení zde nečekejte
- Dieselový motor nastupuje až u dvou tisíc
Jméno Tipo má v našich končinách zvuk. Mnohým se určitě vybaví sympatický hatchback z 90. let. Nabízel velice solidní jízdní vlastnosti, prostorný interiér a v některých variantách i „cool“ digitální přístrojový štít. Také já osobně na Tipo rád vzpomínám, protože jsme s ním během mého dětství procestovali docela dost a hlavně to bylo jedno z mých prvních aut. Právě proto mě zaujala v roce 2015 zpráva o příchodu nové generace. Nejprve dorazil sedan, následoval hatchback a kombi. Na rozdíl od vzpomínaného Tipa a Tempry se všechny tři varianty jmenují stejně. Nám se do redakce nedávno dostal hatchback a kombík.
Doporučujeme: Nový Fiat Tipo Kombi dorazil na český trh. Čím chce zaujmout?
Původně jsme měli objednaný hatchback se vznětovým motorem a kombi s benzinovou jednotkou, ale někdy zkrátka nejsou věci tak, jak bychom si přáli. A proto jsme dostali červené kombi opatřené vrcholnou výbavou i vznětovým motorem, abychom o pár týdnů později vyzvedli Tipo s karoserií hatchback opět s dieselem, vrcholnou výbavou a dokonce i s tou stejnou červenou barvou. Tentokrát tedy nebudeme psát test každého auta zvlášť, ale spojíme vše do jednoho. Alespoň můžeme porovnat, o kolik je hatchback rychlejší než trochu těžší kombi a kolik místa navíc kombík oproti hatchbacku nabízí.
Obě auta k nám přijela „v plné palbě“. Výbava Lounge plus vznětový motor 1.6 MultiJet je to nejdražší, co si můžete u Tipa pořídit. Dražší už je pouze stejné provedení, ale doplněné o automat. My jsme testovali auta s manuální převodovkou.
Proč? Protože je levné
Cenou musíme tentokrát začít, protože je to právě cena, která vás bude lákat do showroomů Fiatu především. Tipo je levné. Samozřejmě naše auta nejsou ukázkovým příkladem lidového vozu, ale pořád jde vzhledem k výbavě a motoru o dost zajímavou nabídku. Testované kombi začíná částkou 477 900 Kč, hatchback je o dvacet tisíc levnější. Ve standardní výbavě máte ale vše včetně tempomatu, klimatizace, mlhovek nebo multimediálního systému.
Také další příplatky jsou nastaveny vcelku sympaticky. Třeba za balíček Intelligent Safety obsahující přednárazový systém a adaptivní tempomat dáte 9600 Kč, za navigaci 10 000 Kč a za čalounění kůží 24 500 Kč.
Doporučujeme: Fiat Tipo Kombi vs. Škoda Octavia a dalších 5 konkurentů — Srovnání klíčových vlastností
Nelze říci, že by k Fiatu Tipo neexistovala zajímavější alternativa, ale vždy budete muset udělat ústupek buď u motoru (spokojíte se s nižším výkonem nebo se rovnou vzdáte dieselu), nebo se rozloučíte s bohatou výbavou. Za cenově dostupný hatchback nižší střední třídy je například považován Renault Mégane, ale ani ten na Tipo cenově nestačí. V úvahu by teoreticky připadalo i Suzuki Baleno, jenže v jeho nabídce pro jistotu dieselový motor vůbec nenajdete. Peugeot 301 se pro změnu nabízí pouze jako sedan a srovnávat Tipo s produkcí Dacie by bylo nedůstojné.
Fiat zkrátka vypustil na trh model, který může mít bohatou výbavu a alespoň na první pohled nepůsobí lacině, aby ho následně opatřil vysoce lákavou cenou. Jak ukazují statistiky, tahle taktika funguje. Od ledna do konce května letošního bylo nově registrováno 409 exemplářů. Na bestsellery typu Škody Rapid, VW Golf nebo Hyundai i30 to nestačí, ale nesmíme zapomenout, že tolik oblíbený italský kombík dorazil teprve koncem února.
Argument č. 2: Prostor
Fiat ví, jak po éře ždímání modelu 500 přijít s něčím, co zaujme. Tipo je levný model a ještě navíc nabízí dost místa uvnitř. Tyhle dvě věci jsou přesně tím, na co určitá skupina zákazníků tolik slyší. Zajímavý je v tomto kontextu především hatchback, protože i ten dokáže celkem v pohodě zastat roli jednoho auta v rodině. Dost místa je vpředu i vzadu, zavazadelník pak disponuje objemem 440 litrů, respektive 550 litrů u kombi.
