Je rychlejší sportovní čtyřkolka, nebo předokolka? Leon Cupra a Petr Fulín vám to ukážou

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Čtyřkolka má lepší rozjezd z místa, ale je těžší

  • Na mosteckém okruhu jsme postupně vyzkoušeli Seat Leon ST Cupra 280, Seat Leon ST Cupra 300 4Drive a Seat Leon Cupra R

  • S porovnáním pomáhal závodní jezdec Petr Fulín 

Pokud jde o rozjezd z místa, tam není co řešit. Čtyřkolka bude vždy rychlejší než předokolka. Je to prostá fyzika. Přenést výkon (tím spíš vysoký výkon sportovních aut) na silnici během prvních několika metrů je podstatně snazší ve chvíli, kdy máte k dispozici všechna čtyři kola, než když se o akceleraci stará pouze přední náprava, která se ještě navíc při prudkém zrychlení odlehčí. Jenže ne pro každého je sprint z místa to hlavní. Pokud jde o komplexní rychlost, například na nějakém okruhu, tam už situace tak jasná není.

Doporučujeme: O kolik je v praxi rychlejší Seat Leon Cupra 300 oproti Leonu Cupra 290? Rozdíl nepocítíte

Seat nedávno uspořádal na mosteckém okruhu menší akci, během které představil své závodní plány na nadcházející sezonu. Kromě prohlídky nového upraveného závodního Leonu jsme dostali k dispozici okruh, Leon ST Cupra 300 4Drive a Leon Cupra R. Ideální příležitost k porovnání, jak na tom vlastně obě tyto sportovní koncepce pohonu jsou.

Tabulkově rychlejší je větší kombi 

Seat postupem času svůj ostrý Leon několikrát modernizoval. Z původní verze 280 se stalo provedení 290, aby další úprava přinesla variantu Cupra 300, tedy výkon 221 kW (300 k). Čtyřkolka se dodává výhradně s karoserií kombi a automatickou převodovkou, přičemž zrychlení z nuly na 100 km/h je pak otázkou pouze 4,9 s. Pro srovnání, předokolka taktéž s karoserií kombi a automatem potřebuje o sekundu víc, v případě hatchbacku s manuálem trvá tato disciplína 5,8 s.

Seat Leon Cupra -8 To vlevo je Seat Leon Cupra ST 4Drive, vpravo Seat Leon Cupra R (takže předokolka). Uprostřed stojí mistr Evropy v seriálu ETCC, který s našim Vboxem zajel s oběma auty pár ostrých kol

Cupra R jde ale ještě o něco dál. Jedná se o limitovanou edici s upraveným podvozkem a výkonem motoru zvýšeným na 228 kW (310 koní). Celkově vzniklo pouze 799 exemplářů a na českém trhu jich skončilo 12. Jedním z nich je i auto Petra Fulína, mistra světa v seriálu ETCC. Právě s tímto konkrétním exemplářem jsme se mohli v Mostě (samozřejmě velmi opatrně a zodpovědně) svézt. Jen tak na okraj, Seat oficiálně zrychlení z nuly na 100 km/h této verze neprozradil, z praxe ale víme, že se příliš lišit ve srovnání s běžným Leonem Cupra 300 nebude.

Protože byl na akci Petr Fulín a protože Cupra R byla jeho, vyloženě se nabízelo, aby zajel pár ostrých kol právě s touto svou předokolkou a následně pro porovnání přesedl do verze 4Drive. Je to profesionál a okruh má najetý podstatně lépe než my, takže by to mělo být objektivní srovnání. Výsledek?

Samozřejmě, předokolka je rychlejší 

Přesně podle očekávání. Petr Fulín zajel s Cuprou R dvě ostrá kola s téměř shodným časem 1:57,2 a 1:57,3. Jistě to nejsou až tak dech beroucí hodnoty, ale během jízdy se teplota vzduchu pohybovala kolem nuly, což letním pneumatikám příliš nesvědčí. Následně Petr zajel rychlé kolo také se čtyřkolkou. Výsledkem byl čas 2:00,7. Porovnání obou jízd najdete níže v grafu, videa následují pod článkem.

leon cupra r vs leon cupra 4wd Cupra R (červená) prakticky při každé akceleraci navyšovala náskok oproti kombi s pohonem všech kol (modrá), přestože využívá pouze pohon přední nápravy a navíc má manuální převodovku. Během jednoho kola si Cupra R vyjela náskok přes tři sekundy

V něm je dobře vidět, že předokolka v podobě Leonu Cupra R výrazně lépe akcelerovala, přestože auto mělo manuální převodovku, a tedy při řazení trochu ztrácelo (i to je v grafu dobře vidět). Například v nájezdu do první zatáčky byl rozdíl hatchbacku oproti kombi 8 km/h (209 vs. 201 km/h), těsně před zadní vracečkou to bylo 5 km/h (131 vs 126 km/h) a na konci rychlé pasáže před předposlední zatáčkou jel Petr s Cuprou R 187,6 km/h, zatímco se čtyřkolkou šel na brzdy v rychlosti 182,18 km/h.

