Už nějakou dobu přispívají řidiči ze svého povinného ručení do takzvaného fondu zábrany škod (celkem zhruba 600 milionů korun ročně). Za tyto peníze si už kromě jiných složek integrovaného záchranného systému stačili pořídit policisté nová neoznačená policejní auta pro skrytý dohled nad „bezpečností“ silničního provozu. Ze stejného zdroje bude aktuálně financována další policejní aktivita, nazvaná „profesionalizace řidičů“.
Doporučujeme: Bez čeho se účastníci pražského Dne bez aut neobejdou? Správně, bez aut
V průběhu nadcházejících tří let projde kurzy bezpečné jízdy více než 19 000 policistů. Kurzy budou probíhat na polygonech v Jihlavě, Ostravě, Vysokém Mýtě, Mostě, Sosnové a v Dlouhé Lhotě. Kromě policistů se podobného výcviku zúčastní také přibližně pět tisíc hasičů, kteří ale budou jezdit logicky i s nákladními automobily.
Na celé věci by asi nebylo nic až tak zajímavého, nebýt toho, co k tomu policie řekla. „Stále časté jsou například situace, při kterých řidiči před policisty ujíždí, proto je nutné, aby na takové případy byli policisté připraveni a dokázali dobře ovládat svá vozidla i v krizových situacích. Díky dohodě Ministerstva vnitra a Českou kanceláří pojistitelů jsme nyní schopni zajistit kvalitnější výcvik našich řidičů, který by na resortních zařízeních nebyl možný,“ uvedl policejní prezident Tomáš Tuhý.
Policisté si budou tedy až teď, protože to dříve nebylo možné, procvičovat manévrování ve vymezeném prostoru, brzdění na různém povrchu v přímém směru i v zatáčkách, vyhýbání se náhle vzniklé překážce, zvládnutí vozidla při smyku nebo to, jak se zachovat při aquaplaningu.
Jeden by čekal, že policisté, kteří tak často jezdí se zapnutými majáky, kteří si hned, jak to bylo možné, koupili neoznačená auta nebo kteří dokonce neváhají pronásledovat ujíždějícího řidiče městskými ulicemi, takové dovednosti dávno mají. Vždyť se jedná v podstatě o základní dovednosti. A paradoxem je také to, že tento kurz už má za sebou řada „špatných“ řidičů, protože po jeho absolvování vám policie umaže trestné body. Skoro to tedy vypadá, že tito „špatní“ řidiči byli až doteď vlastně lepšími řidiči než oněch 19 tisíc policistů.