Test na pondělí: Fiat Tipo 1.6 MultiJet

6 nových názorů
Autor: Redakce

+

  • Tipo SW i hatchback nabízejí uvnitř opravdu hodně místa
  • Cena je velmi nízká
  • Podvozek představuje ideál pro české silnice 
  • Testovaný diesel je svižný a úsporný

  • Některé detaily v interiéru nízkou cenu nezapřou 
  • Multimediální systém je nepřehledný a pomalý 
  • Nic jako řidičské potěšení zde nečekejte 
  • Dieselový motor nastupuje až u dvou tisíc

Jméno Tipo má v našich končinách zvuk. Mnohým se určitě vybaví sympatický hatchback z 90. let. Nabízel velice solidní jízdní vlastnosti, prostorný interiér a v některých variantách i „cool“ digitální přístrojový štít. Také já osobně na Tipo rád vzpomínám, protože jsme s ním během mého dětství procestovali docela dost a hlavně to bylo jedno z mých prvních aut. Právě proto mě zaujala v roce 2015 zpráva o příchodu nové generace. Nejprve dorazil sedan, následoval hatchback a kombi. Na rozdíl od vzpomínaného Tipa a Tempry se všechny tři varianty jmenují stejně. Nám se do redakce nedávno dostal hatchback a kombík.

Doporučujeme: Nový Fiat Tipo Kombi dorazil na český trh. Čím chce zaujmout?

Fiat Tipo Kombi

Původně jsme měli objednaný hatchback se vznětovým motorem a kombi s benzinovou jednotkou, ale někdy zkrátka nejsou věci tak, jak bychom si přáli. A proto jsme dostali červené kombi opatřené vrcholnou výbavou i vznětovým motorem, abychom o pár týdnů později vyzvedli Tipo s karoserií hatchback opět s dieselem, vrcholnou výbavou a dokonce i s tou stejnou červenou barvou. Tentokrát tedy nebudeme psát test každého auta zvlášť, ale spojíme vše do jednoho. Alespoň můžeme porovnat, o kolik je hatchback rychlejší než trochu těžší kombi a kolik místa navíc kombík oproti hatchbacku nabízí.

_DSC2118 Fiat Tipo SW dorazil do redakce s dieselovou šestnáctistovkou, červenou karoserií a plnou výbavou. Jde o téměř nejdražší verzi
_DSC1200 Nedlouho poté se u nás zastavil hatchback se stejným motorem, stejnou výbavou a dokonce i ve stejné barvě

Obě auta k nám přijela „v plné palbě“. Výbava Lounge plus vznětový motor 1.6 MultiJet je to nejdražší, co si můžete u Tipa pořídit. Dražší už je pouze stejné provedení, ale doplněné o automat. My jsme testovali auta s manuální převodovkou.

Proč? Protože je levné 

Cenou musíme tentokrát začít, protože je to právě cena, která vás bude lákat do showroomů Fiatu především. Tipo je levné. Samozřejmě naše auta nejsou ukázkovým příkladem lidového vozu, ale pořád jde vzhledem k výbavě a motoru o dost zajímavou nabídku. Testované kombi začíná částkou 477 900 Kč, hatchback je o dvacet tisíc levnější. Ve standardní výbavě máte ale vše včetně tempomatu, klimatizace, mlhovek nebo multimediálního systému.

Také další příplatky jsou nastaveny vcelku sympaticky. Třeba za balíček Intelligent Safety obsahující přednárazový systém a adaptivní tempomat dáte 9600 Kč, za navigaci 10 000 Kč a za čalounění kůží 24 500 Kč.

Doporučujeme: Fiat Tipo Kombi vs. Škoda Octavia a dalších 5 konkurentů — Srovnání klíčových vlastností

kombi_skoda_octavia

Nelze říci, že by k Fiatu Tipo neexistovala zajímavější alternativa, ale vždy budete muset udělat ústupek buď u motoru (spokojíte se s nižším výkonem nebo se rovnou vzdáte dieselu), nebo se rozloučíte s bohatou výbavou. Za cenově dostupný hatchback nižší střední třídy je například považován Renault Mégane, ale ani ten na Tipo cenově nestačí. V úvahu by teoreticky připadalo i Suzuki Baleno, jenže v jeho nabídce pro jistotu dieselový motor vůbec nenajdete. Peugeot 301 se pro změnu nabízí pouze jako sedan a srovnávat Tipo s produkcí Dacie by bylo nedůstojné.

_DSC1185 Palubní deska je robustní, stejně jako třeba ovladače klimatizace. Některé plasty ale nevypadají hezky a zpracování má jisté rezervy
_DSC1175 Výbava testovaných aut byla bohatá. Kromě automatické klimatizace jsme mohli využít dokonce i adaptivní tempomat

Fiat zkrátka vypustil na trh model, který může mít bohatou výbavu a alespoň na první pohled nepůsobí lacině, aby ho následně opatřil vysoce lákavou cenou. Jak ukazují statistiky, tahle taktika funguje. Od ledna do konce května letošního bylo nově registrováno 409 exemplářů. Na bestsellery typu Škody Rapid, VW Golf nebo Hyundai i30 to nestačí, ale nesmíme zapomenout, že tolik oblíbený italský kombík dorazil teprve koncem února. 

Argument č. 2: Prostor 

Fiat ví, jak po éře ždímání modelu 500 přijít s něčím, co zaujme. Tipo je levný model a ještě navíc nabízí dost místa uvnitř. Tyhle dvě věci jsou přesně tím, na co určitá skupina zákazníků tolik slyší. Zajímavý je v tomto kontextu především hatchback, protože i ten dokáže celkem v pohodě zastat roli jednoho auta v rodině. Dost místa je vpředu i vzadu, zavazadelník pak disponuje objemem 440 litrů, respektive 550 litrů u kombi.

Naměřené rozměry prostoru pro posádku najdete v první tabulce:

Prostor pro cestující (cm) Fiat Tipo 1.6 MJT Fiat Tipo SW 1.6 MJT
Šířka v úrovni loktů vpředu 148 148
Šířka v úrovni loktů vzadu 150 150
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 94/101 94/101
Prostor pro hlavu vzadu 93 95
Délka sedáku vpředu 50 50
Výška opěradla vpředu 63 63
Délka sedáku vzadu 48 48
Výška opěradla vzadu 61 61
Šířka prostředního sedáku 26 26
Minimální prostor pro nohy vzadu 11 11
Prostor pro nohy vzadu (řidič 190 cm) 18 18
Maximální prostor pro nohy vzadu 33 33

Kombi se oproti hatchbacku liší pouze o 20 cm prodlouženým zadním převisem. Proto nepřekvapí, že obě verze nabízejí v první a druhé řadě prakticky shodný prostor. V kombi najdete trochu více místa pro hlavu vzadu, ale ani hatchback na tom není špatně.

_DSC1171 Fiat Tipo má na poměry dané kategorie nadprůměrně široký interiér. V první řadě se hatchback a kombi vzájemně neliší
_DSC1168 Ani ve druhé řadě nepanuje prostorová nouze. Kombi zde nabídne v porovnání s hatchbackem o trochu více prostoru pro hlavu

Pro zajímavost můžeme přidat i menší exkurzi do našeho archívu dříve měřených modelů. Šířkou v úrovni loktů vpředu 148 cm je Tipo lehce nadprůměrné (stejně je na tom třeba Octavia), zajímavá je ale šířka v úrovni loktů vzadu. Tam Tipo nabízí 150 cm. To je víc, než jsme dříve změřili například u zmíněné Octavie (145 cm), Golfu (143 cm) nebo Peugeotu 308 (142 cm).