Hatchback také lépe brzdil, ale to je dáno nejen vyšší hmotností kombi (1395 kg u hatchbacku s manuálem vs. 1545 kg u kombi s pohonem všech kol a automatem), nýbrž také přítomností lepších brzd použitých u Cupry R (ta má standardně brzdy Performance, kombík měl sériové brzdy). Zjednodušeně řečeno, ostrá předokolka s každou zatáčkou získávala větší a větší náskok, který nakonec vyústil ve více než třísekundový rozdíl. Později odpoledne vylepšil Petr Fulín čas zajetý s Cuprou R na mosteckém okruhu o další dvě sekundy.

Seat Leon Cupra -15 Cupra R má na rozdíl od klasického Leonu Cupra výraznější bodykit a některé detaily v měděné barvě. Proč zrovna v měděné? Cuprum je přece označení právě pro měď

Můžete namítat, že není úplně fér porovnávat kombi s hatchbackem, který je ještě navíc upraven tak, že o něm Seat mluví jako o nejrychlejším silničním modelu v historii. Naštěstí ale máme archiv.

Kombi vs. kombi 

V minulosti jsme (ještě v jiné redakci) měli Seat Leon ST Cupra vypůjčený na půlroční test. Tehdy šlo o původní verzi 280, která taktéž využívala automatickou převodovku DSG. I s tímto automobilem jsme tenkrát zavítali na mostecký okruh. Záznamy z jízdy vyprodukované Vboxem se dosud kupodivu neztratily, takže je teď můžeme znovu použít. To nám dává možnost dalšího zajímavého porovnání.

Najdete ho v dalším grafu níže. Předokolka je i tentokrát rychlejší.

leon cupra st vs leon cupra 4wd Modrá křivka reprezentuje jízdu na mosteckém okruhu s Leonem ST Cupra 280 vybaveným automatickou převodovkou, červená křivka ukazuje aktuální Leon ST Cupra 300 4Drive. I tentokrát byla předokolka rychlejší

Tohle porovnání je potřeba doplnit o několik informací. Zatímco se čtyřkolkou jel Petr Fulín na letních pneumatikách za chladného počasí, s Leonem ST Cupra 280 jsme před lety jezdili v Mostě v létě. A to přináší tomuto modelu nemalou výhodu. Na druhou stranu za volantem tenkrát seděl kolega Dalibor (nechceme mu ubírat nic z jeho dovedností, mostecký okruh zná z naší redakce nejlépe, ale přece jen to profesionální závodní jezdec není), takže zde je výhoda spíše na straně Leonu ST Cupra 4WD. A hlavně aktuální čtyřkolka má oficiálně udávaný výkon o dvacet koní vyšší. Přesto je z grafu zřejmé, že předokolka opět akcelerovala o něco lépe. Z toho si troufáme soudit, že kdyby za volantem seděl i tenkrát Petr Fulín a i tenkrát by jel v zimě, byl by s předokolkou rychlejší. Pro úplnost: se starým Leonem ST Cupra zajel Dalibor za pro pneumatiky příznivějších podmínek čas 1:59,3.

Zde ještě opravdu jen pro zajímavost (a taky proto, aby si o sobě Dalibor moc nemyslel) srovnání ostrých kol Seat Leon Cupra R a Seatu Leon ST Cupra 280:

cupra r vs cupra st predokolka Čistě pro zajímavost ještě třetí graf ukazující srovnání Leonu Cupra R (červená) a Leonu ST Cupra 280 s pohonem předních kol a automatem (modrá), který řídil kolega Dalibor. Hatchback je samozřejmě rychlejší

Čísla nakonec hovoří pro předokolku, což se dalo očekávat. Do porovnání můžeme ale zahrnout také subjektivní aspekt. I tam vítězí Cupra bez pohonu všech kol.

Seat Leon Cupra R je vážně skvělý 

Tato akce zároveň byla první (a možná i jedinou) příležitostí usednout za volant limitované edice Leon Cupra R. Kromě výkonu motoru zvýšeného na 228 kW (310 koní) a viditelných změn na vnější karoserii automobil dostal také přepracovaný podvozek s upravenými adaptivními tlumiči, jinými úhly odklonu kol na přední nápravě a širšími pneumatikami, stejně jako zvučnější výfuk. Svezení s tímto hatchbackem na mosteckém okruhu bylo krátké, ale přesto zajímavé.

