Podobně jako němečtí automobiloví novináři také japonští žurnalisté provádějí kompletní rozborky konkrétních automobilů. Při té poslední se zaměstnanci vydavatelského domu Nikkei Business Publications zaměřili na elektromobil Tesla Model 3, který rozebrali do posledního šroubku.
Rozborka proběhla za přítomnosti inženýrů předních japonských značek a přinesla jedno doslova šokující zjištění. Nejmenovaný zástupce japonského výrobce po rozebrání vozu řekl, že Tesla je s Modelem 3 technicky zhruba o šest let napřed. „Tohle udělat neumíme“, prohlásil podle serveru Nikkei, když se seznámil s palubní jednotkou.
Modul, kterému Elon Musk říká Hardware 3, zajišťuje asistovanou jízdu a obsluhuje pokročilý systém infotainmentu. Dokáže zastoupit hned několik různých jednotek používaných etablovanou konkurencí a Tesla si ho vyrábí sama. Podle expertů přítomných rozborce se ostatní výrobci dostanou na stejnou úroveň přibližně v roce 2025.
Stejný nejmenovaný inženýr uvedl, že by nebyl problém podobnou jednotku vyrobit už dnes, protože největší automobiloví výrobci mají dostatek finančních zdrojů i schopné vývojáře. Podle něj je problém úplně někde jinde. A to v tom, že omezením počtu výpočetních komponent v automobilech se v podstatě roztrhá dlouhý řetězec dodavatelů, kteří jsou na automobilkách životně závislí. Ve zkratce řečeno, automobilky se obávají o to, že připraví o živobytí statisíce lidí. A přesně v tom má Tesla obrovskou výhodu. Jakožto mladá firma nemá vybudovány žádné závazky k dodavatelům a většinu komponent si vyvíjí sama.