V další tabulce najdete přesné rozměry zavazadelníků:

Prostor pro zavazadla (cm) Fiat Tipo 1.6 MJT Fiat Tipo SW 1.6 MJT
Šířka mezi bočnicemi 102 102
Maximální šířka zavazadelníku 136 136
Výška po plato 54 46/57
Délka ložné plochy 82 97
Výška nakládací hrany 70 60
Šířka vstupního otvoru 111 103
Výška vstupního otvoru 73 82
Výška otevření 5. dveří 191 184
Maximální délka nákladu 210 220

Zde už jsou rozdíly mezi hatchbackem a kombi samozřejmě větší. Hatchback má jinak tvarovanou záď a širší vstupní otvor. Kombi přetavilo delší zadní převis do délky ložné plochy větší o 15 cm. Mezi kombíky nižší střední třídy ale celková délka prostoru pro zavazadla 97 cm u Tipa SW není ničím zajímavým. Naopak, je to spíše podprůměrná hodnota, standard je kolem 100 cm. Tipo ovšem disponuje velkou hloubkou zavazadelníku. Pokud dáte u kombi falešné dno do spodní pozice, naměříte pod roletku 57 cm, což je stejně jako u Octavie. Za falešné dno se u Fiatu připlácí 900 korun, hatchback dvojitou podlahu v nabídce nemá.

Diesel není skvělý, ale jezdí se s ním příjemně 

Fiat připravil pro Tipo celkem bohatou nabídku motorizací, kde najdeme třeba i provedení na plyn. Velké rozpětí dostupných výkonů ale nečekejte. Nejslabší varianty disponují maximem 70 kW (95 k), ty nejsilnější mají 88 kW (120 k). Platí to jak pro zážehovou, tak pro vznětovou část nabídky. Náš čtyřválec 1.6 MultiJet je druhým nejrychlejším motorem, když při sprintu z nuly na 100 km/h ztratí na stejně výkonnou zážehovou čtrnáctistovku pouze 0,2 s (9,6 s vs. 9,8 s u hatchbacku). Už z tohoto je zřejmé, že testovaný hatchback ani kombík rozhodně nebudou představovat brzdu provozu.

_DSC2054 Vznětový čtyřválec 1.6 MultiJet sice nabízí pouze 120 koní, ale Fiatu Tipo bohatě stačí. Řidič se může těšit na poměrně silný zátah ve středních otáčkách, proto se s tímto motorem jezdí velmi příjemně

Vznětový čtyřválec využívající turbodmychadlo s nastavitelnými lopatkami nás příjemně překvapil. Je docela tichý a hlavně nabízí mocný zátah ve středních otáčkách, jaký se například z koncernových jednotek téměř vytratil. Díky tomu působí dynamičtěji, než jakým ve skutečnosti je, ale to nic nemění na tom, že se taková jednotka řídí velmi příjemně.

Stinnou stránkou je bídný zátah do zhruba 2000 ot./min., respektive rychlý konec kolem čtyř tisíc otáček. Ostatně maximální výkon této jednotky přichází už při 3750 ot./min.

Ale dost povídání, dynamiku nejlépe popíše tabulka naměřeného zrychlení. Z ní kromě jiného také vyčtete, o kolik je lehčí hatchback rychlejší než kombi:

Naměřené hodnoty Fiat Tipo 1.6 MJT Fiat Tipo 1.6 MJT SW
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,45 3,79
0-100 km/h (s) 10,20 11,03
0-130 km/h (s) 17,29 18,86
0-150 km/h (s) 24,97 26,86
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,84 2,12
50-70 km/h (s) 2,20 2,41
80-120 km/h (s) 7,75 8,28
130-150 km/h (s) 7,69 8,00
80-110 km/h/3° (s) 5,22 5,33
80-120 km/h/4° (s) 7,03 7,28

Ani u hatchbacku jsme se pod deset sekund nakonec nedostali. Výsledných 10,2 s pro hatchback a 11,03 s pro kombi při zrychlení z nuly na 100 km/h řadí tento model na úroveň například našeho dlouhodobě testovaného Peugeotu 2008 1.6 BlueHDi. S takovou dynamikou se rozhodně žít dá. A spotřeba? Běžně za 6,5 l/100 km, při klidnější jízdě bez problému o litr méně.