Doporučujeme: Srovnávací test — Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Seat Leon Cupra

Není to až tak dávno, co jsme dělali srovnávací test ostrých koncernových aut, kde byl přítomen i Seat Leon Cupra. Mám ho ještě docela živě v paměti. Erko mne překvapilo tím, o kolik je tužší. Jak v řízení, tak třeba co do manuálního řazení. I reakce motoru bych subjektivně hodnotil jako ostřejší.

Seat Leon Cupra Most_20 Seat Leon Cupra R je vskutku zábavná předokolka. Oproti kombíku s pohonem všech kol je lépe ovladatelná, hravější a všeobecně ostřejší. Pokud bychom zapomněli na faktická čísla a zajeté časy, pak bychom stejně dali přednost právě předokolce

Výborné je přesné řízení a chuť motoru po otáčkách. Akcelerace je přirozeně více než dostatečná a brzdy pěkně ostré. Zadní náprava má – víc, než si pamatuji u ostatních Leonů Cupra – tendenci utahovat stopu a celé to dohromady dává auto, které panu Fulínovi trochu závidím. I když je to „jenom“ předokolka. Svým způsobem mi tohle svezení připomnělo polozávodní Mégane R.S Trophy R.

Oproti takhle hravé předokolce přináší přímé přesednutí do kombi s automatem a pohonem všech kol hodně rozdílné chování. Těžko by se dala tahle Cupra označit za pomalou, hravost zadní nápravy ale schází (i když to do jisté míry kompenzuje delší záď), všechno je takové civilizovanější a hlavně má vůz v zatáčkách větší tendenci přejít do nedotáčivosti.

Seat Leon Cupra Most_22 Seat Leon Cupra Most_21 Seat Leon Cupra Most_06 Seat Leon Cupra Most_12

Čtyřkolková Cupra je trochu sterilní, přesně jak to známe od Golfu R, a nepochybně méně zábavná než předokolky. Samozřejmě kdybychom jezdili na sněhu, asi bych mluvil jinak.

A kde uvidíme tu závodní předokolku? 

Seat kromě civilních Leonů Cupra přivezl na mostecký okruh také závodní Leon, se kterým jezdí Petr Fulín a se kterým také vyhrál titul mistra Evropy v kategorii ETCC. V zásadě jde o závodní Leon z roku 2015, který v průběhu jednotlivých sezon prodělal řadu úprav. Pro rok 2018 dostal například jinou mapu motoru, zrychlilo se sekvenční řazení a změnila se tvář vozu, protože už na masce (ani na volantu nebo na sedačkách) nenajdete znak Seatu, nýbrž novou značku Cupra.

Seat Leon Cupra -3 Seat Leon Cupra -6 Seat Leon Cupra -17 Seat Leon Cupra -18

Motoristický svět ale prošel v nedávné době řadou změn. Ze seriálu WTCC se stal kvůli popularitě speciálů TCR šampionát WTCR, zatímco série ETCC a TCR International se spojily do TCR Europe. Petr Fulín se ve spolupráci s českým zastoupením Seatu rozhodl v letošním roce vyzkoušet oba nové seriály s tím, že se pak rozhodne, co dál. V plánu má český závodník čtyři starty.

Doporučujeme: Cupra e-Racer Concept je vize elektrického závodního Seatu Leon

V polovině dubna se zúčastní závodu série TCR Europe v německém Oscherslebenu a hned poté v rámci stejné série pojede závod právě v Mostě (27. dubna). Následuje závod WTCR na Nürburgringu (10. května) a pak samozřejmě nemůže chybět závěrečný závod TCR Europe v Barceloně. Vyloučeny nejsou ale případné další starty. Co přinese budoucnost, to se uvidí. Jak známo, Seat ukázal v Ženevě elektrický závodní okruhový speciál a i ten by se v souvislosti s českým Seatem a Petrem Fulínem možná mohl někdy v budoucnu dostat do hry.

A na závěr si můžete prohlédnout záznam z jízdy Petra Fulína na mosteckém okruhu v Seatu Leon Cupra R a v Seatu Leon ST Cupra 4Drive:

[su_vimeo url="https://vimeo.com/261326700"]

[su_vimeo url="https://vimeo.com/261331627"]

Marek Vyklátil (neregistrovaný)
Takže fwd hatchback má oproti kombi vyšší výkon a nižší hmotnost, ale lepší je předokolka. Ok, Google.
  • Našli jste v článku chybu?