Naměřené rozměry prostoru pro posádku najdete v první tabulce:
Prostor pro cestující (cm) | Fiat Tipo 1.6 MJT | Fiat Tipo SW 1.6 MJT |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 148 | 148 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 150 | 150 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 94/101 | 94/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 93 | 95 |
Délka sedáku vpředu | 50 | 50 |
Výška opěradla vpředu | 63 | 63 |
Délka sedáku vzadu | 48 | 48 |
Výška opěradla vzadu | 61 | 61 |
Šířka prostředního sedáku | 26 | 26 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 11 | 11 |
Prostor pro nohy vzadu (řidič 190 cm) | 18 | 18 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 33 | 33 |
Kombi se oproti hatchbacku liší pouze o 20 cm prodlouženým zadním převisem. Proto nepřekvapí, že obě verze nabízejí v první a druhé řadě prakticky shodný prostor. V kombi najdete trochu více místa pro hlavu vzadu, ale ani hatchback na tom není špatně.
Pro zajímavost můžeme přidat i menší exkurzi do našeho archívu dříve měřených modelů. Šířkou v úrovni loktů vpředu 148 cm je Tipo lehce nadprůměrné (stejně je na tom třeba Octavia), zajímavá je ale šířka v úrovni loktů vzadu. Tam Tipo nabízí 150 cm. To je víc, než jsme dříve změřili například u zmíněné Octavie (145 cm), Golfu (143 cm) nebo Peugeotu 308 (142 cm).
V další tabulce najdete přesné rozměry zavazadelníků:
Prostor pro zavazadla (cm) | Fiat Tipo 1.6 MJT | Fiat Tipo SW 1.6 MJT |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 102 | 102 |
Maximální šířka zavazadelníku | 136 | 136 |
Výška po plato | 54 | 46/57 |
Délka ložné plochy | 82 | 97 |
Výška nakládací hrany | 70 | 60 |
Šířka vstupního otvoru | 111 | 103 |
Výška vstupního otvoru | 73 | 82 |
Výška otevření 5. dveří | 191 | 184 |
Maximální délka nákladu | 210 | 220 |
Zde už jsou rozdíly mezi hatchbackem a kombi samozřejmě větší. Hatchback má jinak tvarovanou záď a širší vstupní otvor. Kombi přetavilo delší zadní převis do délky ložné plochy větší o 15 cm. Mezi kombíky nižší střední třídy ale celková délka prostoru pro zavazadla 97 cm u Tipa SW není ničím zajímavým. Naopak, je to spíše podprůměrná hodnota, standard je kolem 100 cm. Tipo ovšem disponuje velkou hloubkou zavazadelníku. Pokud dáte u kombi falešné dno do spodní pozice, naměříte pod roletku 57 cm, což je stejně jako u Octavie. Za falešné dno se u Fiatu připlácí 900 korun, hatchback dvojitou podlahu v nabídce nemá.
Diesel není skvělý, ale jezdí se s ním příjemně
Fiat připravil pro Tipo celkem bohatou nabídku motorizací, kde najdeme třeba i provedení na plyn. Velké rozpětí dostupných výkonů ale nečekejte. Nejslabší varianty disponují maximem 70 kW (95 k), ty nejsilnější mají 88 kW (120 k). Platí to jak pro zážehovou, tak pro vznětovou část nabídky. Náš čtyřválec 1.6 MultiJet je druhým nejrychlejším motorem, když při sprintu z nuly na 100 km/h ztratí na stejně výkonnou zážehovou čtrnáctistovku pouze 0,2 s (9,6 s vs. 9,8 s u hatchbacku). Už z tohoto je zřejmé, že testovaný hatchback ani kombík rozhodně nebudou představovat brzdu provozu.
Vznětový čtyřválec využívající turbodmychadlo s nastavitelnými lopatkami nás příjemně překvapil. Je docela tichý a hlavně nabízí mocný zátah ve středních otáčkách, jaký se například z koncernových jednotek téměř vytratil. Díky tomu působí dynamičtěji, než jakým ve skutečnosti je, ale to nic nemění na tom, že se taková jednotka řídí velmi příjemně.
Stinnou stránkou je bídný zátah do zhruba 2000 ot./min., respektive rychlý konec kolem čtyř tisíc otáček. Ostatně maximální výkon této jednotky přichází už při 3750 ot./min.
Ale dost povídání, dynamiku nejlépe popíše tabulka naměřeného zrychlení. Z ní kromě jiného také vyčtete, o kolik je lehčí hatchback rychlejší než kombi:
Naměřené hodnoty | Fiat Tipo 1.6 MJT | Fiat Tipo 1.6 MJT SW |
---|---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | ||
0-50 km/h (s) | 3,45 | 3,79 |
0-100 km/h (s) | 10,20 | 11,03 |
0-130 km/h (s) | 17,29 | 18,86 |
0-150 km/h (s) | 24,97 | 26,86 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | ||
30-50 km/h (s) | 1,84 | 2,12 |
50-70 km/h (s) | 2,20 | 2,41 |
80-120 km/h (s) | 7,75 | 8,28 |
130-150 km/h (s) | 7,69 | 8,00 |
80-110 km/h/3° (s) | 5,22 | 5,33 |
80-120 km/h/4° (s) | 7,03 | 7,28 |
Ani u hatchbacku jsme se pod deset sekund nakonec nedostali. Výsledných 10,2 s pro hatchback a 11,03 s pro kombi při zrychlení z nuly na 100 km/h řadí tento model na úroveň například našeho dlouhodobě testovaného Peugeotu 2008 1.6 BlueHDi. S takovou dynamikou se rozhodně žít dá. A spotřeba? Běžně za 6,5 l/100 km, při klidnější jízdě bez problému o litr méně.
