Shell Eco-Marathon: Studentské vozidlo ujelo 2503 km na litr paliva

07.06.2017
přidejte názor
Autor: Redakce

Vneděli 28. května skončil vLondýně čtyřdenní festival Make the Future Live, jehož součástí byla i evropská část soutěže úsporných studentských vozidel Shell Eco-marathon Europe. Hlavní výhry si odvezli mladí inženýři z Francie, Itálie, Německa, Nizozemska a USA. Rekordmanem se stal francouzský tým Microjoule-La Joliverie, který na ekvivalent jednoho litru paliva dokázal urazit 2 503 km. Letošní ročník festivalu zaměřeného na nápady a inovace navštívilo přes 25 tisíc lidí.

Na startu jednoho ze světově nejvýznamnějších závodů určených pro energeticky šetrná vozidla se v hlavním městě Spojeného království sešlo 171 studentských týmů z 29 zemí převážně z evropského kontinentu. Poté, co mladí konstruktéři z prestižních středních a vysokých škol technického zaměření strávili posledních dvanáct měsíců
přípravami, stavbou a testováním svých energeticky úsporných vozidel, vyrazili se svými stroji na speciálně navrženou 1,577 km dlouhou trať s cílem dojet co nejdále na ekvivalent jednoho litru paliva, nebo 1 kWh elektrické energie. Soutěžilo se ve dvou hlavních kategoriích: s prototypy (Prototype) a s vozidly městského typu (UrbanConcept).

Prvně jmenovaná kategorie zahrnuje futuristická, aerodynamicky uhlazená vozidla se třemi či čtyřmi koly. V konkurenci 114 prototypů vyhrál tým Microjoule-La Joliverie studentů z francouzského lycea Saint- Joseph La Joliverie. Se svým vozidlem poháněným stlačeným zemním plynem porazili soupeře ve třídě spalovacích motorů s výsledkem 2 503 ujetých kilometrů na ekvivalent jednoho litru paliva. Ve třídě vozů poháněných elektřinou z akumulátorů zvítězil italský tým Zero C z ITIS Leonardo Da Vinci. Ten dokázal na 1 kWh zdolat 753 km. Cenu Hydrogen Fuel Cell Award si se svým vodíkovým vozidlem s palivovým článkem odvezl tým ThaiGer H2 Racing ze Stralsundu v Německu za zdolání 880 kilometrů na ekvivalent 1 m3 paliva. Jednotlivé týmy přitom se svými vozy musí zajet deset kol, na něž mají časový limit 39 minut, což znamená, že musí dosáhnout průměrné rychlosti minimálně 24,3 km/h a ujet celkovou vzdálenost 15,8 km.

Urputný boj byl sveden v kategorii městských konceptů. V ní přicházejí na řadu vozidla, která musí do velké míry splňovat požadavky na silniční provoz a odpovídat potřebám dnešních řidičů. V této třídě soutěžilo 59 týmů a byla pro ně přichystána trať naprosto stejná jako pro prototypy. Jediným rozdílem bylo to, že závodníci museli během každého kola jednou zastavit a simulovat tak městský provoz. Cena pro nejlepší UrbanConcept se spalovacím motorem byla předána francouzskému týmu Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire z INSA de Toulouse s hodnotou 684 km na ekvivalent jednoho litru paliva, což je nový světový rekord v této kategorii. I mezi elektromobily uspěli francouzští studenti. Tým SolarCar Solutions z ISEN Toulon zvítězil s dosaženými 186 km/kWh. Ve třídě vodíkových vozů byl nejlepší Green Team z univerzity v nizozemském Twente, jehož vozidlo na jeden kubický metr vodíku ujelo 277 kilometrů. Český tým se soutěže bohužel ani v jedné kategorii nezúčastnil. „Byli bychom rádi, kdyby se to změnilo. Česko je automobilovou velmocí a zemí plnou technických talentů, a proto vyzýváme studenty středních a vysokých technických škol, kdyby se do soutěže zapojili. Velmi rádi jim podáme pomocnou ruku a poskytneme potřebné informace,“ prohlásil Petr Šindler z organizačního týmu evropské části soutěže Shell Eco-marathon Europe.

Vrcholem programu celého festivalu byl světový šampionát jezdců, v němž se spolu utkávají vítězové kategorie městských konceptů z Ameriky, Asie a Evropy. Průběh závodu však bohužel narušily nepříznivé povětrnostní podmínky, a tak musel být v polovině z bezpečnostních důvodů zrušen. Vítězem byl vyhlášen tým Alpha z americké univerzity Saint Thomas Academy díky nejrychlejšímu času v kvalifikaci. Bližší údaje najdete zde. Norman Koch, globální generální ředitel soutěže Shell Eco-marathon, řekl: „Evropská soutěž byla tento rok mimořádně náročná, protože horko v Londýně ovlivnilo strategii týmů zaměřenou na co největší úsporu paliva, a později déšť dokonce znemožnil bezpečně pokračovat. O to více jsem nadšený, když vidím tak neuvěřitelně vysokou úroveň dosažených výsledků, pevné odhodlání a týmového ducha u všech účastníků.“

Během festivalu bylo také oznámeno, že se Shell Eco-marathon od roku 2018 rozšíří o další kategorii, určenou pro autonomní vozidla. Vysokoškolský tým z Dánské technické univerzity již nyní na takovém automobilu pracuje. Tiskový mluvčí této školy řekl: „Když jsme minulý rok viděli autonomní vůz společnosti Shell a zjistili jsme, čeho lze dosáhnout, rozhodli jsme se takové vozidlo postavit. Je to pro nás velmi lákavá výzva.“ Naprostou novinkou na festivalu byl večírek „Lates“. Na diskuzní platformě Intelligence Squared se probíralo, jak by se Londýn mohl stát v roce 2050 prvním městem, jež bude uhlíkově neutrální.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?