Italský naftový čtyřválec má charakter tak trochu ze staré školy. Dole nic, uprostřed všechno, nahoře zase nic. Za skvělý bychom tento motor neoznačili, nicméně pro běžné cestování (zejména po dálnicích) jde o příjemnou a hlavně úspornou jednotku.

Jízda: Bavit vás nebude 

Základem nového Fiatu Tipo je platforma Small Wide. Tu už dostal například model 500L. Kombinuje zavěšení McPherson vpředu a jednoduchou nápravu vzadu. To ještě automaticky nemusí znamenat špatné jízdní vlastnosti, pravda je ovšem taková, že Tipo řidiče moc nepobaví. Ale vadí to?

_DSC2068 Tipo SW ani hatchback nejsou z kategorie aut, se kterými by nebylo možné rychle projet zatáčku, nicméně v tomto směru splňují pouze nutné minimum. Hlavní je zde komfort při běžném cestování

Nastavení podvozku míří zejména na komfort. I v kombinaci se 17" koly si podvozek dokázal s nerovnostmi hravě poradit. Hatchback měl standardní šestnáctky s vyšší pneumatikou, jeho nabízený komfort byl dokonalý. Řízení mnoho citu nenabídne, ale zase je zde tlačítko City, kdy začne posilovač pracovat tak silně, že můžete točit volantem jedním prstem. Automobilovým nadšencům se teď možná hrůzou zježilo veškeré ochlupení, ale upřímně — při jízdě po městě a hlavně při parkování se to hodí. Manuální převodovka je trochu nepřesná.

Celkově Tipo nesvádí k jízdě ve stylu Alfy Romeo 4C. Je to v zásadě obyčejné auto pro obyčejné cestování, které vám navíc dokáže zpříjemnit i přítomností přednárazového asistenta nebo dokonce adaptivního tempomatu.

Nedostatky? 

Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem Tipo po týdnu testování nechtěl vrátit, ale nebyl bych objektivní, kdybych ho označil za „turecký krám“. (Současné Tipo se totiž vyrábí právě v Turecku). Určité nedostatky tu jsou, přičemž většinou pramení z nízké ceny vozu. Třeba čalounění zavazadelníku je hodně laciné, stejně jako plasty ve dveřích. Jakkoliv zpracování působí bytelně, některé detaily nebudí přílišnou důvěru. Kupříkladu multimediální systém, který se opakovaně vypnul po přejetí velké nerovnosti.

_DSC2090 Čalounění zavazadelníku vypadá dost levně, stejně jako třeba plasty ve dveřích
_DSC1173 Na multimediální systém si budete déle zvykat. Není jednodušší koupit držák a používat chytrý telefon?

On samotný multimediální systém s navigací není žádná velká výhra. Ovládání je chaotické, jednotlivá „tlačítka“ malá a systém celkově pomalý. Ovšem pozor, Tipo například zvládne číst SMS zprávy. Pouze jaksi nepočítá s češtinou, takže je čte anglicky. Moc použitelné to není. Pokud můžeme radit, těch 10 tisíc za navigaci si nechte na něco jiného, nebo si za ně kupte chytrý telefon. Výsledek bude uživatelsky lepší.

Doporučujeme: Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S: Dva světy

Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster

Fiat umístil Tipo na trh v podstatě chytře. Vypadá a hlavně funguje natolik dobře, aby ho bylo možné srovnávat s evropskými hatchbacky a kombi nižší střední třídy, oproti kterým je ale výrazně levnější. Zákazníky pak potěší i nabídkou vnitřního prostoru.

První Fiat Tipo se stal evropským autem roku 1989, což se u tohoto vydání rozhodně konat nemohlo. Nové Tipo je obyčejný hatchback/kombi pro obyčejné cestování. Nic víc, nic míň.


