V dnešní době, kdy si můžete naspecifikovat libovolný vůz třeba z domova z gauče nebo si nějaký pořídit v řádu desítek minut až hodin, působí doba před třemi dekádami jako skutečný motoristický pravěk. Jistě, byla zde možnost zakoupit auto bez pořadníku v síti Tuzex za tuzexové koruny, lidově „bony“. Ale k těm neměl přístup každý a nakupovat je od pověstných veksláků znamenalo zaplatit místo skutečné hodnoty TK násobně víc. Pokud měl motorista zájem koupit vůz z národního podniku Mototechna, musel se kromě trpělivosti při čekání připravit třeba na úplatek nebo protislužbu za posun v pořadníku a i chronický nedostatek vozů, v době před třiceti lety konkrétně nových modelů Škoda Favorit nebo Lada Samara, u nichž převyšovala poptávka nabídku více než desetinásobně.
Specifikem staré éry byla zároveň nulová ztráta hodnoty vozu, v řadě případů i její okamžitý nárůst. Západní vozy se v nabídce objevovaly nárazově a v malých počtech, jejich cena pak byla vrámci své kategorie oproti tuzemským absurdně vysoká. O tom se můžete přesvědčit i v přiložené komentované galerii. Najdete v ní přehled cen, přepočtených na aktuální hodnotu české koruny dle údaju CCÚ, spolecně s výpočtem cen z „bonů“ dle tehdejšího černého trhu.