Italský naftový čtyřválec má charakter tak trochu ze staré školy. Dole nic, uprostřed všechno, nahoře zase nic. Za skvělý bychom tento motor neoznačili, nicméně pro běžné cestování (zejména po dálnicích) jde o příjemnou a hlavně úspornou jednotku.
Jízda: Bavit vás nebude
Základem nového Fiatu Tipo je platforma Small Wide. Tu už dostal například model 500L. Kombinuje zavěšení McPherson vpředu a jednoduchou nápravu vzadu. To ještě automaticky nemusí znamenat špatné jízdní vlastnosti, pravda je ovšem taková, že Tipo řidiče moc nepobaví. Ale vadí to?
Nastavení podvozku míří zejména na komfort. I v kombinaci se 17" koly si podvozek dokázal s nerovnostmi hravě poradit. Hatchback měl standardní šestnáctky s vyšší pneumatikou, jeho nabízený komfort byl dokonalý. Řízení mnoho citu nenabídne, ale zase je zde tlačítko City, kdy začne posilovač pracovat tak silně, že můžete točit volantem jedním prstem. Automobilovým nadšencům se teď možná hrůzou zježilo veškeré ochlupení, ale upřímně — při jízdě po městě a hlavně při parkování se to hodí. Manuální převodovka je trochu nepřesná.
Celkově Tipo nesvádí k jízdě ve stylu Alfy Romeo 4C. Je to v zásadě obyčejné auto pro obyčejné cestování, které vám navíc dokáže zpříjemnit i přítomností přednárazového asistenta nebo dokonce adaptivního tempomatu.
Nedostatky?
Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem Tipo po týdnu testování nechtěl vrátit, ale nebyl bych objektivní, kdybych ho označil za „turecký krám“. (Současné Tipo se totiž vyrábí právě v Turecku). Určité nedostatky tu jsou, přičemž většinou pramení z nízké ceny vozu. Třeba čalounění zavazadelníku je hodně laciné, stejně jako plasty ve dveřích. Jakkoliv zpracování působí bytelně, některé detaily nebudí přílišnou důvěru. Kupříkladu multimediální systém, který se opakovaně vypnul po přejetí velké nerovnosti.
On samotný multimediální systém s navigací není žádná velká výhra. Ovládání je chaotické, jednotlivá „tlačítka“ malá a systém celkově pomalý. Ovšem pozor, Tipo například zvládne číst SMS zprávy. Pouze jaksi nepočítá s češtinou, takže je čte anglicky. Moc použitelné to není. Pokud můžeme radit, těch 10 tisíc za navigaci si nechte na něco jiného, nebo si za ně kupte chytrý telefon. Výsledek bude uživatelsky lepší.
Doporučujeme: Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S: Dva světy
Fiat umístil Tipo na trh v podstatě chytře. Vypadá a hlavně funguje natolik dobře, aby ho bylo možné srovnávat s evropskými hatchbacky a kombi nižší střední třídy, oproti kterým je ale výrazně levnější. Zákazníky pak potěší i nabídkou vnitřního prostoru.
První Fiat Tipo se stal evropským autem roku 1989, což se u tohoto vydání rozhodně konat nemohlo. Nové Tipo je obyčejný hatchback/kombi pro obyčejné cestování. Nic víc, nic míň.
Technické údaje | Fiat Tipo 1.6 MJT | Fiat Tipo SW 1.6 MJT |
---|---|---|
MOTOR | ||
Konstrukce: | vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, přímé vstřikování paliva (common rail) | vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, přímé vstřikování paliva (common rail) |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1598 | 1598 |
Ventilový rozvod: | DOHC | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 79,5 x 80,5 | 79,5 x 80,5 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 88/3750 | 88/3750 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 320/1750 | 320/1750 |
Kompresní poměr: | 16,5 | 9,6 |
Převodovka: | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | ||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,8 | 10,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 200 | 200 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 4,4/3,3/3,7 | 4,4/3,3/3,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | ||
Délka (mm): | 4368 | 4571 |
Šířka (mm): | 1792 | 1792 |
Výška (mm): | 1495 | 1514 |
Rozvor náprav (mm): | 2638 | 2638 |
Poloměr otáčení (m): | 5,5 | 5,5 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1290 | 1320 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 440 | 550 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | ||
Podvozek vpředu: | Nezávislé zavěšení předních kol McPherson | Nezávislé zavěšení předních kol McPherson |
Zavěšení vzadu: | Vlečená ramena s torzní příčkou | Vlečená ramena s torzní příčkou |
Řízení: | Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem Dualdrive | Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem Dualdrive |
Pneumatiky vpředu: | 205/55 R16 | 225/45 R17 |
Pneumatiky vzadu: | 205/55 R16 | 225/45 R17 |
[su_hello-bank-calculator]