Auta prodělala za posledních 80 let obrovský vývoj. V dnešní době už dokážou jezdit bez zásahů řidiče, na mobilech můžete sledovat kde co, nechybí obrovské displeje v interiéru, konektivita, masáže a tak dále. Je až s podivem, že navzdory bouřlivému vývoji prakticky ve všech oblastech se pořád najdou věci, které přežily do dnešních dnů ve své původní podobě. Například tažné zařízení.
Švédská společnost Semcon uspořádala na jaře letošního roku průzkum s cílem zjistit, v jakých oblastech schází ženský pohled na věc. Dostala zhruba pět stovek návrhů a řada z nich zmiňovala, jak složité je připojit k autu přívěs. Z dalšího průzkumu vyplynulo, že padesát procent lidí přívěs vůbec nechce používat – a 70 % z této skupiny tvoří ženy. Následně byl sestaven vývojový tým složen výhradně z žen, který měl přinést revoluci. Výsledek se jmenuje Automatic Trailer Connection.
Jak to funguje? Přívěs a automobil spolu komunikují přes internet, případně přes Bluetooth. Řidič musí s autem zajet zhruba dva metry k přívěsu a zbytek už obstará asistenční systém, který sám najede k přívěsu. Klasické tažné zařízení je nahrazeno úplně jiným řešením schovaným v nárazníku, kde je také uložen mechanismus, který přívěs fyzicky drží. Řidič(ka) vše pouze sleduje na displeji. Že jde o poměrně jednoduchou věc, o tom vás přesvědčí přiložené video.
Projekt je to zajímavý, ale zatím je stále ve fázi konceptu. Není jisté, zda některé výrobce aut a přívěsů zaujme. Odlišný pohled na věc totiž znamená, že by u takového vozu byly veškeré dosud vyrobené přívěsy nepoužitelné, což je nepochybně jeden z důvodů, proč se tradiční tažné zařízení používá v prakticky nezměněné podobě i dnes.
Přesto by nebylo přesné tvrdit, že by se v této oblasti žádný vývoj neudál. Některé automobilky nabízejí speciální zobrazení parkovací kamery s pomocnou čárou označující polohu tažného zařízení, což usnadní nacouvání k přívěsu. Samotné couvání s přívěsem pak třeba u Volkswagenu nebo Land Roveru obstará vůz samotný. Takže nakonec i bez nové švédské revoluce by mělo být obsloužení přívěsu jednoduché, na což před časem upozorňovalo vtipné video automobilky VW: