První jízda s BMW 2 Gran Coupe 220d: Stylová Octavia z Mnichova potěší podvozkem i spotřebou

07.04.2025
přidejte názor

Když se podíváte na modelové portfolio řady 2, mohli byste nabýt mylného dojmu, že BMW 2 Coupe a BMW 2 Gran Coupe jsou podobné vozy. Není tomu tak. Navzdory společnému označení „řada 2“ a slovu Coupe v názvu, jsou tyto vozy postaveny na zcela odlišných platformách. BMW 2 Coupe zůstává věrné tradiční filozofii značky s pohonem zadních kol, zatímco 2 Gran Coupe využívá architekturu s pohonem předních kol. Liší se rozměry, nabídkou pohonů i celkovým zaměřením na zákazníka.

Podle výrobce přináší druhá generace BMW řady 2 Gran Coupe do prémiového kompaktního segmentu unikátní kombinaci sportovnosti a elegance. Nová generace se prodloužila o 20 milimetrů na 4546 mm, přičemž rozvor náprav činí 2670 mm. 

V nabídce je šest pohonných jednotek – dva diesely: 218d (110 kW) a 220d (120 kW) a čtyři benzínové verze: 216i (90 kW), 220i (125 kW), 223i xDrive (160 kW) a vrcholné M235i xDrive (221 kW).

Autor: Jan Nemrava

Původ nezapře

Siluetou vůz nezapře svůj mnichovský původ – zejména výrazná záď se spoilerem a difuzorem. Přední část může budit kontroverze, jak už to u současných BMW bývá, a to především díky interpretaci tradičních „ledvinek“. U tohoto modelu jsou sloučené do pootevřené „rybí tlamy“.

Otevírám dveře s bezrámovými okny a usedám do nízko položené sedačky, potažené překrásnou červenou perforovanou umělou kůží. Do ruky beru tlustý věnec malého volantu a rozhlížím se po interiéru. Působí exkluzivně, i když je místy znát snaha pár centů ušetřit. 

Například tlačítka na volantu nebo ovládání středové konzole mne o dech nepřipravily. Co mne ale o dech připravilo, je snadné nalezení perfektní řidičské pozice s tím, že volant si lze přitáhnout krásně k tělu. Před řidičem se rozprostírá dvojice displejů – přístrojový štít o úhlopříčce 10,7 palce a vedle něj 10,25palcová obrazovka infotainmentu s nejnovější verzí systému BMW iDrive s funkcí QuickSelect.

Představení BMW 2 Gran Coupe

Zdroj: Youtube.com

Nafta s mild-hybridem 

Startuji naftovou jednotku a vyrážím na jednodenní seznámení s vozem. Testovaná varianta 220d kombinuje dvoulitrový čtyřválcový diesel BMW TwinPower Turbo o výkonu 110 kW (150 k) s 48V mild-hybridním systémem o výkonu 15 kW (20 k).

Autor: Jan Nemrava

Mild-hybridní technologie umožňuje rekuperaci energie, která se ukládá do malé baterie o kapacitě 0,9 kWh. Tato energie následně pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci, čímž zlepšuje dynamiku i efektivitu. Elektromotor s výkonem 15 kW a točivým momentem 55 Nm přispívá k plynulejším rozjezdům a nižší spotřebě. Navíc umožňuje rychlou reakci na plynový pedál, čímž překlene chvíli, než se probere spalovací motor.

V kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic zrychlí vůz z 0 na 100 km/h za 8 sekund a dosahuje kombinované spotřeby 4,2 l/100 km dle cyklu WLTP. Maximální točivý moment soustavy činí 400 Nm a kombinovaný výkon je 120 kW (160 k).

Jak moc je doopravdy praktické BMW M3 Touring? Naložili jsme ho až po střechu a vyrazili po okreskách na Lipno
Přečtěte si také:

Jak moc je doopravdy praktické BMW M3 Touring? Naložili jsme ho až po střechu a vyrazili po okreskách na Lipno

Jízdní dojmy

A teď k samotné jízdě. Zvuk motoru je velmi dobře utlumen, mild-hybrid krásně pomáhá rychlou reakcí na plyn, čímž dává motoru i převodovce čas najít společnou řeč. Gran Coupe plynule zrychluje prakticky kdykoli, převodovku se jen tak nepodaří rozhodit. 

Skvěle funguje levé pádlo, kterým lze aktivovat funkci M Sport Boost – ta na krátký čas přepne všechny pohonné a podvozkové systémy do maximálně sportovního režimu a nabídne špičkový výkon, ideální například pro rychlé předjetí, aniž by převodovka zdlouhavě hledala ideální stupeň.

Autor: Jan Nemrava

Příplatkový adaptivní M podvozek přináší snížení světlé výšky o 8 mm a umožňuje měnit tuhost tlumičů. Nastavení je spíše tužší, což se u BMW očekává. Obuty jsou pneumatiky 225/45 R18, skrze které jsou vidět výrazné čtyřpístkové červeně lakované třmeny s logem M. 

Ty svou velikostí znemožňují použití menších než 18palcových kol. Ani v režimu Sport se ale nejedná o tvrdé „prkenné“ svezení, i když při zrychlení na nerovnostech mají přední kola tendenci odskakovat a bouchat – na české silnice je tedy vhodnější měkčí nastavení.

Kolik dnes „žerou“ auta s výkonem kolem 600 koní? Třeba BMW M5 se vejde pod devět
Přečtěte si také:

Kolik dnes „žerou“ auta s výkonem kolem 600 koní? Třeba BMW M5 se vejde pod devět

Každopádně – skvělá pozice za volantem, výborně naladěný podvozek, přímé řízení s rychlým převodem a přesnou odezvou tvoří řidičsky velmi příjemný celek. Není nutné jet hned „na krev“. Pravověrným BMW se zadním pohonem to ale není – to je jasné. 

Pohon všech kol xDrive lze připlatit, musíte ale počítat s omezeným objemem zavazadelníku. Ten má kvůli konstrukci pro xDrive stále rozumných 430 litrů. Zástavba mild-hybridního systému navíc objem dále omezuje na 360 litrů.

Autor: Jan Nemrava

Zatím jsem Gran Coupe spíše chválil, protože první dojmy jsou opravdu dobré. Ale musíme být objektivní – je to dvoulitrový diesel s předním pohonem, takže o řidičskou nirvánu nejde. Motor nemá žádnou výraznou výkonovou špičku, zabírá plynule v celém spektru – což je funkční, ale ne nutně zábavné. V době testu byly na voze ještě zimní pneumatiky a venku bylo 17 °C, takže přilnavost nebyla ideální a nelze dělat finální závěry.

Je to hezké svezení

BMW 2 Gran Coupe je spíše komfortní GT než sportovní náčiní. A právě na klidné a dlouhé cesty je dvoulitrový diesel skvělou volbou. Na konci testovacího dne se průměrná spotřeba ustálila na 5,2 l/100 km.

A cena? Základní provedení začíná na 977 tisících Kč. Testovaný kus se díky paketům Premium a M Sport Pro a několika dalším výbavovým prvkům vyšplhal na zhruba 1,2 milionu Kč.

Zdroj: autorský text

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?