Základní cena (hatchback/kombi) testovaného vozu: 457 235/477 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků (hatchback/kombi): 517 835/542 600 Kč

Technické údaje Fiat Tipo 1.6 MJT Fiat Tipo SW 1.6 MJT
MOTOR
Konstrukce: vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, přímé vstřikování paliva (common rail) vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, přímé vstřikování paliva (common rail)
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1598 1598
Ventilový rozvod: DOHC DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 79,5 x 80,5 79,5 x 80,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 88/3750 88/3750
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 320/1750 320/1750
Kompresní poměr: 16,5 9,6
Převodovka: šestistupňová manuální šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,8 10,1
Nejvyšší rychlost (km/h): 200 200
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 4,4/3,3/3,7 4,4/3,3/3,7
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4368 4571
Šířka (mm): 1792 1792
Výška (mm): 1495 1514
Rozvor náprav (mm): 2638 2638
Poloměr otáčení (m): 5,5 5,5
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1290 1320
Objem zavazadlového prostoru (l): 440 550
Objem palivové nádrže (l): 50 50
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: Nezávislé zavěšení předních kol McPherson Nezávislé zavěšení předních kol McPherson
Zavěšení vzadu: Vlečená ramena s torzní příčkou Vlečená ramena s torzní příčkou
Řízení: Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem Dualdrive Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem Dualdrive
Pneumatiky vpředu: 205/55 R16 225/45 R17
Pneumatiky vzadu: 205/55 R16 225/45 R17

[su_hello-bank-calculator]

tom (neregistrovaný)
Každý Fiat (i 500 1,3 miultijet) je kvalitou, desingem i technicky daleko před škodovkou. Kde se hrabe i suberb. A komu škodovka neplatí,aby psal hanlivě o konkurenci, tak ví, že motory Fiat miltijet se montují i do Oplů, protože jednoduše němci nemají nic tak povedeného. No a 1,6 multijet z hlediska výkonu a spotřeby převálcuje totálně celou škodovku i VW. Tipo má větší podvozek než octavia a rapid, tyhle české strohé slabotinky jsou komedie. Rapid a Octavia můžete srovnávat maximálně s Fabií, to jsou stějné nudné šroty, o které je nuda i opřít kolo, natož v tom jezdit: ) Jinak článek tohoto autora je absolutně ujety a neprofesionální.
pepan (neregistrovaný)
Bídný zátah do 2000 o/min --- 320N/m při 1750 o/min ,to mi hlava nebere. Laciné čalounění zavazadelníku - sorry jako ,co tzn ? Turecká Bursa je jedna z nejmodernějších fabrik na světě.
Spartan (neregistrovaný)
"ale nebyl bych objektivní, kdybych ho označil za „turecký krám“." ;-) Pro mne by to byl vrchol objektivity. "Třeba čalounění zavazadelníku je hodně laciné.." čalounění? Opravdu? LOL. Být to auto v ceně Dacia Logan, nebrblal bych ani nad tou pytlovinou ledabyly vhozenou do kufru. Velice dobře napsaný text testu. 1+
Homer (neregistrovaný)
No a právě tady je největší problém Fiatu. Ty ceny nejsou zas nastaveny tak nízko, aby se daly ty prohřešky ve zpracování a použitých materiálech tolerovat. Jak autor psal, není to úplný lowend jako Dačka, ale v některých případech je cena shodná s konkurencí, která je zpracována zase mnohem lépe. Samozřejmě nevím, kolik jde uhádat u prodejců na slevě, ale kdybych bral Tipo SW v benzínu, tak bych si základní cenu představoval max. 280 tisíc, a ne ceníkových 330. Ale určitě si Tipo pár kupců najde, řece jen je to vcelku pohledné a prostorné auto.
Luke (neregistrovaný)
Protoze rapid je prodlouzena indicka fabie o 2cm na zadnich sedadlech!
  • Našli jste v článku chybu?